بازار سهام

استقبال بورسی‌‌‌ها از افزایش دامنه

روز دوشنبه با افزایش دامنه نوسان که به عنوان اقدام تاثیرگذار دیگر پس از نمایش همه مظنه‌‌‌ها برای بهبود بازار سهام بود، برای بازار اول بورس و فرابورس اجرا شد. بنابراین همزمان با اجرای این سیاست نماگر اصلی بازار سهام پس از ۷ ماه توانست مجددا ابرکانال ۵/ ۱‌میلیون واحد را به خود ببیند. بر این اساس شاخص کل روز گذشته با ۸۱/ ۱درصد افزایش در سطح یک‌میلیون و ۵۰۱‌هزار واحد ایستاد. شاخص هموزن نیز روند صعودی را طی کرد و ۷۳/ ۱‌درصد به ارتفاع خود افزود. همچنین گفتنی است که روز گذشته حقیقی‌‌‌های بازار توانستند با استقبال قوی خالص خریدی مثبت را رقم بزنند. به طوری که اکثر گروه‌‌‌های بورسی با افزایش تقاضا روبه‌رو شدند. علاوه بر این ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) رقم ۴۷۳۴ میلیارد تومان ثبت شد.

1

 

بازار سکه

عقب‌‌‌نشینی قیمت سکه

قیمت‌ها در بازار طلا و سکه روز دوشنبه همزمان با بازگشت نرخ دلار در بازار آزاد به زیر سطح حساس 28‌هزار تومان و افزایش تمایلات نزولی در بازار ارز داخلی، اندکی عقب‌‌‌نشینی کرد. این افت آرام به دلیل صعودی شدن بهای طلا در بازار جهانی بود که همین امر نیز باعث شد تا حباب سکه امامی به زیر 300‌هزار تومان افت کند. بر این اساس فلز گرانبهای داخلی با کاهش حدود 100‌هزار تومان به قیمت 13‌میلیون و 270‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. به گفته کارشناسان با وجود افت نرخ دلار آزاد، به دلیل صعودی شدن طلای جهانی انتظار می‌رود که بازار سکه روند کاهشی ملایمی را شاهد باشد. در صورتی که اخباری مبنی بر عدم‌ پیشروی مذاکرات منتشر شود، سکه همراستا با افزایش قیمت دلار، به دلیل تقویت طلای جهانی از قدرت رشد بیشتری برخوردار خواهد بود.

3

 

بازار طلای جهانی

رشد پرفشار طلا

بازار جهانی طلا در اولین روز معاملاتی هفته با وجود تقویت شاخص دلار آمریکا و رسیدن آن به بالاترین حد سالانه خود و همچنین بازدهی بالاتر خزانه‌‌‌داری، به دلیل افزایش چشمگیر تقاضا برای این دارایی امن آن هم به علت تورم شدید در این کشور و تاثیرات تنش‌‌‌های ژئوپلیتیکی؛ فشار کاهشی را تجربه نکرد. به طوری که این فلز گرانبها روز دوشنبه توانست با بیش از 20 دلار افزایش به سمت سطح مقاومت روانی 2000 دلاری خود حرکت کند و مورد معامله قرار بگیرد. به عبارت دیگر قیمت طلا تحت‌تاثیر بحران روسیه و اوکراین احساسات ریسک سرمایه‌گذاری را تضعیف کرد و باعث شد تا این فلز به بالاترین حد خود در یک ماه گذشته دست یابد. به گفته کارشناسان این حوزه با توجه به شرایط موجود احتمال بازگشت قیمت طلا به سطح روانی یاد شده طی روزهای آینده وجود دارد.

4

 

بازار اوراق مسکن

رکود معاملات مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن روز دوشنبه با ادامه روند صعودی با رشد قیمتی همراه بود، به‌‌‌طوری که تمامی تسه‌‌‌ها توانستند رشد 5‌درصدی را تجربه کنند. اوراق تسهیلات اسفند 99 نیز با افزایش 5‌درصدی همراه بود قیمت پایانی این اوراق در روز گذشته با رشد بیش از 4‌هزار تومان به رقم 88‌هزار و 865 تومان افزایش یافت. کارشناسان بازار مسکن می‌‌‌گویند حتی انتشار اخباری در خصوص شروع ساخت‌وساز در پروژه نهضت ملی مسکن و همچنین وعده اتمام این واحدهای مسکونی در فصل تابستان نیز تاثیری بر روند معاملات مسکن نداشته و رکود سنگین معاملات مسکن در کشور باعث ترمز تورم ملکی شده است. بنابراین انتظار می‌رود که این روند بازار مسکن برای هفته‌‌‌ها باقی بماند و تا مشخص شدن نتایج قطعی مذاکرات هسته‌‌‌ای تغییرات محسوس قیمتی را شاهد نباشیم.

5

 

بازار نفت

کشمکش‌‌‌ در بازار نفت

قیمت نفت روز دوشنبه با افزایش نگرانی‌ها در مورد کاهش عرضه جهانی، با تشدید بحران در اوکراین که چشم‌انداز تحریم‌های شدیدتر غرب را علیه روسیه صادر می‌کند، در ابتدا تمایلات صعودی را به همراه داشت اما در ادامه به دلیل نگرانی از کند شدن تقاضا در چین، این افزایش قیمت خنثی شد زیرا نگرانی نسبت به عرضه جهانی محدود و بحران اوکراین عمیق‌‌‌تر بوده و توانست روند قیمت نفت را تحت‌‌‌الشعاع قرار دهد. به طوری که نفت خام برنت روز گذشته به قیمت 111 دلار و 65 سنت در هر بشکه معامله شد. نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا نیز با افت 38/ 0‌درصدی در سطح 106 دلار ایستاد. با این حال برخی از تحلیلگران بر این باور هستند با نزدیک شدن به فصل افزایش رانندگی در نیمکره‌شمالی و محدودیت‌های موجود در عرضه طلای سیاه و رونق تقاضا احتمال افزایش قیمت‌ها وجود دارد.

6