بازار سهام

بی‌‌‌تحرکی بازار سهام

1

بورس تهران معاملات خود را در آخرین روز بهمن ماه بر مدار نزول آغاز کرد. به طوری که روند روز شنبه با نوسانات زیاد همراه بود. با وجود این شاخص کل روز گذشته نتوانست سبز ظاهر شود و با افت 02/ 0‌درصدی تا سطح یک‌میلیون و 282‌هزار واحد کاهش یافت. شاخص هموزن نیز همسو با بازار سرخ پوش شد و 06/ 0‌درصد افت کرد. لازم به ذکر است که بورس تهران ماه گذشته را با وجود برخی ابهامات از روند مذاکرات هسته‌‌‌ای و همچنین سیاستگذاری‌‌‌هایی برای بهبود روند بازار سهام با عملکرد مثبتی نسبت به دیگر بازارها با 21/ 0‌درصد بازدهی پشت سر گذاشت. گفتنی است که از عمده دلایل تغییرات نزدیک به صفر بورس می‌توان به تقابل میان شرکت‌های برجامی و شرکت‌های دلاری اشاره کرد که از موانع نوسان جدی قیمت‌ها بود.

 

بازار سکه

افزایش انتظارات کاهش سکه

3

بازار طلا و سکه در پی نوسانات زیاد نرخ دلار در بازار ارز داخلی و همچنین بهای طلای جهانی، افت و خیزهای مکرری را در محدوده قیمتی 12‌میلیون تومان تجربه کرد. به طوری که هر سکه امامی روز شنبه با وجود تمایلات کاهشی برای افت بیشتر همزمان با عقب‌نشینی زیاد دلار در بازار آزاد، در قیمت 11‌میلیون و 840‌هزار تومان داد و ستد شد. به گفته عده‌‌‌ای از تحلیلگران این بازار با افزایش اخبار مثبت و چشم انتظاری سرمایه‌گذاران از نتایج نهایی مذاکرات حجم معاملات در این بازار افت قابل‌توجهی داشته است. به طوری که انتظار می‌رود این فلز گرانبهای داخلی به سطوح پایین‌‌‌تری طی روزهای آتی عقب‌نشینی کند. علاوه بر این لازم به ذکر است که این سکه بهمن ماه را با عملکرد منفی  52/ 4 ‌درصد پشت سر گذاشت.

 

بازار طلای جهانی

فضای احتیاطی در بازار طلا

4

با توجه به اینکه ترکیبی از نگرانی‌های ژئوپلیتیکی در مورد مناقشه روسیه و اوکراین و تورم فزاینده ایالات متحده باعث شد تا انبوهی از سرمایه‌گذاران به پناهگاه امن طلا روی بیاورند، طلا جهانی معاملات هفته گذشته را برای سومین هفته متوالی با بیشترین افزایش هفتگی در سه ماه اخیر به پایان رساند. بر این اساس عملکرد این فلز گرانبها برای هفته گذشته مثبت 17/ 2‌درصد ثبت شد. به طوری که فعالان این بازار شاهد تداوم یک رالی قوی در این هفته بودند که طی سه هفته گذشته طلا را به میزان قابل‌توجهی افزایش داد. برخی تحلیلگران فنی معتقدند که با توجه به فضای حاکم بر این بازار احتمال عبور قیمت طلا از سطح 1920 دلار طی هفته‌‌‌های آینده وجود دارد. در مقابل نیز برخی بر این باور هستند در صورت کاهش تنش‌های ژئوپلیتیکی این فلز می‌تواند به زیر سطح 1880 دلار نیز افت کند.

 

بازار اوراق مسکن

دومین رشد بزرگ ماهانه تسه

5

تسه 9812 در معاملات بازار فرابورس روز شنبه با توجه به اینکه فقط یک ‌‌‌ماه به تاریخ سررسید آن باقی مانده است، توانسته رکوردهای مکرری را تاکنون رقم بزند؛ به طوری که در روز گذشته معاملات خود را با 84/ 4‌درصد رشد معادل 7‌هزار و 788 تومان افزایش، در قیمت پایانی 168‌هزار و 780 تومان خاتمه داد. علاوه بر این تسه 9812 با تعداد 71 معامله و به ارزش بیش از 140‌میلیون تومان سبزپوشی را از آن خود کرد. لازم به ذکر است که تمامی تسه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های همگروه نیز مثبت و صعودی واقع شدند و قیمت آنها تماما به بالای سطح 168‌هزار تومان افزایش یافت. به این ترتیب این اوراق تسهیلات توانست بهمن ماه را با عملکرد مثبت 36‌درصدی پشت سر بگذارد و ارزش خود را از سطح 124‌هزار تومان به قیمت یاد شده افزایش دهد.

 

بازار نفت

افت هفتگی پس از هفته‌‌‌ها مثبت

6

نفت وست تگزاس اینترمدییت در حالی هفته گذشته را به پایان رساند که روز جمعه روندی متفاوت داشت. آن هم به دلیل اینکه سرمایه‌گذاران اختلال احتمالی عرضه ناشی از بحران روسیه و اوکراین را در مقابل چشم‌‌‌انداز افزایش صادرات نفت ایران ارزیابی می‌کردند و معاملات خود را با تردیدهای زیاد پیش می‌بردند. بر این اساس بهای این نفت در مرز 90 دلار در حال نوسان بود که معاملات خود را در سطح 91 دلار و 7 سنت به پایان رساند. به این ترتیب نفت WTI رالی هشت هفته مثبت متوالی خود را شکست و عملکرد منفی 18/ 2‌درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. گفته می‌شود با افزایش فشار بر این نفت، حفاری‌‌‌های آمریکایی در این هفته چهار دکل نفتی اضافه کردند که تعداد دکل‌‌‌ها نشان‌‌‌دهنده تولید آینده است و به 520 دکل رسیده که بالاترین میزان از آوریل 2020 است.