بازار سهام

دو سیگنال اوکراین به بورس

1

بازار سهام معاملات خود را در آغاز هفته دوم اسفند کاهشی  پشت سر گذاشت. به‌طوری که شاخص کل روز شنبه با افت 43/ 0درصد تا سطح یک میلیون و 282 هزار واحد عقب‌‌نشینی کرد. شاخص هموزن نیز همسو با بازار کاهش یافت و 24/ 0 درصد افت کرد. از عمده دلایل سرخ‌پوشی روز گذشته بورس افزایش نگرانی سهامداران از جنگ روسیه و اوکراین است که ممکن است مذاکرات هسته‌‌ای را مجددا به تعویق بیندازد. از این رو فشار فروش در بسیاری از نماد‌‌های برجامی افزایش یافت. برخی کارشناسان این بازار معتقدند رشد قیمت انرژی (گاز) و همچنین اوره در بازار جهانی، سیگنالی برای افزایش درآمد اوره‌سازها در بازار سهام تهران است که باعث شد نمادهای این صنعت روز گذشته سبز شوند. تحولات بین‌المللی سیگنال‌‌های مثبت و منفی متعددی به بورس می‌دهند که درحال حاضر سیگنال‌‌های نزولی جدی‌‌تر هستند.

 

بازار سکه

شوک طلای جهانی به سکه

3

بازار طلا و سکه در نخستین روز هفته به دلیل تحرکات ناچیز نرخ دلار در بازار داخلی و به‌ویژه ضربه ناگهانی افت بهای اونس طلا در بازار جهانی، با یک روند رفت و برگشتی در مرز حساس 12 میلیون تومان روز شنبه را سپری کرد. به‌طوری که سکه امامی روز گذشته با افت حدود 90 هزار تومانی در قیمت 12 میلیون و 10 هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. معامله‌‌گران تصور نمی‌کردند که با وجود بحران‌‌های موجود بهای طلای جهانی بار دیگر به زیر مرز ۱۹۰۰ دلار ریزش کند. بنابراین بسیاری از خریداران بازار سکه با یک شوک نزولی روبه‌رو شدند. علاوه بر این لازم به ذکر است حباب این فلز گرانبهای داخلی مجددا رشد کرد و به بیش از 300 هزار تومان رسید. همین امر باعث شد تا فاصله ارزش واقعی و بازاری این فلز بار دیگر بیشتر شود.

 

بازار طلای جهانی

طلا سوار بر ترن هوایی

4

اونس طلا در بازار جهانی معاملات هفته گذشته را با تغییرات قیمتی زیادی پشت سر گذاشت. این نوسانات به نحوی بودند که با اوج‌‌گیری تنش‌‌های بین روسیه و اوکراین تا سطح 1976 دلار و 50 سنت نیز جهش کرد که در نهایت با افزایشی شدن شاخص دلار ایالات متحده آمریکا و به‌ویژه انتشار آمار اقتصادی این کشور که نشان از تورم بی‌‌سابقه طی 40 سال گذشته تاکنون داشت، افت کرد و به زیر سطح حمایت فنی مهم 1900 دلار سقوط کرد که افتی بیش از 35 دلار را به همراه داشت و عملکرد هفتگی منفی 54/ 0 درصد را ثبت کرد. علاوه بر این در این میان همزمان با افزایش تورم ایالات متحده، فشار بیشتری بر فدرال رزرو برای بالا بردن نرخ‌‌های بهره برای کنترل تورم وارد می‌کند که همین امر می‌تواند روند نزولی طلا را تشدید کند.

 

بازار اوراق مسکن

سکته در معاملات تسه 9812

5

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، در روز شنبه با افت قیمت همراه شد. اما در این بین تسه‌هایی بودند که داد و ستدی در آنها رخ نداد. به‌طوری که تسه 9812 روز گذشته معاملاتی را تجربه نکرد و در همان قیمت پایانی سابق خود یعنی 150 هزار و 430 تومان باقی ماند. به گفته برخی از کارشناسان این حوزه به نظر می‌‌رسد بازار ملک همانند ماه‌های قبل تحت تاثیر مذاکرات وین در حالت انتظار و ابهام به سر می‌‌برد. البته در میان‌‌مدت ممکن است متغیرهایی منجر به شوک‌های مثبت و منفی شود و بازار مسکن با نوسانات محدود قیمتی همراه شود. در این بین نیز انتظار می‌‌رود که با نزدیک شدن به تاریخ سررسید این اوراق تسهیلات قیمت آن با ثبات بیشتری همراه و معاملات آن نیز به شکلی محدودتر سپری شود.

 

بازار نفت

بازگشت نفت به سطوح پایین

6

طی روزهای اخیر با ادامه تهاجم روسیه به اوکراین، بهای نفت تغییر چشمگیری داشت. به‌طوری که نفت برنت توانست رکورد 8 ساله خود را بشکند و تا سطح 105 دلار و 79 سنت به ازای هر بشکه صعود کند. بهای نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا نیز رشد چشمگیری داشت و تا سطح 100 دلار و 54 سنت نیز افزایش یافت. اما هر دو شاخص مجددا به زیر مرز 100 دلار نزول کردند. بر این اساس نفت WTI هفته گذشته را با عملکرد مثبت 57/ 0درصد پشت سر گذاشت. به گفته برخی منابع درصورتی که تهاجم روسیه طولانی‌مدت باقی بماند می‌تواند تاثیر عمیقی بر مسیرهای تجاری فعلی و قیمت نفت داشته باشد. توافق میان تولیدکنندگان از جمله روسیه تاکنون پس از حمله این کشور به اوکراین با هیچ خللی مواجه نشده است. ضمن آنکه احتمالا اوپک‌پلاس به افزایش تولید برنامه‌‌ریزی شده در نشست هفته آینده پایبند بماند.