بازار سهام

فشار کامودیتی بر بازار سهام

1

بازار سهام در روز سه‌شنبه با بیش از 5 هزار واحد افت در محدوده یک میلیون و 420 هزار واحد ایستاد که این رقم کمترین مقدار از 9 فروردین 1401 بود. ضمنا در این روز شاخص هموزن عملکرد بهتری نسبت به شاخص کل داشته و معادل 1/ 0درصد رشد داشت. خالص تغییر مالکیت در این روز به میزان 52 میلیارد تومان از جانب حقیقی به حقوقی ،کمترین مقدار خروج پول از ابتدای مرداد سال جاری بود. ارزش معاملات خرد بورس نیز (سهام و حق تقدم) در این روز به مبلغ 1484میلیارد تومان رسید. در روز معاملاتی گذشته صنعت اطلاعات و ارتباطات با بیش از 38 میلیارد تومان ورود پول مواجه بود. در پی به نتیجه نرسیدن برجام، کاهش نرخ محصولات جهانی همچون سایه سیاهی بر سر بازار سهام کامودیتی محور ایران است.

بازار سکه

سکه در تکاپوی رشد

2

سکه امامی در روز معاملاتی سه شنبه، روند قدرتمندی را شروع کرد به طوری‌که در مبالغی بالاتر از 14میلیون تومان معامله‌ شد. در اواسط روز معاملاتی گذشته از هیجان معاملاتی کاسته شد و مسیر حرکت قیمت مسکوک مذکور اندکی معتدل شد. با وجود عبور سکه از کانال 13 میلیون تومان ، در کانال جدید تثبیت نشد. بهای سکه یاد شده در پایان روز معاملاتی گذشته همچنان در محدوده 13 میلیون و 915 تومان در نوسان بود . علاوه بر این  از جمله دلایل تغییرات قیمتی سکه، مربوط به روند نزولی حاکم بر طلای جهانی است که از نظر برخی کارشناسان در شرایط فعلی تورم جهانی، این روند طلا ادامه‌دار خواهد بود. همچنین تغییرات نرخ دلار آزاد نیز به شدت با اهمیت است؛ چرا که با افزایش قیمت اسکناس آمریکایی، بهای سکه نیزمستقیما تحت تاثیر نرخ دلار قرار می‌‌‌گیرد.

بازار طلای جهانی

کف قیمتی مهم در طلای جهانی

3

 در روز معاملاتی سه‌شنبه طلای جهانی ابتدا با افزایش قیمت رو‌به‌رو شد. زیرا با اوضاع  بحران انرژی در اروپا، فلز گرانبها به عنوان پناهگاه امن تقاضای بیشتری داشت.  اما در ادامه تا ساعت 19:30 به وقت تهران هر اونس طلا به قیمت 1707 دلار رسید. پس از بسته شدن خط لوله گاز نورد استریم به اروپا ، این قاره در معرض خطر بحران بزرگ انرژی قرار گرفته است. به نظر می‌رسد افزایش شاخص دلار نیز در روز سه شنبه متوقف شده است، زیرا معامله گران منتظر جزئیات بیشتر در مورد مسیر سیاست پولی ایالات‌متحده هستند. اما انتظارات برای افزایش بیشتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو، دلار را در بالاترین حد در 20 سال گذشته نگه داشت.  ضمنا طلای جهانی از منظر تکنیکالی رفتاری مشابه با اواخر سال 2012 میلادی دارد.

بازار اوراق مسکن

اوراق مسکن در فضای مبهم

4

 اوراق تسهیلات مسکن در روز گذشته عملکرد یکسانی نداشتند و با توجه به میزان عرضه و تقاضا، برخی مثبت و تعدادی نیز در محدوده منفی به سر بردند. روز سه‌شنبه اوراق تسهیلات مسکن منتشر شده در اسفند سال 1399 با وجود افزایش در میزان تقاضا توانایی صعود نداشت و با منفی12/ 0 درصد در قیمت پایانی 113 هزارتومان به معاملات خود در این روز خاتمه داد. فاصله زمانی باقی‌مانده تا تاریخ سررسید این اوراق در میزان تقاضا اثرگذار است به طوری‌که هرچه این زمان بیشتر باشد قیمت اوراق نیز بیشتر خواهد بود. افزایش قیمت دلار آزاد در روزهای اخیر احتمالی برای افزایش قیمت مسکن در نظر گرفته می‌‌‌شود به همین دلیل ممکن است با افزایش احتمال شدید تقاضای خانه و رونق معاملات مسکن  قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز روند افزایشی به خود بگیرد.

بازار نفت

نفت در بازی ژئوپلیتیکی

5

در روز معاملاتی سه‌شنبه هر بشکه نفت برنت در محدوده قیمتی 92 دلار مورد معامله قرار گرفت. همچنین در روز گذشته نفت WTI  نیز بیش از 86 دلار در هر بشکه به فروش رسید. می‌توان گفت تغییرات شدید قیمتی نفت به طور قابل توجهی کاهش یافته و تا حدودی در این روز ثابت ماند، چرا که با وجود افزایش تقاضای بنزین در آمریکا، از جهتی نیز تقاضای نفت چین در پی محدودیت‌های کرونایی کاهش یافته است. قابل ذکر است تولید نفت برنت در آمریکا 6 درصد کمتر از میانگین 5 سال اخیر شده است و در 2 هفته متوالی هم بیش از 3 میلیون بشکه نفت از تولیدات روزانه این کشور کاسته شده است.  ممکن است این بی‌تحرکی در قیمت نفت تا اعلام نتیجه نشست گروه G7 برای تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه ادامه داشته باشد.