بازار سهام

دنده عقب بازار سهام

1501

بورس تهران هفته گذشته را تماما نزولی پشت سرگذاشت. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای طی معاملات هفته اخیر سطح حمایتی 3/ 1‌میلیون واحدی را از دست داد و با ورود دماسنج اصلی بازار سهام به ابر کانال2/ 1میلیون واحد به افت خود ادامه داد. بر این اساس با کاهش روزافزون ارتفاع شاخص کل، این نماگر در نهایت با سومین افت شدید بیش از 2‌درصدی در روز چهارشنبه کار خود را در سطح یک‌میلیون و 241‌هزار واحد خاتمه داد و در کمترین سطح از 6 بهمن 1400 قرار گرفت. به این ترتیب بورس اوراق و بهادار تهران عملکرد منفی 28/ 5‌درصدی را در کارنامه هفتگی به ثبت رساند. در این میان نیز خروج پول سرمایه‌گذاران خرد تداوم داشت و در آخرین روز معاملاتی هفته نیز بازار بیشترین خروج پول حقیقی‌‌‌ها را از 28 خرداد سال‌جاری شاهد بود.

بازار سکه

زمین خاکی سکه

1503

سکه طلا مانند روند دلار در بازار آزاد، معاملات هفته اخیر را در دامنه محدود قیمتی پشت سر گذاشت. اما با این تفاوت که سکه امامی کار خود را در کانال جدید 15‌میلیون تومان به پایان رساند. به این ترتیب مسکوک یاد شده توانست هفته گذشته را با عملکردی مثبت معادل84/ 0‌درصد سپری کند. برخی از کارشناسان این بازار معتقدند که رشدهای اخیر بهای طلا در بازار جهانی هم نتوانست بر سرعت تغییرات سکه بیفزاید. در نهایت می‌توان چنین بیان کرد که سکه وابستگی بالایی به تغییرات نرخ دلار آزاد دارد و تا زمانی که خبر مهمی از سوی تصمیمات اقتصادی و غیراقتصادی، به‌ویژه از سمت روند مذاکرات هسته‌‌‌ای منتشر نشود، نمی‌توان چندان انتظار رشد یا افت چشمگیری برای این سکه یاد شده طی روزهای آتی داشت. بنابراین تغییرات سریع برای سکه دور از انتظار است.

بازار طلای جهانی

طلا در قلاب نزول

1504

طلای جهانی در روز جمعه نزدیک به 12 دلار کاهش یافت. زیرا شاخص دلار براساس آمارهای تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه سوم آمریکا قوی‌‌‌تر از حد انتظار بود و تمایلات نزولی طلا را افزایش داد. علاوه بر این نشانه‌‌‌های انعطاف‌‌‌پذیری در اقتصاد به فدرال رزرو فرصت بیشتری می‌دهد تا به افزایش شدید نرخ‌های بهره ادامه دهد. این امر باعث افزایش بازدهی شاخص دلار و نرخ بهره اوراق خزانه‌داری شد که بر قیمت این فلز گرانبها فشار مضاعفی افزود. به این ترتیب هر اونس طلای جهانی روز گذشته (تا ساعت 16) در قیمت 1650 دلار مورد معامله قرار گرفت. در این میان نیز به گفته برخی از تحلیلگران این حوزه انتظار می‌رود فدرال رزرو طی روزهای هفته آینده نرخ بهره را 75 واحد افزایش دهد که این چهارمین افزایش نرخ در سال‌جاری میلادی است. بنابراین می‌توان انتظار افت بیشتر طلا را داشت.

بازار اوراق مسکن

افت و خیز تسه

1505

اوراق تسهیلات بانک مسکن اسفند 99 با نماد تسه 9912 هفته گذشته را صعودی سپری کرد. به طوری که با رسیدن این اوراق به قیمت پایانی 96‌هزار و 725 تومان توانست عملکرد هفتگی مثبت87/ 9‌درصدی را به ثبت برساند. عده‌‌‌ای از فعالان بازار مسکن معتقدند که مسائلی همچون برجام و مسائل داخلی بر روند قیمت‌ها تاثیرگذار است. در صورتی که دولت بتواند بر مسائل فائق آید، مسلما بازارها از جمله مسکن به آرامش نسبی می‌‌‌رسند. اما اگر بی‌‌‌ثباتی‌‌‌ها ادامه پیدا کند، ترس از سرمایه‌گذاری در بخش مسکن افزایش خواهد یافت و تقاضای سرمایه‌گذاری نیز کاهش می‌‌‌یابد. هم اکنون تقاضای واقعی وجود دارد و این بخش از تقاضا باعث می‌شود که قیمت ملک رشد کند. زیرا در مقابل آن عرضه‌‌‌ واحد مسکونی بسیار محدود است. بنابراین معتقدندکه قیمت مسکن به احتمال بالایی در بلندمدت مجددا رشد داشته باشد.

بازار نفت

نفت در اضطراب قیمتی

1506

قیمت نفت روز جمعه پس از آنکه چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام، محدودیت‌هایی برای شیوع ویروس کرونا گسترش داد، کاهش یافت. اگر چه معیارها برای افزایش هفتگی ناشی از نگرانی‌های عرضه و آمارهای اقتصادی به‌‌‌طور شگفت‌‌‌آور مثبت بود اما روز گذشته بهای هر بشکه نفت کاهش نسبی را به همراه داشت. با این حال، هر دو شاخص نفتی در مسیر مثبت عملکرد هفتگی قرار گرفته‌‌‌اند. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته (تا ساعت 16) در قیمت 96 دلار و 50 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت 88 دلار و 47 سنت معامله شد. برخی از کارشناسان بازار نفت بر این باور هستند که این بازار نسبت به ضرب‌‌‌الاجل‌‌‌های قریب‌‌‌الوقوع خرید نفت خام روسیه از اروپا قبل از شروع تحریم‌ها در 5 دسامبر، به احتمال بالا دست به عصا حرکت کند و تغییرات محدودی داشته باشد.