بازار سهام

رشد متعادل بورس

بازار سهام روز سه‌‌شنبه را نیز بر مدار صعود آغاز به کار کرد. انتشار اخباری مانند حذف عوارض از کالاهای صنعتی- معدنی و همچنین افزایش یک پله دیگر نرخ دلار آزاد جوی مثبت را به بورس تزریق کرد. به این ترتیب گروه‌‌های پالایشی، محصولات غذایی و همچنین قند و شکر سبزپوش‌‌شدند. اما در مقابل قرمز شدن گروه بانک و خودرو مانع رشد بیشتر شاخص شد. بر این اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای روز گذشته با رشد ۳۵/ ۰‌درصد در ارتفاع یک‌میلیون و ۵۴۲‌هزار واحد ایستاد. شاخص هموزن نیز همسو با بازار ۷۳/ ۰‌درصد رشد را از آن خود کرد. علاوه بر این لازم به ذکر است که ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) روز گذشته با ثبت رقم ۲۵۷۲‌میلیارد تومان به کمترین مقدار در سال‌جاری رسید. برخی از کارشناسان بازار بر این باور هستند که به نظر می‌رسد شاخص کل تا قبل از مجامع روند متعادلی را به همراه داشته باشد.

1

 

بازار سکه

شوک قیمتی سکه

بازار طلا و سکه روز سه‌‌شنبه همزمان با ادامه‌‌دار بودن رشد نرخ دلار در بازار آزاد افزایش قیمت را به همراه داشت. به طوری که سکه امامی پس از لمس سطح 15‌میلیون تومان در روز دوشنبه، دیروز جایگاه خود را در بالای سطح یاد شده تثبیت کرد و به قیمت 15‌میلیون و 175‌هزار تومان مورد داد‌‌وستد قرار گرفت. حباب این فلز گران‌بهای داخلی نیز به بیش از 5/ 1‌میلیون تومان رسیده و روز‌به‌روز ریسک سرمایه‌گذاری را در این بازار از ترس ریزش ناگهانی افزایش می‌دهد. عده‌‌ای از معامله‌‌گران معتقدند که رشد سکه رفاهی در بورس کالا زمینه‌‌ساز صعود قیمت سکه امامی شده است اما عده‌‌ای دیگر به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره افزایش چند برابری میزان اورانیوم غنی شده ایران به عنوان یک شوک اشاره و اذعان دارند که این گزارش می‌‌‌تواند روند مذاکرات برجام را مجددا با یک چالش جدید روبه‌رو سازد و توافقات احتمالی برجام را دورتر کند.

2

 

بازار طلای جهانی

طلا در حصار سیاستگذاری‌‌ها

طلا در بازار جهانی روز سه‌‌شنبه کاهش مجددی را به دلیل تقویت شاخص دلار تجربه کرد. بازدهی اوراق بهادار 10 ساله خزانه‌‌داری ایالات متحده در روز سه‌‌شنبه افزایش یافت و بازارهای اوراق قرضه در این کشور که در جلسه قبلی به دلیل تعطیلات بسته بودند باعث عقبگرد بهای طلا شد. بر این اساس طلا روز گذشته با افت بیش از 10 دلار (تا ساعت 20) به قیمت 1844دلار مورد معامله قرار گرفت. همچنین عملکرد این فلز طی ماه گذشته به دلیل ابهامات موجود در سیاستگذاری‌‌های پولی فدرال رزرو افت و خیزهایی را شاهد بود و رقم منفی 15/ 3‌درصد را به ثبت رساند. گفته می‌شود که بسیاری از سرمایه‌گذاران در انتظار نشست فدرال رزرو و همکاران آن به منظور سیاستگذاری برای کنترل تورم به‌طور قاطع طی روزهای آتی هستند. بنابراین معامله‌‌گران این بازار در انتظار چشم‌‌انداز اقتصادی پیش‌‌رو هستند تا استراتژی معاملاتی خود را در ماه جدید تعیین کنند.

3

 

بازار اوراق مسکن

بازگشت تسه به سطوح بالا

روز سه‌‌شنبه اوراق تسهیلات بانک مسکن مورد معامله در بازار فرابورس اکثرا رشد قیمت را شاهد بودند و فقط تعداد معدودی از آنها افت کردند. بنابراین اوراق تسهیلات بانکی اسفند 99 که مورد بررسی قرار می‌گیرد روز معاملاتی گذشته توانست 5‌درصد به ارزش خود بیفزاید و رشدی معادل 6‌هزار و 335 تومان را تجربه کند. بر این اساس تسه 9912 روز گذشته جایگاه خود را در بالای کانال 130‌هزار تومان تثبیت و به سطح دو هفته اخیر خود بازگشت. از این روز تسه یاد شده کار خود را در قیمت پایانی 133‌هزار و 56 تومان خاتمه داد. وضع مالیات سالانه بر املاک مسکونی از مسیر افزایش ریسک و ایجاد هزینه برای خالی نگه داشتن واحدهای مسکونی، حجم زیادی از آپارتمان‌‌های آماده عرضه و احتکارشده را به بازار مسکن روانه می‌کند که اولین اثر آن افزایش عرضه به بازار اجاره و کمک به سامان‌‌دهی این بازار است.

4

 

بازار نفت

عملکرد مثبت شاخص‌‌های نفتی

پس از موافقت اتحادیه اروپا برای کاهش واردات نفت از روسیه تا پایان سال 2022، قیمت نفت روز سه‌شنبه افزایش یافت. این تحریم‌ها نگرانی‌های عرضه را در بحبوحه افزایش تقاضای سوخت در آستانه فصل رانندگی تابستانی تشدید کرد. بر این اساس نفت خام روز گذشته (تا ساعت 16) به بالای سطح 123 دلار در هر بشکه صعود کرد. نفت وست‌تگزاس اینترمدییت نیز دیروز توانست با رشد بالغ بر 3 دلار به قیمت 118 دلار و 46 سنت مورد معامله قرار گیرد. علاوه بر این لازم به ذکر است که شاخص‌‌های نفتی طی معاملات ماه گذشته افت و خیزهای زیادی را در پی نگرانی‌های ایجاد شده از تحریم‌های نفت روسیه توسط غرب و همچنین افت تقاضای سوخت در چین به دلیل قرنطینه‌‌های سخت کرونایی تجربه کردند. بنابراین نفت برنت ماه گذشته عملکرد مثبت52/ 13‌درصد و نفت WTI بازدهی مثبت 61/ 15‌درصدی را در کارنامه ماهانه خود به ثبت رساند.

6