بازار سهام

رقابت حقیقی‌ها با حقوقی‌های بورس

1

بازار سهام آخرین روز معاملاتی هفته را عمدتا خنثی سپری کرد. بر این اساس نماگر اصلی بازار با رشدی معادل 12/ 0درصدی همراه بود و در سطح یک میلیون و 689هزار واحد قرار گرفت. در این میان ارزش معاملات خرد بورس به میزان 5هزار و 564میلیارد تومان رقم خورد. این در حالی است که در جریان معاملات روز چهارشنبه به میزان 161میلیارد تومان ورود پول حقیقی ثبت شد. کارشناسان عقیده دارند دلیل صعود بازار، روند رو به رشد نرخ دلار بوده است. با این حال باید در نظر داشت که ریسک‌‌‌هایی همچنان پیرامون بازار برقرار است. مهم‌ترین ریسک موضوع منابع و مصارف بودجه است، چرا که بررسی بودجه نشان می‌دهد دولت از محل حامل‌‌‌های انرژی یعنی نفت و گاز بیش برآوردی کرده که این موضوع چشم‌‌‌انداز کسری بودجه را تقویت می‌کند. در این میان بررسی معاملات نشان می‌دهد که بازار بسیار خوش معامله و روان است و به راحتی می‌توان وارد یک سهم یا از آن خارج شد.

بازار سکه

سکه در کانال 22میلیونی تثبیت می‌شود؟

2

قیمت سکه طلا روز چهارشنبه را در مسیر افزایشی پشت سر گذاشت. بر این اساس سکه امامی در این روز با قیمت 22میلیون و 600هزار تومان معامله شد. در این میان بعد از اینکه نرخ دلار در معاملات نقدی روز گذشته صعودی شد، معامله‌‌‌گران سکه به تدریج وارد بازار شدند و دست به خرید زدند که این امر موجب فشار خریداران در چهارمین روز هفته به بازار سکه شد.با این حال برخی از کارشناسان عقیده دارند که استقبال سرد مردم از عرضه ربع‌سکه در بورس‌کالا و خوش‌بینی سرمایه‌‌‌داران به احتمال پیشروی قیمت طلا در بازارهای جهانی دو اهرم صعودی در بازار سکه بوده است. در کنار این نگاه معامله‌‌‌گران دلار به نشست پارلمان اروپا درباره ایران دوخته شده و همین امر موجب هراس عده‌‌‌ای از آنها شده که به سمت خرید ارز سوق پیدا کرده‌‌‌اند. بر این اساس در صورت ادامه رشد دلار احتمال ورود خریداران بیشتر به بازار سکه زیاد است.

بازار طلای جهانی

طلا در انتظار داده‌‌‌های اقتصادی آمریکا

3

قیمت طلای جهانی روز معاملاتی چهارشنبه را بدون تغییرات پشت سر گذاشت. به طوری که این فلز گرانبها روز گذشته (تا ساعت16) در قیمت 1912دلار و 40سنت معامله شد. به عقیده کارشناسان در حال حاضر تمرکز بازار بر اطلاعات اقتصادی است. اگر همین شرایط ادامه داشته باشد یعنی تورم کاهش یابد و نرخ بهره هم پایین بیاید، شرایط خوش‌بینانه‌‌‌ای برای طلا به وجود خواهد آمد. در این میان بانک مرکزی آمریکا 4بار در سال گذشته نرخ بهره را 75واحد افزایش داد و بعد در ماه دسامبر این افزایش را تا 50واحد محدود کرد و حالا پیش‌بینی می‌شود در اجلاس آینده این نرخ 25واحد افزایش یابد. نتیجتا این امر هزینه نگهداری فلزات را پایین آورده و موجب رشد قیمتی آنها می‌شود. بازارها در انتظار آمارهای کلیدی در خصوص تورم از منطقه اروپا و بریتانیا و همچنین داده‌‌‌های خرده‌فروشی و تولید صنعتی آمریکا هستند که هرگونه نشانه از کاهش تورم می‌تواند موجب افزایش فلز گرانبها شود.

بازار اوراق مسکن

چشم‌‌‌انداز صعودی قیمت مسکن

4

اوراق تسهیلات مسکن آخرین روز معاملاتی هفته را تماما نزولی پشت سر گذاشت. در این میان تسه9912 افتی معادل 69/ 1درصد داشت. در پایان معاملات این اوراق در سطح 121هزار و 830تومان به معاملات خود خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان با تورمی که در بخش اقتصادی دولت از جمله مسکن، خودرو، دلار، سکه و بازارهایی که مردم در آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند، وجود دارد بازاری مطمئن‌تر از مسکن نیست.از طرفی در چهار ماه اخیر قیمت مسکن رشدی 30درصدی را تجربه کرده و این رشد متعلق به زمانی است که جابه‌جایی‌‌‌ها و خرید و فروش نبوده است. در خصوص آینده بازار می‌توان گفت به واسطه تورم دلار، مصالح ساختمانی گران می‌شود و همین تورم را مجددا مسکن نیز تجربه می‌کند. بر این اساس باتوجه به عدم‌تحقق وعده دولت پیرامون اجرای طرح نهضت ملی مسکن گفته می‌شود در دو ماه باقی‌‌‌مانده و بهار 1402 بازار ملک می‌تواند با افزایش قیمت 40 تا 50درصدی مواجه شود.

بازار نفت

فزونی تقاضا بر عرضه در بازار نفت

5

قیمت نفت روز چهارشنبه را در مسیر افزایشی پشت سر گذاشت. در این میان نفت خام برنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت در قیمت‌های 87دلار و 2سنت و 81دلار و 66سنت (تا ساعت 16) معامله شد. به عقیده صاحب‌نظران این حوزه قیمت نفت تحت‌تاثیر خوش‌بینی به بهبود تقاضای چین برای سوخت پس از رفع محدودیت‌های سخت گیرانه کرونایی، در معاملات روز چهارشنبه به روند افزایشی روز گذشته خود ادامه داد.از طرفی انتظارات برای کاهش ذخایر نفت آمریکا به میزان یک میلیون و 800هزار بشکه، از روند افزایشی قیمت نفت حمایت کرد. در بخش عرضه یک مقام مطلع روسی عنوان کرد که روسیه انتظار دارد تحریم‌‌‌های غربی، تاثیر قابل‌توجهی بر صادرات و در نتیجه، تولید فرآورده‌‌‌های نفتی این کشور داشته باشد، اما احتمالا باعث می‌شود که نفت بیشتری برای فروش وجود داشته باشد. نتیجتا حذف عرضه روسیه و بازگشایی چین باعث محدود شدن سریع عرضه در بازار خواهد شد که موجب افزایش قیمت نفت می‌شود.