بازار سهام

بازار سهام در فاز استراحت؟

1

بورس اوراق بهادار تهران اولین روز معاملاتی هفته را با افت اکثر نماگرها آغاز کرد. به طوری که در این میان تنها شاخص کل با معیار هموزن برای 6 روز متوالی با رشد همراه بود. به این ترتیب دماسنج اصلی بازار سهام روز شنبه با 51/ 0‌درصد کاهش کار خود را در سطح یک میلیون و 643‌هزار واحد خاتمه داد. با این حال نماگر یاد شده 5 روز معاملاتی است که توانسته با تمامی افت و خیزها جایگاه خود را در محدوده نیمه کانال 6/ 1 میلیون واحدی حفظ کند. به عقیده برخی از کارشناسان بورس تهران پس از چند روز رونق و سبزپوشی حال انتظار می‌رود که بازار به استقبال یک استراحت کوتاه یا موقتی نیز برود. به طوری که نشانه‌‌‌های اصلاح منطقی در ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) و همچنین مقدار تغییر مالکیت سهامداران حقیقی و حقوقی تا حدود زیادی قابل مشاهده است.

بازار سکه

نگاه سکه به دلار

2

بازار طلا و سکه شنبه مانند روزهای معاملاتی گذشته با نوسانات محدودی همراه بود. به طوری که با وجود افزایش چشمگیر بهای طلا در بازار جهانی و تقویت یکی از محرک‌‌‌های صعودی قیمت سکه، مسکوک یاد شده در این روز در قیمت 21 میلیون و 145‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. با توجه به اینکه تاثیر‌پذیری سکه از نرخ دلار در بازار آزاد بسیار سریع‌‌‌تر و قوی‌‌‌تر نسبت با سایر محرک‌‌‌هاست، بنابراین ثبات نسبی قیمت سکه را به عقیده کارشناسان می‌توان مربوط  به تغییرات محدود قیمت دلار در بازار آزاد دانست. اما با نگاهی به روند گذشته قیمت سکه می‌توان این انتظار را نیز داشت که فلز گرانبهای داخلی اکنون در موقعیت استراحت نسبی قرار دارد. علاوه بر این با توجه به افزایش حباب و ریسک سرمایه‌گذاری آن، این سکه همچنان نقش خود را تا حدود زیادی به عنوان پناهگاهی امن ایفا می‌کند.

بازار طلای جهانی

بالاترین سطح 9ماهه طلا

3

قیمت طلا هفته گذشته را بر مدار صعود پشت سر گذاشت. به طوری که هر اونس طلای جهانی در آخرین روز معاملاتی هفته به قیمت 1920 دلار رسید که این سطح قیمتی بالاترین حد 9 ماهه برای این فلز گرانبها به حساب می‌‌‌آید و به مقاومت کلیدی 1950 دلار در هر اونس نزدیک شده است. زیرا کاهش نرخ تورم و انتظارات افزایش نرخ بهره آمریکا باعث تقویت نسبی معاملات در بازار طلا شد. به این ترتیب طلا توانست هفته گذشته را برای چهارمین هفته متوالی با عملکرد مثبت 95/ 2درصدی سپری کند. به عقیده تحلیلگران تکنیکال این سطح قیمتی طلا یک محدوده مهم به حساب می‌‌‌آید که باید در آن تثبیت و قدرت پیدا کند تا بتواند جهش بعدی به سمت سطوح قیمتی بالاتر را انجام دهد. این رشد درحالی رخ خواهد داد که تثبیت در بالای 1950 دلار رقم بخورد. به نظر می‌رسد که این سطح یک مقاومت مهم و قوی باشد.

بازار اوراق مسکن

رقابت نرخ بهره و مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس معامله می‌شود، روز شنبه برخی مثبت و برخی دیگر با افت قیمت همراه بودند. تسه 9912 نیز در این میان با 15/ 0 ‌درصد کاهش سرخ پوش شد. به این ترتیب هر برگ از این اوراق با از دست دادن یک‌هزار و 858 تومان از ارزش خود در قیمت پایانی 125‌هزار و 754 تومان به کار خود خاتمه داد. یکی از بزرگ‌ترین و اصلی‌‌‌ترین رقبای بازار مسکن، بازار سپرده‌‌‌های بانکی و نرخ بهره و سود آنهاست. از طرف دیگر، هرچقدر که نرخ سود سپرده‌‌‌های مختلف بانکی کاهش یابد، تقاضای ورود به بازار مسکن و سرمایه‌گذاری در آن نیز افزایش خواهد داشت. بنابراین برخی از فعالان بازار مسکن بر این باور هستند که با افزایش نرخ سود سپرده‌بانکی، تمایل صاحبخانه‌‌‌ها به رهن کامل واحدهای مسکونی زیاد می‌شود و در این بین مجددا مستاجران باید تاوان تورم در این بخش را بپردازند.

بازار نفت

عملکرد قوی هفتگی نفت

5

قیمت نفت هفته گذشته با نوسانات صعودی همراه بود. به طوری که در روز جمعه بیش از یک دلار در هر بشکه بالاتر رفت و بزرگ‌ترین افزایش هفتگی خود از اکتبر را به ثبت رساند. به این ترتیب هر دو نفت برنت و WTI به ترتیب با ایستادن در قیمت 85 دلار و 28 سنت و 79 دلار و 86 سنت توانستند عملکرد مثبت هفتگی بیش از 8‌درصد را به ثبت برسانند. این اتفاق در حالی رخ داد که شاخص دلار به پایین‌‌‌ترین سطح 7 ماهه خود سقوط کرد و شاخص‌‌‌های بیشتری به افزایش تقاضا از سوی چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده بزرگ نفت، اشاره کرد. بر این اساس نفت بیشترین افزایش هفتگی از اکتبر را به دلیل امیدهای چین و کاهش دلار به ثبت رساند. اوپک‌پلاس، در ماه فوریه برای ارزیابی شرایط بازار گرد هم می‌‌‌آیند و نگرانی‌هایی وجود دارد که این گروه پس از کاهش‌‌‌های اخیر، تولید نفت را دوباره کاهش دهد تا قیمت‌ها را افزایش دهد.