بازار سهام

حمایت مهم در شاخص کل

1

بازار سهام در روز یکشنبه، نهمین روز معاملاتی فصل پاییز را با کاهش 88/ 0 درصدی سپری کرد و با افت بیش از 11 هزار واحد به محدوده مهم یک میلیون و 300 هزار واحد نزدیک شد. این مسیر نزولی به‌گونه‌ای بود که از شکست کانال یک میلیون و 400 هزار واحد تنها 18 روز معاملاتی می‌‌گذرد و طبق نظر برخی از کارشناسان سطح حمایتی یک میلیون و 300 هزار واحد در شاخص کل، تا حدودی مسیرحرکت بازار سهام را در روزهای آتی تعیین می‌کند. همچنین قابل ذکر است که در 6 روز معاملاتی اخیر شاخص کل تنها در روز شنبه برخلاف مسیر نزولی حرکت کرد. شاخص هموزن نیز در این روز تغییر منفی47/ 1 درصدی داشت. همچنین تغییر خالص مالکیت در این روز نیز 473 میلیارد تومان از جانب حقیقی به حقوقی بود.

بازار سکه

بازگشت سکه به کانال 14 میلیونی

2

هر قطعه سکه امامی در روز معاملاتی یکشنبه با کاهش اندکی همراه بود و در محدوده انتهایی کانال 14 میلیون تومان نوسان داشت. سکه مذکور در نتیجه داد و ستد‌های روز اخیر به محدوده قیمتی 14 میلیون و 840 هزار تومان رسید. قابل ذکراست که پس ازابهامات ایجاد شده در روند مذاکرات هسته‌ای ایران، بازگشت سکه به کانال 13 میلیونی در اواخر مرداد ماه تثبیت نشده و همچنان برای شکست سقف‌های گذشته درحرکت است. هر قطعه مسکوک یاد شده 20 روز معاملاتی را در محدوده کانال 14 میلیون تومان به سمت کانال 15 میلیون تومان صعود داشته و تنها در 4 روز معاملاتی هفته گذشته محدوده قیمتی 15 میلیون تومان را حفظ کرد اما از کاهش اندک قیمت دلار و اونس جهانی طلا در روزهای اخیر تاثیر پذیرفته و همسو با آن اندکی در صعود آن وقفه ایجاد شد.

بازار طلای جهانی

تلاش طلا برای سطح 1700 دلاری

3

هر اونس طلای جهانی هفته‌های معاملاتی اخیر در پی افزایش فشار سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو در مسیر نزولی در حرکت بوده است به‌طوری‌که 17 روز معاملاتی از شکست سطح کلیدی 1700 دلاری طلا در هر اونس می‌‌گذرد، اما بازگشت قیمت به این سطح در روزهای اخیر موقتی بوده و خروج از کانال 1600 دلاری تثبیت نشد، چرا که سیاست‌های شدیدی در جهت کنترل تورم جهانی در اکثر کشورها در حال اجرا است. همچنین در روزهای پایانی هفته اخیر انتشار آمارهای اقتصادی حقوق و دستمزد غیر‌‌کشاورزی ایالات متحده که بهبود نسبی را نشان می‌‌داد، باعث شد تا انتظارات برای اعمال سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو برای کنترل تورم با افزایش نرخ بهره تقویت شود. همین امر منجر به افزایش تمایلات نزولی در دادوستدهای طلا شد.

بازار اوراق مسکن

کاهش قدرت خرید مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرند در روز یکشنبه عمدتا با کاهش قیمت همراه شدند. در این میان اوراق تسهیلات مسکن مربوط به اسفند ماه سال 1399 بیش از 2 درصد افت قیمت داشت. این روند به‌گونه‌ای بود که معاملات اوراق تسهیلات یاد شده در روز گذشته با کاهشی حدود 2 هزار تومانی در قیمت پایانی 96 هزار و 201 تومان خاتمه یافت. به عقیده کارشناسان فعال در حوزه مسکن با افزایش شدید و روز‌افزون هزینه ساخت‌و‌ساز و نوسان قیمت در مصالح ساختمانی، میزان ساخت‌‌‌‌وساز و سرمایه‌‌‌‌گذاری در حوزه ساختمان به‌شدت کاهش یافته که همین امر موجب جهش‌های بی‌سابقه در قیمت مسکن و ایجاد شکاف بین توانایی قدرت خرید و قیمت مسکن شده است که در نتیجه تعداد معاملات را محدود کرده و رکود در بازار مسکن را رقم زده است.

بازار نفت

حرکت نفت برای 100 دلار

5

در آخرین روز معاملاتی هفته اخیر هر بشکه نفت خام برنت با رسیدن به قیمت 97 دلار و 92 سنت عملکردی معادل 15 درصد در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. علاوه بر این نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز کار خود را در بالای سطح 90 دلار در قیمت 92 دلار و 46 سنت خاتمه داد و عملکرد هفتگی مثبت 32/ 16 درصدی را ثبت کرد. این روند صعودی شکل گرفته در بازار نفت در هفته گذشته در پی انتشار اخبار اثرگذار بر میزان عرضه بود چراکه با کاهش عرضه نزدیک به 2 میلیون بشکه توسط اوپک پلاس، قیمت‌‌‌‌های نفت با افزایش پلکانی مجدد به بالای سطح 90 دلار در هر بشکه رسید اما به عقیده برخی کارشناسان با ادامه‌دار بودن برخی نگرانی‌‌‌‌ها از رکود جهانی، معاملات هفته جاری آرام‌‌‌‌تر شود و روند افزایشی تا حدودی تعدیل شود.