بازار سهام

اقبال حقیقی‌‌‌ها به بازار سرمایه

1

بازار سهام آخرین روز معاملاتی هفته را بر مدار منفی سپری کرد. بر این اساس نماگر اصلی بازار با افتی معادل 77/0درصد همراه بود و در سطح یک میلیون و 579هزار واحد قرار گرفت. در این میان ارزش معاملات خرد بورس به میزان 4هزار و 164میلیارد تومان رقم خورد. این در حالی است که در جریان معاملات روز اخیر 111 میلیارد تومان ورود پول حقیقی رخ داده است. در این میان به عقیده کارشناسان این حوزه، عقب‌نشینی نسبی دلار، اندکی از قدرت خریداران بازار سهام کاسته است. بر این اساس به نظر می‌رسد هیجان منفی ناشی از سیاست‌‌‌های رئیس جدید بانک مرکزی کاهش یافته و در مقابل با انتشار جزئیات لایحه بودجه و افزایش هرچند کم نرخ تسعیر ارز، تعادل میان خریداران و فروشندگان برقرار شده است. با این حال باتوجه به نگرانی بازار سرمایه از تصمیمات بودجه‌‌‌ای دولت، هنوز برای ارائه یک تعریف کامل از رفتار بازار زود است و بالا و پایین‌‌‌های این روزها را نمی‌توان یک روند مشخص دانست.

بازار سکه

احتیاط خریداران سکه

2

سکه طلا روز چهارشنبه را با تغییرات مثبت پشت سر گذاشت. سکه امامی روز مذکور در قیمت 20میلیون و 270هزار تومان داد و ستد شد. با توجه به تاثیر بالای طلای جهانی و نرخ ارز بر قیمت سکه، اکثر کارشناسان بر این باورند که در حال حاضر در بازار سکه شاهد زورآزمایی قیمت طلای جهانی و دلار هستیم. بر این اساس افت اخیر قیمت سکه نشان داد که زور دلار به افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی چربیده است. در این میان طلای جهانی تحت‌تاثیر نگرانی اخیری که در مورد رکود اقتصادی به وجود آمده با افزایش چشمگیر همراه بوده است. می‌توان گفت با توجه به واگرایی که میان نرخ ارز و قیمت طلای جهانی برقرار شده، اگر زور طلا به ارز برسد یا نرخ دلار رشد پیدا کند، می‌توانیم شاهد افزایش قیمت سکه باشیم. با این حال با وجود افت اخیر قیمت سکه همچنان حباب سکه امامی بیش از 2میلیون و 500هزار تومان است.

بازار طلای جهانی

تداوم تقاضا برای طلای جهانی

3

قیمت طلای جهانی روز چهارشنبه صعودی بود. به طوری که فلز گرانبها روز گذشته (تا ساعت16) در قیمت 1858دلار و 33سنت معامله شد. به عقیده کارشناسان هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد احتمال رکود اقتصاد در سال 2023 باعث افزایش خرید طلا شد. در این میان روزهای ابتدایی سال میلادی جدید، هشدارهای شوم در مورد رکود اقتصادی را به همراه داشته است. این هشدارها توانست طلا را به بالاترین سطح هفت ماهه یعنی 1850دلار در هر اونس برساند. این در حالی است که معامله‌گران در آستانه جلسه سیاستگذاری فدرال رزرو محتاط هستند، چون این صورتجلسه احتمالا موجب نوساناتی در شاخص دلار و طلا خواهد شد. بنابر اظهارات فوق می‌توان گفت نگرانی‌های جاری در خصوص رکود اقتصادی و تنش‌‌‌های ژئوپلیتیکی احتمالا جذابیت طلا را در سال جدید افزایش می‌دهد. بر این اساس انتظار سرمایه‌گذاران این است که طلا در بازه کوتاه‌مدت بتواند به 1880دلار برسد.

بازار اوراق مسکن

روز سبز تسه

4

اوراق تسهیلات مسکن آخرین روز معاملاتی هفته را عمدتا صعودی پشت سر گذاشت. در این میان تسه9912 رشدی معادل 3/2درصدی داشت. در پایان معاملات اوراق یاد شده در سطح 123هزار و191تومان به معاملات خود خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه بررسی شاخص مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم ماهانه آپارتمان در تهران به 1/4درصد رسیده است. این رقم کاهش 9/0درصدی را در مقایسه با ماه قبل نشان می‌دهد و حکایت از این دارد که آمار مذکور، افت شتاب رشد ماهانه قیمت در آذرماه 1401 را تایید می‌کند. بر این اساس گفته می‌شود مساله مهم در شرایط فعلی ثبات اقتصادی است. در صورتی که نرخ ارز در یک عدد تثبیت شود ابهامات برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران کاهش می‌‌‌یابد، که این امر موجب ثبات نسبی در قیمت خانه خواهد شد. در این میان یکی از مولفه‌‌‌های مهم در بازار مسکن عرضه و تقاضایی است که باهم همخوانی ندارند.

بازار نفت

نفت در انتظار جلسه فدرال رزرو

5

قیمت نفت در روز چهارشنبه با تغییرات منفی همراه بود. در این میان نفت خام برنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت در قیمت‌های 80دلار و 11سنت و 75دلار و5سنت (تا ساعت 16) معامله شد. به عقیده کارشناسان با توجه به نگرانی از وضعیت کووید-19 در چین و همچنین رکود در بازه کوتاه‌مدت، بازارها تحت فشار قرار گرفته‌‌‌اند. بر این اساس فعالیت کارخانه‌‌‌های چین در دسامبر تحت‌تاثیر افزایش آمار ابتلا به کووید با اختلال مواجه بود که این امر روی تقاضا تاثیر گذاشته و رشد منفی پیدا کرد. در این میان قیمت نفت پیش از جلسه روز چهارشنبه فدرال رزرو با تغییرات منفی اندک همراه بود. در صورتی که فدرال رزرو روند افزایش نرخ بهره را تسریع کند، اقتصاد را دچار ضعف کرده و رشد مصرف سوخت را سرکوب می‌کند. در مقابل اگر مطابق انتظارات بازار سرعت افزایش نرخ بهره را همچون جلسه قبل کاهش دهد، موجب افزایش قیمت نفت خواهد شد.