بازار سهام

شاخص هموزن در تحرکات مثبت

1

بازار سهام روز چهارشنبه را با افت در شاخص کل و رشد در شاخص هموزن پشت سر گذاشت. در این روز نماگر اصلی تالار شیشه‌ای 1840 واحد معادل 13/ 0‌درصد کاهش داشت و در محدوده یک‌میلیون و 439‌هزار واحد به کار خود پایان داد. در روز معاملاتی اخیر برای چند روز متوالی شاخص هموزن عملکرد خوبی داشته و رشدی معادل 27/ 0درصد را ثبت کرد. در زمانی که شاخص هموزن مسیری متفاوت از شاخص کل دارد به این معناست که سهم‌های باارزش بازار بیشتر، مورد تقاضا نبوده و سهم‌هایی با حجم کوچک‌تر مورد استقبال سهامداران بوده است. علاوه براین ارزش معاملات خرد شامل حق‌تقدم و سهام در این روز به میزان 1679‌میلیارد تومان رسید. قابل ذکر است که خالص تغییر مالکیت از جانب حقیقی به حقوقی 176 ‌میلیارد تومان بوده است.

بازار سکه

نگاه سکه به کانال 14‌میلیونی

2

سکه امامی در روز چهارشنبه با افزایش قیمت اندکی همراه بود و در قیمت 13‌میلیون و 720‌هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. در ماه گذشته اخبار مربوط به احیای مذاکرات برجام، با امید بخشی به احتمال کاهش تحریم‌ها و بهبود شرایط صادراتی ایران، بازارهای داخلی را تحت‌تاثیر قرار داد. بازار سکه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در زمان کوتاهی تا کف کانال قیمتی 13‌میلیون تومان کاهش هیجانی را تجربه کرد و در روزهای معاملاتی بعد به نزدیکی قیمت 14‌میلیون تومان بازگشت. همه موارد ذکر شده نشان از التهاب و هیجان در معاملات اخیر سکه داشتند. علاوه بر اثر افزایش قیمت دلار بر قیمت‌گذاری سکه، توجه به کاهش جهانی قیمت طلا نیز با اهمیت است. قابل ذکر است که حباب سکه در روز معاملاتی چهارشنبه به محدوده 6/ 1هزار تومان رسید.

بازار طلای جهانی

طلای جهانی در نزدیکی کف سالانه

3

قیمت طلا در روز چهارشنبه روند نزولی روزهای گذشته را تکرار کرده و برای پنجمین ماه متوالی شاهد کاهش بود. یکی از مهم‌ترین ترس‌های پیش روی این بازار، تشدید سیاست‌های تهاجمی توسط فدرال رزرو است. قابل ذکر است طبق داده‌های دولتی کشور چین در روز چهارشنبه، بهبود اندکی در فعالیت‌های تولیدی چین در ماه اوت، امید بخش بازار است. طلا در سال‌جاری با افزایش شدید نرخ بهره توسط فدرال رزرو که باعث افزایش بازده دلار و خزانه‌داری آمریکا شد، در رکود طولانی‌مدتی قرار داشت. فلز زرد هفته گذشته پس از اینکه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو هشدار داد که بانک مرکزی قصد کاهش چرخه انقباض خود را ندارد، به شدت ضربه خورد. به این ترتیب فلز گرانبها ماه اوت را با عملکرد منفی36/ 3‌درصد به پایان رساند و تا سطح 1715 دلار سقوط کرد.

بازار اوراق مسکن

مقاومت تسه در برابر افت شدید

4

تسه9912 در روز چهارشنبه، معاملات خود را با کاهش به پایان رساند. در این روز اغلب اوراق تسهیلات مسکن در محدوده منفی معامله شده و در معاملات اوراق مربوط به اسفند 99 نیز تقاضای زیادی وجود نداشت. تسه 9912 در این روز با معامله در قیمت 113‌هزار تومان آغاز به کار کرد و در میانه معاملات افزایش تقاضا را تا نزدیکی 118‌هزار تومان تجربه کرد. روند صعودی ذکر شده ادامه‌دار نبوده و روند معاملاتی در انتهای این روز نزولی بود. در نتیجه قیمت اوراق به 116‌هزار و 202 تومان رسید. با وجود کاهش در تعداد معاملات و ایجاد رکود، در حال حاضر تمایل جدی به ارتقای سطح عرضه در بین متقاضیان وجود ندارد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه با شرایط فعلی کاهش قیمت چشمگیری برای این بازار تا حدودی دور از انتظار است.

بازار نفت

دیوار رکود در مقابل بازار نفت

5

نفت برنت در روز چهارشنبه به قیمت 96 دلار و 28 سنت در هربشکه و نفت WTI نیز به 89 دلار و 21 سنت کاهش یافت. به دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد وضعیت نابسامان اقتصاد جهانی، چشم‌‌‌انداز افزایش مجدد در نرخ بهره بانک مرکزی و افزایش محدودیت‌ها برای مهار کرونا در چین، قیمت نفت در روز چهارشنبه به کاهش خود ادامه داد. همچنین نفت برنت ماه گذشته را با عملکرد منفی13/ 6‌درصد و نفت WTI با عملکرد منفی 36/ 3درصدی به پایان رساندند. داده‌های موسسه نفت آمریکا نشان‌دهنده کاهش در ذخایر نفت این کشور است که می‌تواند در آینده به تقاضای نفت کمک کند. یکی دیگر از عوامل حمایت‌کننده از قیمت‌ها، صحبت درباره کاهش تولید توسط اوپک و متحدانش است که این نیز می‌تواند روند تغییرات قیمت را دستخوش تغییر کند.