بازار سهام

بهبود تمایلات صعودی بازار سهام

روز دوشنبه شاخص‌‌های بورس تهران رشد چشمگیری داشتند. در ادامه روند صعودی روز یاد شده، بازار سهام سه‌‌شنبه نیز مثبت شد. اما رشد ملایم‌‌تری را به همراه داشت. به‌طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای با افزایش ۱۷/ ۰ درصدی در ارتفاع یک میلیون و ۵۷۴ هزار واحد ایستاد. شاخص هموزن نیز همسو با بازار سبزپوش شد و رشدی معادل ۱۸/ ۰ درصد را تجربه کرد. علاوه بر این ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) روز گذشته رقم ۳۴۲۷ میلیارد تومان را ثبت کرد. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که رشد قیمت سهام شرکت‌‌ها متاثر از انتظارات تورمی است. عده‌‌ای دیگر از تحلیلگران نیز صعود قیمتی نمادهای کامودیتی‌‌‌محور را با رشد نرخ ارز طی روزهای اخیر مرتبط می‌‌‌‌دانند.  به این ترتیب به نظر می‌‌رسد تمایلات صعودی در بازار سهام نسبت  به هفته‌های گذشته بیشتر شده و شاخص را به سمت سطوح بالا‌‌تر هدایت می‌کنند.

1

 

بازار سکه

ترمز دلاری رشد سکه

بازار طلا و سکه طی معاملات روز سه‌‌شنبه به روند نزولی خود ادامه داد. به‌طوری که با توجه به اقدامات اخیر بانک مرکزی مبنی بر کنترل روند صعودی نرخ دلار در بازار آزاد قیمت سکه امامی همزمان با افت دلار کاهش یافت. بر این اساس فلز گرانبها روز گذشته به قیمت 15 میلیون و 800 هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. با این حال سرمایه‌‌گذاران معاملات خود را با احتیاط بیشتر نسبت به گذشته انجام می‌دهند. علاوه بر این افت قیمت سکه رفاهی از دیگر عواملی است که انتظارات کاهشی را افزایش داده است. ریزش بهای طلا در بازار جهانی نیز روند کاهش قیمت سکه را برای روزهای آینده تقویت کرد. با این حال در صورتی که دلار مجددا رشد کند سکه نیز به حرکت در مسیر کاهشی ادامه نخواهد داد. اما در این میان برخی معتقدند سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی نمی‌تواند برای بلندمدت به بهبود التهاب بازار دلار و سکه بینجامد.

2

 

بازار طلای جهانی

بازار متزلزل طلای جهانی

قیمت طلا روز سه‌‌شنبه در بازار جهانی کاهش یافت و نزدیک به پایین‌‌ترین حد در چهار هفته گذشته رسید. همچنین وال استریت در روند نزولی خود باقی ماند. زیرا بسیاری از سرمایه‌گذاران نگران رکود اقتصادی ناشی از افزایش شدیدتر نرخ بهره از سوی فدرال رزرو هستند. علاوه بر این بازده اوراق قرضه به بالاترین حد خود در دو دهه اخیر رسید که تقاضا برای این فلز گرانبها را کاهش داد. بر این اساس هر اونس طلا در ساعت 20 به وقت تهران با قیمت 1815 دلار معامله قرار گرفت. به گفته کارشناسان، بازار طلا بسیار متزلزل شده به‌طوری که این فلز درخشان روز دوشنبه مقاومت بحرانی 1880 دلار را لمس و سپس به پایین‌‌ترین سطح در چهار ماه گذشته در 1819 دلار سقوط کرد. حال با توجه به شرایط حاکم بر بازار انتظار می‌‌رود طی روزهای آتی نیز روند قیمت طلا افت و خیزهایی داشته باشد.

3

 

بازار اوراق مسکن

عوامل گرانی مسکن

تسه 9912 روز سه‌‌شنبه هم‌جهت با دیگر تسه‌های هم‌گروه مثبت ظاهر شد. به‌طوری که این اوراق تسهیلات بانکی روز گذشته با 65/ 2 درصد افزایش معادل 3 هزار و 592 تومان رشد کار خود را در قیمت پایانی 139 هزار و 297 تومان خاتمه داد. به گفته کارشناسان جهش چند برابری قیمت مسکن در کشور، خرید مسکن را برای اکثر متقاضیان مسکن عملا غیرممکن کرده است. بر این اساس گفته می‌شود از دلایل متعدد و متنوع برای رشد پرشتاب قیمت‌‌ها را می‌توان زمینه‌های تورم یعنی رشد مولفه‌های پولی گرفته تا پیشی گرفتن تقاضا از عرضه به ویژه طی سال‌های اخیر دانست. با این حال عموما نقش تقاضای غیرمصرفی و سرمایه‌‌گذاری در رشد قیمت مسکن نادیده گرفته می‌شود. از این رو  به نقش مشاوران املاک در نابسامانی بازار مسکن چندان  توجه  نمی‌شود. در حالی که ورود برخی از این بنگاه‌ها به عنوان خریدار مسکن و فروش به قیمت‌‌های بالا علت اصلی رشد قارچ‌گونه آنها در سال‌های اخیر است.

4

 

بازار نفت

درگیری عرضه و تقاضای نفت

شاخص‌‌های نفتی در روز سه‌‌شنبه افزایش یافتند. زیرا عرضه محدود جهانی بر نگرانی‌‌ها مبنی بر اینکه تقاضای سوخت توسط رکود احتمالی و محدودیت‌‌های جدید شیوع ویروس کرونا در چین ضربه خواهد خورد، غلبه کرد. به‌طوری که هر بشکه نفت wti روز گذشته به قیمت 121 دلار و 87سنت معامله شد. نفت خام برنت نیز دیروز در سطح 123دلار و 37 سنت قرار گرفت. گفتنی است که عرضه محدود با کاهش صادرات از لیبی در بحبوحه بحران سیاسی که تولید و بنادر را تحت تاثیر قرار داده، تشدید شده است. سایر تولیدکنندگان اوپک پلاس نیز برای رسیدن به سهمیه تولید خود در تلاش هستند تا بتوانند پاسخگوی تقاضای نفت باشند. لازم به ذکر است که بازار منتظر اطلاعات هفتگی موجودی انبارهای آمریکا از سوی موسسه نفت آمریکا در روز سه‌‌شنبه و اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده در روز چهارشنبه برای مشاهده میزان عرضه نفت خام و سوخت خواهد بود.

6