بازار سهام

رشد سخت شاخص کل

1

بازار سهام پس از اینکه به ابر‌کانال 5/ 1 میلیون واحد بازگشت، روز دوشنبه این سطح را با وجود افت و خیزهای زیاد حفظ کرد. به‌طوری که شاخص کل در ساعات ابتدایی معاملات روند متزلزل صعودی داشت. اما این روند از نیمه بازار تغییر مسیر پیدا کرد و با افت کار خود را به پایان رساند. به این ترتیب نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای روز گذشته با رشد اندک 04/ 0 درصد در محدوده 5/ 1 میلیون واحد ایستاد. در مقابل نیز شاخص هموزن برخلاف رشد اندک شاخص کل، با 15/ 0 درصد سرخ‌پوش شد. علاوه بر این خالص تغییر مالکیت روز اخیر از جانب حقیقی به حقوقی با رقمی معادل 175 میلیارد تومان به ثبت رسید. ارزش معاملات خرد بورس نیز دو روز متوالی است که رقمی بیش از 3 هزار و 700 میلیارد تومان ثبت شده است. با توجه به شرایط اقتصادی و غیراقتصادی انتظار می‌‌رود که بورس تهران تا پایان هفته با نوسان همراه باشد.

بازار سکه

تعادل نسبی بازار سکه

2

بازار طلا و سکه روز دوشنبه برخلاف روزها و هفته‌های اخیر که روند صعودی داشت، تا حدود زیادی از تب و تاب رشد پر‌شتاب و بی‌‌وقفه افتاد. به‌طوری که هر قطعه سکه امامی روز گذشته با افت اندکی همراه بود. به این ترتیب مسکوک یاد شده در قیمت 18 میلیون و 750هزار تومان داد و ستد شد. کارشناسان این بازار معتقدند که جایگاه خود را در این سطوح تثبیت کرده است. اما در صورتی که نرخ دلار در بازار آزاد افت شدیدی داشته باشد، آنگاه می‌توان این انتظار را داشت که بهای سکه نیز پله‌های نزولی را سیر کند. از آنجا که قیمت‌‌ها از چسبندگی رو به بالا برخوردار هستند، نمی‌توان کاهش‌‌های قوی را از بازارها انتظار داشت. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که طلا و سکه بتوانند همچنان نقش پناهگاه امن را ایفا کنند و با کوچک‌ترین افت قیمت با افزایش تقاضا روبه‌رو شود.

بازار طلای جهانی

بی‌‌تحرکی در قیمت طلا

3

قیمت طلا در روز دوشنبه پس از دریافت تمامی سیگنال‌‌ها از بانک‌های مرکزی و ریسک‌‌های فزاینده رکود در بازارها تغییر چندانی نداشت. در حالی که امید به بازگشایی اقتصاد چین به قیمت‌‌ها اندکی کمک کرد تا حدی که از ضررهای کمی فاصله بگیرد. به این ترتیب هر اونس طلای جهانی روز گذشته در قیمت 1795 دلار معامله شد. به عقیده تحلیلگران چشم‌‌انداز کوتاه‌‌مدت بازارهای فلزات همچنان متزلزل و تا حدودی مبهم باقی مانده است، به‌‌ویژه زمانی که بانک‌های مرکزی بزرگ از جمله فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا سیگنال‌‌هایی از افزایش بیشتر نرخ‌‌های بهره نشان دادند. در حالی که چشم‌انداز افزایش کمتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو به نفع قیمت طلا در هفته‌های اخیر بوده است. طلا همچنین بسیار پایین‌‌تر از قله‌هایی است که در زمان شروع حمله روسیه به اوکراین به ثبت رسیده و تا حد زیادی جایگاه امن خود را به دلار واگذار کرده است.

بازار اوراق  مسکن

گسل تورمی مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس معامله می‌شود طی روز یکشنبه در سطوح منفی داد‌وستد شدند. به‌طوری که در این میان اوراق تسهیلات اسفند 99 که با نماد تسه 9912 بررسی می‌شود روز شنبه با 71/ 2درصد کاهش معادل بیش از 3 هزار تومان، داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 113 هزار و 900 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که با وجود اینکه روند تورمی در بازار زمین، مسکن و اجاره یکسان نبوده و همواره بخشی از تورم انباشته شده، باز هم تکانه‌های تورمی بازارهای مسکن و اجاره اثرات بدی بر بازار داشته است. به‌‌خصوص که در سایه بلاتکلیفی اقتصاد و نامشخص بودن چشم‌‌انداز سرمایه‌‌گذاری، جذابیت سرمایه‌‌گذاری ریالی در بازار املاک کاهش پیدا می‌کند و سرمایه‌‌گذاران، طلا و ارز را برای ایمن ماندن از تورم ترجیح می‌دهند، لذا رشد در اجاره و قیمت مسکن و زمین می‌تواند همچنان از تورم تاثیر بگیرد.

بازار نفت

چین در زمین حمایتی نفت

5

 بهای  نفت روز دوشنبه پس از نوسانات اخیر، افزایش یافت. زیرا خوش‌بینی نسبت به اقتصاد چین بر نگرانی از رکود جهانی غلبه کرد. چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان، پس از کاهش محدودیت‌‌های آمد و شد توسط پکن، نخستین موج از سه موج مورد انتظار ابتلا به کرونا را تجربه می‌کند، اما قصد دارد حمایت از اقتصاد را در سال 2023 افزایش دهد. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت روز دوشنبه ساعت 16 در قیمت 79 دلار و 56 سنت و نفت WTI نیز در قیمت 74 دلار و 71 سنت معامله شد. کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که چشم‌انداز افزایش بیشتر نرخ‌ها به رشد اقتصادی در سال جدید ضربه می‌‌زند و با انجام این کار تقاضا برای نفت محدود می‌شود. همچنین نفت مورد حمایت وزارت انرژی ایالات متحده قرار گرفت و این نهاد اعلام کرد که بازخرید نفت خام برای ذخایر استراتژیک نفت را آغاز می‌کند.