بازار سهام

خیز نزولی شاخص کل

1

بازار سهام روز دوشنبه را نیز در ادامه افت روزهای قبل با کاهش سپری کرد. نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌‌ای در این روز با کاهش چشمگیر 47/ 1درصدی فاصله خود را از سطح مهم 3/ 1‌میلیون واحد افزایش داد. به طوری که شاخص کل تا سطح یک‌میلیون و 277‌هزار واحد عقب‌نشینی کرد. بنابراین بازدهی دماسنج اصلی بورس اوراق و بهادار تهران ابتدای سال‌جاری تا روز گذشته منفی 55/ 6‌درصد به ثبت رسید. علاوه بر این شاخص هموزن همسو با بازار سرخ‌پوش شد و افتی معادل 18/ 1درصد داشت. همچنین گفتنی است که افت نزدیک به5/ 1درصدی روز گذشته بیشترین مقدار کاهش شاخص کل از ابتدای مهر ماه بود. کارشناسان معتقدند که عقب‌نشینی بیشتر نماگر اصلی بازار در کنار افت روزافزون ارزش بازار باعث شده تا تمایلات صعودی بیش از پیش کاهش یابد.

بازار سکه

الاکلنگ بهای سکه طرح جدید

2

سکه طلا پس از بازگشت به کانال 14‌میلیون تومان، در روز دوشنبه تلاشی برای بازگشت به کانال 15‌میلیون تومان نداشت. به طوری که سکه امامی همسو با افت اندک نرخ دلار در بازار آزاد یک پله از ارزش خود کاست و در قیمت 14‌میلیون و 850‌هزار تومان داد و ستد شد. به این ترتیب همبستگی شدید قیمت مسکوک یاد شده به تغییرات نرخ دلار آزاد و تاثیر افت و خیزهای بهای طلا در بازار جهانی باعث شده تا فاصله ارزش ذاتی و بازاری این سکه به نزدیکی 2میلیون و 200‌هزار تومان برسد. همین امر باعث افزایش بیش از پیش ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار شده است. تحلیلگران بازار طلا و سکه بر این باور هستند با شرایطی که در بازارهای مالی حاکم است نباید چندان انتظار رشد زیاد یا حتی افت‌‌‌‌های قابل‌توجهی را داشت.

بازار طلای جهانی

آینده مبهم طلا

3

طلای جهانی روز دوشنبه نزدیک به پایین‌‌‌‌ترین سطح و زیر حمایت اولیه خود در رقم 1650 دلار در هر اونس معامله شد. این تغییرات قیمت فلز گرانبها را می‌توان نتیجه افزایش دوباره ارزش شاخص دلار دانست. علاوه بر این از بین رفتن امید برای کمرنگ‌‌‌‌تر شدن سیاست‌های پولی فدرال‌‌‌‌رزرو نیز به افزایش فشار نزولی بیشتر بر قیمت طلا منجر شد. بر این اساس هر اونس طلا در بازار جهانی روز گذشته (تا ساعت 16) در قیمت 1648 دلار معامله شد. تحلیلگران این حوزه بر این عقیده هستند که طلا هنوز از محدوده‌‌‌‌ خطر ریزشی شدید خارج نشده‌‌‌‌ است. همچنین گفته می‌شود که تحولات این فلز بیشتر به اطلاعات و تصمیمات فدرال‌‌‌‌رزرو در اجلاس آینده‌‌‌‌ در مورد ادامه روند افزایش نرخ بهره بستگی دارد و روند آتی طلا را روشن خواهد کرد. از این رو بسیاری از سرمایه‌گذاران در انتظار انتشار آمار و نتایج تصمیمات این نهاد مالی هستند.

بازار اوراق مسکن

مسکن در بازی سرمایه‌‌‌‌ای

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن مورد معامله در فرابورس روز دوشنبه برخلاف روزهای گذشته تماما سبزپوش بودند. به طوری که در این میان نیز اوراق تسهیلات اسفند 99 که مورد بررسی قرار می‌گیرد با 61/ 2‌درصد رشد همراه بود. به این ترتیب تسه 9912 روز گذشته با افزایش بیش از 2هزار تومان دادوستدهای خود را در قیمت پایانی 87‌هزار و 733 تومان خاتمه داد. به گفته برخی از فعالان بازار تنها گروهی که در این رکود معاملاتی مسکن اقدام به خرید می‌کنند، خریداران سرمایه‌‌‌‌ای مسکن هستند که قصدشان برای تبدیل دارایی نقدی خود به ملک، جدی است. از طرفی چون این دسته از افراد چندان قصد سکونت در واحدهای مسکونی خریداری‌شده را ندارند، از حساسیت‌‌‌‌های ویژه خریداران مصرفی مسکن به دور هستند و به طور کلی راحت‌‌‌‌تر خرید می‌کنند. این موضوع در بلندمدت می‌تواند بازار ملک را در سلطه سودجویان قرار دهد.

بازار نفت

نفت در مسیر خاکی بهبود

5

قیمت‌های نفت در روز معاملاتی دوشنبه پس از آنکه داده‌‌‌‌های چین نشان داد تقاضا از سوی بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان در ماه سپتامبر کم شده است، کاهش یافتند. سیاست‌های این کشور برای کنترل شیوع ویروس کرونا که به‌صورت جدی دنبال شده و افت شدید تقاضا برای سوخت را در پی داشته، قیمت نفت را تحت‌‌‌‌الشعاع قرار داده است. بر این اساس هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته (تا ساعت 16) در قیمت 92 دلار و 54 سنت و نفت وست‌تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت 83 دلار و 80 سنت معامله شد. در این میان نیز شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز در گزارشی اعلام کرد که شرکت‌های انرژی ایالات‌متحده هفته گذشته برای دومین هفته متوالی دکل‌‌‌‌های نفت و گاز طبیعی را اضافه کردند زیرا قیمت‌های نسبتا بالای نفت شرکت‌ها را به حفاری بیشتر تشویق می‌کند.