بازار سهام

شروع سرخ بازار سهام

1

بورس در نخستین روز معاملاتی هفته کار خود را نزولی آغاز کرد. به‌طوری که شاخص کل با افت 8/ 0 درصدی سرخ‌پوش شد و تا سطح یک میلیون و 501 هزار واحد عقب‌نشینی کرد. شاخص هموزن نیز همسو با بازار 01/ 1 درصد کاهش یافت. ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) روز شنبه رقم 2230 میلیارد تومان را به ثبت رساند. به عقیده کارشناسان افت روز گذشته دلایلی همچون وجود ریسک‌‌های اقتصادی داخلی که باعث عدم اطمینان سرمایه‌‌گذاران شده، همچنین عدم انتشار خبر مثبت و نبود حمایت خاصی از سوی دولت و رکود در بازارها در کنار سیاست‌های انقباضی و افت قیمت‌‌ها در بازارهای جهانی داشته است. این موضوع می‌تواند برای مدتی ادامه پیدا کند. بنابراین این عوامل روانی باعث شده سهامداران در تصمیم‌گیری تعلل کنند.

بازار سکه

بی‌‌تابی قیمت سکه

2

سیگنال‌‌های مثبت برجامی و سفر بورل به تهران در هفته گذشته باعث شد انتظارات کاهشی در بین معامله‌گران بازار ارز شکل بگیرد. اما طولی نکشید که روند بازار با انتشار اخبار مذاکرات معکوس شد. به‌طوری که قیمت‌‌ها در بازار طلا و سکه مجددا صعود کردند. از این رو سکه امامی نیز روز شنبه پرنوسان بود و در بالای میانه کانال 15 میلیون تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. رشد قیمت سکه در پی افت و خیزها و ابهامات موجود در بازار طلای جهانی تا حدود زیادی محدود شد. به عقیده برخی از تحلیلگران بازار انتظار می‌‌رود بهای این فلز گرانبهای داخلی تا حدودی ثابت باقی بماند و نوسانات محدودی را شاهد باشد. در مقابل نیز گفته می‌شود سکه پتانسیل رشد و رسیدن به سطح 16 میلیون تومان را در بازه زمانی میان‌مدت دارد.

بازار طلای جهانی

شرایط نامطلوب برای طلا

3

طلا در حالی هفته معاملاتی اخیر را در بازارهای جهانی به اتمام رساند که در این مقطع زمانی نزدیک یک درصد دیگر از ارزش خود را از دست داد. این سومین هفته متوالی است که فلز گرانبها بازدهی هفتگی منفی را به ثبت رساند. همچنین افزایش شاخص دلار با گران‌‌تر کردن قیمت طلا برای دارندگان دیگر ارزها، تقاضای فلز یادشده را کاهش داد. بنابراین طلا معاملات خود را در سطح 1811 دلار و 43 سنت در هر اونس با عملکرد هفتگی منفی 85/ 0 درصدی به پایان رساند. علاوه بر این در حال حاضر بیشتر سرمایه‌گذاران، دلار را پناهگاه امن‌تری برای سرمایه‌های خود می‌‌دانند. از نگاه برخی از کارشناسان این حوزه روند طلا نشان می‌دهد که این فلز گرانبها به هیچ عنوان برای بازه زمانی کوتاه‌مدت از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست.

بازار اوراق مسکن

بحران گرانی مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، در نخستین روز معاملاتی هفته نزولی آغاز به کار کردند. به‌طوری  که تمامی تسه‌ها افت قیمت را شاهد بودند. در این میان اوراق تسهیلات مسکن اسفند 99 که با نماد تسه 9912 بررسی می‌شود، روز شنبه نیز با افت 59/ 0 درصدی سرخ‌پوش شد. به‌طوری که این تسه با کاهش 821 تومان معاملات خود را در قیمت پایانی 138 هزار و 85 تومان خاتمه داد. به عقیده کارشناسان بازار مسکن با آغاز فصل نقل‌و انتقال مستاجران و عدم تمکن مالی کافی آنان در شرایط اقتصادی موجود، این احتمال وجود دارد که مهاجرت مستاجران به حومه شهر‌‌ها بیشتر شود. بنابراین گفته می‌شود در صورتی که دولت بتواند با سیاستگذاری درست و تایید شده جهانی وضعیت گرانی ملک را کنترل کند، می‌توان از بحران مسکن نیز جلوگیری کرد.

بازار نفت

واگرایی عملکرد نفت برنت و WTI

5

اداره اطلاعات انرژی (EIA) اعلام کرد حجم ذخایر نفت خام ایالات‌متحده هفته گذشته کاهش یافته است. ولی میزان ذخایر سوخت با بیشتر شدن فعالیت پالایشگاه‌ها (با ۹۵ درصد ظرفیت) افزایش یافته و به بالاترین سطح در چهار سال گذشته رسیده است. پس از انتشار گزارش افزایش موجودی بنزین و فرآورده‌های میان تقطیر، از فشار بر بازار نفت کمی کاسته شد و افزایش تولید ایالات‌متحده نیز باعث کاهش قیمت شد. این افزایش غافلگیرکننده موجودی منجر شد که معاملات آتی بنزین و فرآورده در آمریکا کاهش یابد. به عقیده کارشناسان افزایش حجم معاملات آتی نفت خام به دنبال کاهش قیمت سوخت صورت گرفته است. بهای نفت خام برنت با عملکرد منفی 32/ 1درصدی و نفت WTIبا بازدهی مثبت 75/ 0 درصد هفته را با عرضه محدود جهانی به پایان رساند.