بازار سهام

ورود و خروج پول در بورس

1

بورس تهران نخستین روز از آخرین هفته معاملاتی آذر ماه را منفی سپری کرد. به‌طوری که نماگر اصلی بازار روز شنبه با 19/ 0 درصد کاهش بیش از دو هزار واحد افت کرد. به این ترتیب شاخص کل، روز یاد‌شده در سطح یک میلیون و 469 هزار واحدی ایستاد. در مقابل شاخص هموزن که معیار بهتری برای نمایش وضعیت بازار است، با 63/ 0 درصد رشد همراه بود. علاوه بر این ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) نیز به زیر سه هزار میلیارد تومان عقب‌نشینی کرد و رقمی معادل 2671 میلیارد تومان به ثبت رسید. به عقیده برخی از کارشناسان بازار سهام را می‌توان پرحاشیه‌‌ترین بازار ایران طی سال‌های اخیر دانست؛ چه آن زمان که پذیرای سیل بی‌‌پایان خریداران سهام بود و چه این هفته‌ها و ماه‌ها که همه در آن برای خروج از گردونه معاملات رقابت می‌کنند.

بازار سکه

سقف کاذب برای سکه

2

سکه امامی پس از تجربه افت و خیز قابل توجه قیمت طی معاملات هفته اخیر، روز شنبه مجددا با شتاب بالایی بر مدار صعودی قرار گرفت. به‌طوری که هر قطعه از مسکوک یاد شده در قیمت 18 میلیون و 700 هزار تومان داد و ستد شد. کارشناسان بازار طلا بر این باور هستند که رشد بهای این فلز گرانبها و رسیدن آن به سطوح یاد شده در حالی می‌تواند واقعی و باثبات باشد که نرخ دلار در بازار آزاد نیز این فاصله بین ارزش ذاتی و بازاری سکه را پوشش دهد. یعنی به عبارتی با توجه به درصد حباب سکه، دلار نیز به تنهایی افزایش داشته باشد. در این صورت است که قیمت سکه با ثبات بیشتری همراه خواهد شد. در حالی که با جابه‌جایی مداوم تغییرات قیمت بین دلار و سکه و انتظارات تورمی این فاصله پوشش داده نشود سقف تاریخی می‌تواند برای کوتاه‌مدت موقتی باشد.

بازار طلای جهانی

هفته پرنوسان طلا

3

قیمت طلا در طول هفته به‌شدت در نوسان بود، زیرا سرمایه‌‌گذاران همواره در حال ارزیابی گزارش تورم ایالات متحده، چشم‌‌انداز سیاست فدرال رزرو و تاثیر بالقوه آن بر اقتصاد جهانی قرار داشتند. به‌طوری که با وجود افزایش قابل‌‌توجه در روز جمعه، بیشترین کاهش هفتگی خود را از اواسط نوامبر تجربه کرد که می‌توان آن را نتیجه اطلاعیه فدرال رزرو آمریکا مبنی ‌‌بر ادامه افزایش نرخ بهره در سال جدید میلادی جهت مهار تورم دانست. به این  ترتیب هر اونس طلا با رسیدن به سطح 1793 دلار، هفته را با عملکرد منفی 24/ 0 درصد پشت سر گذاشت. این در حالی رخ داد که به عقیده تحلیلگران تمرکز اکثر تاجران بر تصمیمات فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی اروپاست که هر دو خبر از سخت‌‌تر شدن شرایط پولی داده‌‌اند. نرخ بهره اوراق قرضه جهانی هم افزایش قابل توجهی داشته که می‌تواند از دلایل کاهش هفتگی قیمت طلا باشد.

بازار اوراق مسکن

فنر فشرده مسکن

4

اوراق تسهیلات اسفند 99 که با نماد تسه 9912 بررسی می‌شود روز شنبه با 33/ 2 درصد افزایش معادل بیش از 2 هزار و 700 تومان، داد و ستدهای خود را در محدوده قیمت پایانی 120 هزار تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که به نظر می‌‌رسد دولت هنوز درگیر وعده‌های سیاسی است و چالش‌‌های جدی تولید مسکن ملی را انکار می‌کند. در حالی از فراخوان بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات ساخت سخن می‌گویند که پیش‌تر، کارشناسان و دست‌اندرکاران شبکه بانکی اعلام کرده بودند این شبکه در حال حاضر توانایی تامین تسهیلات مورد نیاز پروژه مسکن دولت را، آن هم در مرحله‌‌ای که هنوز هیچ پیشرفتی حاصل نشده است ندارند، همچنین از آنجا که سمت عرضه در بازار مسکن به‌شدت ضعیف است و این عرصه با کمبود جدی تولید مواجه شده، زمینه برای رشد قیمت همواره فراهم است و با هر محرکی، رشدی پرشتاب در قیمت ملک رقم می‌‌خورد.

بازار نفت

عملکرد هفتگی مثبت طلای سیاه

5

اگر‌چه قیمت نفت معیار جهانی برنت در پایان هفته جاری بیش از ۲ درصد کاهش را تجربه کرد، اما نوسانات هفتگی مثبتی را پشت سر گذاشت. به‌طوری که هر بشکه نفت خام برنت با ایستادن در قیمت 79 دلار توانست عملکرد مثبت 86/ 3 درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند. علاوه بر این نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت 74 دلار و 29 سنت به ازای هر بشکه به کار خود پایان داد و بازدهی مثبت هفتگی 6/ 4 درصدی را از آن خود کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که هفته قبل از آن بازار نفت شاهد افت چشم‌گیری بود. افزایش نرخ بهره در آمریکا و بانک‌های مرکزی اروپایی خبر از رکود در سال ۲۰۲۳ می‌دهد. در همین حال خبری مبنی بر اینکه ذخایر استراتژیک نفت آمریکا باید پر شوند نیز می‌تواند خود محرکی برای نوسان قیمت‌‌ها به حساب ‌آید.