بازار سهام

تداوم روزهای خوب در بورس

1

بازار سهام آخرین روز معاملاتی هفته را همچون سه روز معاملاتی گذشته بر مدار مثبت پشت سر گذاشت. بر این اساس نماگر اصلی بازار با رشد 26/ 1‌درصدی همراه بود و در سطح یک‌میلیون و 472‌هزار واحد قرار گرفت. در این میان ارزش معاملات خرد به میزان 3هزار و 80‌میلیارد تومان رقم خورد. این در حالی است که در جریان معاملات امروز به میزان 140‌میلیارد تومان تغییر مالکیت از جانب حقیقی به حقوقی رخ داده است. بر این اساس کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که دلار به دنبال رشد مداوم سکه گارد صعودی به خود گرفته به طوری که دلار نیما با نرخی در محدوده 30‌هزار تومان هم تقاضا داشته است. بر این اساس به‌‌‌طور سنتی بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از رشد بالای 40درصد ارز، بازار با یک تاخیر خود را به آن می‌‌‌رساند. همواره رشد نرخ دلار نیما بر رشد اکثریت بازار تاثیر داشته، از این رو می‌توان گفت مادامی که نرخ دلار نیما در حال رشد است، می‌توان افق روشنی برای بازار سرمایه متصور بود.

بازار سکه

جَو مثبت سکه

2

سکه طلا روز معاملاتی چهارشنبه را بر مدار مثبت پشت سر گذاشت و در قیمت 18میلیون و 650هزار تومان مورد داد‌و ستد قرار گرفت. به عقیده بسیاری از کارشناسان این حوزه  افزایش قیمت ارز به دلیل جو روانی و هیجانی ایجاد شده در بازار، باعث حیرت مردم شده و تاثیر مثبتی بر سکه گذاشته است. از طرفی قیمت جهانی فلز گرانبها در مدار مثبت بوده و این عامل نیز بر جو روانی مثبت سکه افزوده است. در عین حال دسته دیگری از کارشناسان بر این باور هستند که با توجه به افزایش شکاف قیمتی ارزش ذاتی سکه با قیمت نقدی آن احتمال اصلاح قیمت سکه داخلی بالاست. از نظر این دسته از کارشناسان فلز گرانبهای داخلی در چند وقت اخیر رشد قابل ملاحظه‌‌‌ای را ثبت کرده، این مهم در صورتی که بازار ارز با تزریق سنگین عرضه روبه‌رو شود قدرت معامله‌گران سکه را  که در مسیر افزایشی هستند، کاهش می‌دهد.

بازار طلای جهانی

مسیر انتظاری طلا

3

قیمت طلای جهانی در روز چهارشنبه با تغییرات مثبت همراه بود. بر این اساس فلز گرانبها روز گذشته را در قیمت 1807دلار و 34سنت (تا ساعت16) به پایان رساند. به عقیده کارشناسان قیمت طلا به دنبال خبر افزایش کمتر از حد انتظار نرخ تورم در آمریکا بر مدار مثبت قرار گرفت. با این حال سرمایه‌گذاران منتظر تصمیم‌گیری مقامات فدرال‌رزرو در اجلاس این بانک در روز چهارشنبه هستند تا روند افزایش نرخ بهره مشخص شود. بر این اساس کند شدن روند افزایش تورم در آمریکا باعث ضعف شاخص دلار و بالا رفتن قیمت طلا شده، اما  حالا این شاخص تحت‌تاثیر تصمیم فد در مورد نرخ بهره قرار دارد. طلا به‌‌‌طور سنتی به‌‌‌عنوان پوششی در برابر تورم شناخته می‌شود  از طرفی رشد نرخ بهره از جذابیت دارایی‌ها می‌کاهد. در این میان در صورت تسهیل سیاست‌های پولی، قیمت طلا می‌تواند افزایش یابد.

بازار اوراق مسکن

روز‌‌‌های نوسانی تسه

4

اوراق تسهیلات مسکن مورد معامله در فرابورس آخرین روز معاملاتی هفته را همچون روز سه‌شنبه در محدوده مثبت مورد سپری کردند. در این میان تسه9912 رشد معادل 4درصدی داشت. بر این اساس در پایان معاملات روز چهارشنبه اوراق یاد شده در سطح 117هزار و 355تومان به معاملات خود خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه با توجه به میزان عرضه و تقاضای واحدهای مسکونی بخش زیادی از خانه‌‌‌های موجود بدون استفاده بوده، بنابراین اگر شرایط در بازار ملک به سمتی تغییر کند که معادله هزینه صفر در مقابل عایدی ملاکی به‌‌‌هم بخورد، بخشی از خانه‌‌‌های بدون استفاده روانه بازار اجاره یا بازار فروش می‌‌‌شوند. در بازار مسکن نیز سیاست تشویق ساخت‌‌‌وساز در بافت‌های فرسوده می‌تواند قفل عرضه طبیعی را باز کند. اما در کنار این مشوق‌‌‌ها، ترمیم قدرت خرید مصرف‌کننده نیز  می‌تواند مفید باشد و به شکل ترکیبی قابل پیاده‌سازی هستند.

بازار نفت

امداد چین به بازار نفت

5

قیمت نفت روز معاملاتی چهارشنبه را با تغییرات مثبت پشت سر گذاشت. در این میان نفت خام برنت و نفت WTI به ترتیب روز معاملاتی مذکور را در قیمت‌های 81دلار و 53سنت و 76دلار و 24سنت (تا ساعت16) سپری کرد. به عقیده کارشناسان این حوزه بازار نفت در بحبوحه اختلالات عرضه، کاهش محدودیت‌های ناشی از کووید توسط چین، همچنین تحریم گروه G7 و اتحادیه اروپا علیه روسیه و کاهش تولید توسط اوپک تقویت شده است. به عقیده برخی دیگر از کارشناسان با همه‌‌ این تفاسیر هیچ‌یک از موارد بالا برای تحریک معامله‌گران نهادی به شروع خرید نفت کافی نبوده و معامله‌گران بزرگ به علت ترس از رکود اقتصادی همچنان فروشنده هستند. بر این اساس با ممانعت از تصمیم روسیه برای شروع کاهش تولید در واکنش به سقف قیمت  مانع دیگری مانند تعطیلی کیستون، نفت احتمالا با نزدیک‌‌‌تر شدن به پایان سال 2022 نسبتا ثابت خواهد ماند.