بازار سهام

تلاش شاخص برای تثبیت

1

بورس اوراق بهادار تهران در پی رشد بیش از 2 درصدی شاخص کل، روز سه‌‌‌شنبه را نیز صعودی پشت سر گذاشت. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای روز گذشته با 38/ 0‌درصد افزایش یک پله دیگر رشد کرد و کار خود را در سطح یک میلیون و 687‌هزار واحد به پایان رساند. علاوه بر این شاخص هموزن که نمای بهتری را از وضعیت بازار به نمایش می‌‌‌گذارد نیز روز اخیر با 64/ 0‌درصد افزایش هشتمین روز متوالی خود را مثبت سپری کرد. برخی از کارشناسان و فعالان بورسی بر این باور هستند که با توجه به بهبود عملکرد بازار سهام از نظر تعداد و مقدار ورود پول سرمایه‌گذاران خرد و حفظ تمایلات صعودی در ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) می‌توان این امید را داشت که دماسنج اصلی در تلاش برای تثبیت جایگاه خود و رسیدن به ابر‌کانال 7/ 1 میلیون واحد است.

بازار سکه

سکه 22 میلیون تومانی

2

بازار طلا و سکه با توجه به باقی ماندن فضای صعودی در نرخ دلار آزاد که ناشی از برخی ابهامات اقتصادی و غیراقتصادی در کنار انتظارات تورمی است، با تداوم تمایلات افزایشی همراه است. به طوری که روز سه‌‌‌شنبه سکه امامی پس از 16 روز بار دیگر به سطح 22 میلیون تومان رسید. به این ترتیب هر قطعه از مسکوک یاد شده روز گذشته در قیمت 22 میلیون و 50‌هزار تومان معامله شد. به این ترتیب نیز فاصله ارزش ذاتی و بازاری سکه مذکور مجددا افزایش یافت و حباب بیش از 3 میلیون و 300‌هزار تومانی را رقم زد. تحلیلگران تکنیکال باور دارند تا زمانی که قیمت‌ها بالای نیمه کانال 21 میلیون تومانی باشد، حتی احتمال رسیدن بهای سکه به سطوح نزدیک میانه کانال 22 میلیون تومان نیز وجود دارد. در مقابل نیز این احتمال وجود دارد که رشد قیمت برای کوتاه‌مدت در مرحله اشباع قرار دارد و تغییرات ناگهانی دور از انتظار است.

بازار طلای جهانی

سایه احتمالات بر طلای جهانی

3

قیمت طلا روز سه‌‌‌شنبه همچنان در سطوح بالاترین حد هفت ماهه خود در نوسان بود. زیرا سرمایه‌گذاران در انتظار سرنخ‌‌‌های بیشتری از داده‌‌‌های اقتصادی هستند که در هفته جاری منتشر خواهد شد و با تمرکز ویژه بر هرگونه نشانه‌‌‌ای از رکود تصمیمات خود را دنبال خواهند کرد. به عبارتی بازارها در انتظار قرائت‌‌‌های کلیدی تورم از ناحیه یورو و بریتانیا و همچنین داده‌‌‌های خرده‌فروشی و تولید صنعتی ایالات متحده هستند تا ارزیابی کنند که آیا بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان به دلیل شرایط سخت پولی با کاهش بالقوه مواجه هستند یا خیر. این در حالی است که صندوق بین‌المللی پول در اوایل این ماه میلادی نسبت به چنین سناریویی در سال 2023 هشدار داده بود. به این ترتیب هر اونس طلای جهانی روز گذشته با تغییرات محدود (تا ساعت 16) در قیمت 1912 دلار معامله شد. بنابراین به عقیده برخی کارشناسان انتظار می‌رود طلا در یک شرایط رکود قرار بگیرد.

بازار اوراق مسکن

تلاش برای ساخت مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد روز سه‌‌‌شنبه با افت قیمت همراه بودند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات مسکن اسفند 99 که با نماد تسه 9912 معامله می‌شود، با 33/ 2درصد کاهش معادل با بیش از دو ‌هزار و 900 تومان افت، داد و ستدهای خود را در قیمت 123‌هزار و 925 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که وجود بوروکراسی اداری در تامین و واگذاری زمین مهم‌ترین مانع اجرای طرح‌‌‌های مسکن در دولت فعلی است. در این میان در دولت سیزدهم، به منظور رهاسازی بازار مسکن، توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌‌‌های غیررسمی، پاسخ به تقاضا برای مسکن به ‌‌‌ویژه در بین اقشار کم‌‌‌درآمد با طرح نهضت ملی مسکن مورد توجه بوده است. اما با توجه به بوروکراسی بالا در ارائه مجوزهای لازمه و رشد افسارگسیخته قیمت‌ها در مواد اولیه ساخت‌وساز رسیدن به این هدف تا حدود زیادی دور از انتظار است.

بازار نفت

بازگشت ابهامات به بازار نفت

5

در حالی که بازارهای جهانی برای بررسی وضعیت رکود در انتظار گزارش‌‌‌های اقتصادی هستند، قیمت نفت روز سه‌شنبه با تغییرات محدودی همراه بود. تمرکز بر گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است که منتشر خواهد شد و با توجه به انتظارات از بهبود چین و رکود بالقوه جهانی، معامله‌گران به دنبال هر گونه تغییر در پیش‌بینی تقاضای کارتل برای سال خواهند بود. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته (تا ساعت 16) در قیمت 84 دلار و 46 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت 79 دلار و 86 سنت معامله شد. انتظار می‌رود که تقاضای نفت خام در سال‌جاری با احیای اقتصادی در چین به شدت بهبود یابد، زیرا این کشور در دسامبر 2022 شروع به کاهش بیشتر اقدامات ضد کووید کرده بود. علاوه بر این کاهش رشد اقتصادی می‌تواند نوید بدی برای تقاضای نفت خام باشد.