بازار سهام

تداوم روز‌های سبز بورس

1

بازار سرمایه سومین روز معاملاتی خود را همچون روز معاملاتی گذشته بر مدار مثبت پشت سر گذاشت. این در حالی است که نماگر اصلی بازار روز گذشته با رشد 32/ 0درصدی همراه شد و کار خود را در سطح یک میلیون و 409 هزار واحد به پایان رساند. در این میان ارزش معاملات خرد به میزان 2557 میلیارد تومان بوده است. گفتنی است که با وجود ورود پول حقیقی در روز یکشنبه به میزان 180میلیارد تومان، اما این روند پایدار نماند و در جریان معاملات روز گذشته به میزان 165 میلیارد تومان خروج پول حقیقی از بازار صورت گرفت. گفته می‌شود بازار سرمایه در ماه آبان توانسته بازدهی مثبت 65/ 7 را به ثبت برساند، بر این اساس نماگر اصلی از محدوده یک میلیون و 308 هزار واحد در اول آبان به یک میلیون و 409 هزار واحد در پایان ماه برسد. همچنین اوج نماگر مذکور توانست در این ماه به خود ببیند عدد یک میلیون و 426 هزار واحد بوده است.

بازار سکه

سکه در انتظار طلا و دلار

2

سکه طلا سومین روز هفته را متعادل پشت سر گذاشت. این در حالی است که سکه امامی روز معاملاتی گذشته در قیمت 16 میلیون و 250 هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. بر همین اساس در روز گذشته طلای جهانی در ادامه مسیر افت خود به قیمت 1746 دلار رسید. همچنین نرخ دلار با توجه به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی روز کم‌نوسانی را پشت سر گذاشت. بنابراین می‌توان گفت سکه در کوتاه‌مدت به روند خنثای خود ادامه خواهد داد. بررسی آمار‌ها حاکی از آن است که سکه طلا در ماه آبان بازدهی مثبت 33/ 8 به ارمغان آورده، این در حالی است که قیمت هر قطعه سکه امامی از 15 میلیون تومان به 16 میلیون و 250 هزار تومان رسیده است. با این حال بالاترین قیمتی که سکه یاد شده در ماه مذکور به خود دیده است 16 میلیون و 680هزار تومان بوده است.

بازار طلای جهانی

طلای جهانی در مسیر کاهش

3

قیمت طلای جهانی در  نخستین روز معاملاتی پس از ثبت بدترین هفته طی یک ماه اخیر، تحت فشار جهش شاخص دلار کاهش یافت. بر این اساس طلا به نرخ 1740دلار به‌ازای هر اونس رسید. انتظار می‌رود فدرال رزرو در نشست دسامبر خود همچنان نرخ بهره را نیم واحد درصد افزایش دهد، دیدگاهی که اخیرا توسط بسیاری از مقامات فدرال رزرو تایید شده است. بر همین اساس جزئیات اجلاس فدرال رزرو آمریکا در روز پنج‌شنبه منتشر می‌شود و انتظار می‌رود سیاست‌های این بانک برای ادامه روند افزایش نرخ بهره مشخص شود. اگر هر نشانه‌ای از کوچک‌تر شدن گام بعدی فدرال رزرو نسبت به دفعات قبل دیده شود، طلا می‌تواند مرز 1800 دلاری را به چالش بکشد. این در حالی است که در ماه‌های گذشته افزایش مکرر و شدید نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا این فلز گرانبها را تحت فشار قرار داده است.

بازار اوراق مسکن

در‌جا زدن اوراق مسکن

4

تسه 9912 در روز دوشنبه افتی معادل 38/ 1 درصد داشت. بر این اساس در پایان معاملات روز قبل تسهیلات یاد‌شده درسطح 101 هزار و 612 تومان به معاملات خود خاتمه داد. کارشناسان معتقدند بسیاری از سرمایه‌های بازار مسکن به سمت کشور‌های دیگر از جمله قبرس شمالی، ترکیه و امارات رفته است. بر همین اساس بنا بر اظهارنظر فعالان این بازار قیمت مسکن تا پایان سال افزایشی کمتر از تورم را تجربه می‌کند، با این حال باید توجه داشت به دلیل کاهش تولید مسکن طی سالیان گذشته و در نتیجه کمبود عرضه همچنان پیش‌بینی رشد قیمت در این حوزه می‌شود. بررسی آمار‌ها حاکی از آن است که تسه 9912 در ماه آبان موفق شد بازدهی مثبت 10/ 20 درصدی را به ثبت برساند، این اوراق مذکور از 83 هزار و 999 تومان در اول آبان ماه به 100 هزار و 880 تومان  در آخر ماه رسید و بالاترین قیمتی که تسه 9912 به خود دید نرخ 111هزار و 248 تومان بوده است.

بازار نفت

سقوط آزاد نفت

5

طلای سیاه نخستین روز معاملاتی این هفته خود را در حالی پشت سر گذاشت که با حدود یک دلار کاهش به پایین‌ترین سطح در دو ماه اخیر رسید. بر این اساس قیمت نفت خام برنت 87 دلار  و 38 سنت و نفت WTI  79دلار و 80 سنت (تا لحظه نگارش این مقاله) مورد دادوستد قرار گرفت. به عقیده کارشناسان این حوزه در نتیجه چشم‌انداز محدودیت‌های بیشتر و کاهش تقاضا در چین بر قیمت نفت تاثیر گذاشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از مهم‌ترین دلایل افت قیمت کامودیتی‌ها در سنوات گذشته رشد نرخ‌های بهره بوده است. به همین خاطر اگر نرخ‌های بهره به همان شکلی که هستند افزایش یابد، می‌توان چشم‌انداز تیره‌ای برای نفت متصور بود. در اوایل ماه گذشته نشست اوپک پلاس کاهش 2 میلیون بشکه نفت در روز را به دنبال داشت، به همین خاطر معامله‌گران انتظار نشست بعدی اوپک در چند هفته آینده را می‌کشند تا ببینند آیا بازهم کاهشی در تولیدات این ماده استراتژیک رقم خواهد خورد یا خیر.