بازار سهام

روز شکست رکوردها

1

بازار سهام طی معاملات روز یکشنبه افت چشمگیر دیگری را به ثبت رساند. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای روز گذشته با افت 62/ 3‌درصد بیشترین مقدار کاهش روزانه خود را از 25 آذر سال 1399 تجربه کرد. به این ترتیب دماسنج اصلی بورس اوراق بهادار تهران با بیش از 57‌هزار واحد نزول، کانال 6/ 1 میلیون واحد را پس از دو هفته تلاش برای تثبیت در این سطح از دست داد. بر این اساس نماگر یاد‌شده در سطح یک میلیون و 542‌هزار واحد ایستاد. علاوه بر این ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) نیز در این روز تب و تاب رونق روزهای گذشته خود را تا حدود زیادی از دست داده است. در این میان نیز خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی روز یاد شده بیشترین مقدار خروج پول سرمایه‌گذاران خرد را از تاریخ 8 شهریور سال گذشته معادل 1485 میلیارد تومان به همراه داشت.

بازار سکه

نگاه به بالا در سکه

2

بازار طلا و سکه پس از چهار روز نوسان، روز یکشنبه با افزایش نسبی همراه بود. این اتفاق در حالی رخ داد که نرخ دلار در بازار آزاد در کنار تمایلات صعودی بهای طلا در بازار جهانی صعودی بود. به این ترتیب قیمت سکه امامی نیز بر مدار افزایش قرار گرفت. به طوری که مسکوک یاد‌شده در این روز رشد قیمت را تجربه کرد. بر این اساس هر قطعه از این فلز زرد گرانبهای داخلی روز معاملاتی گذشته مجددا به ابر‌کانال 24 میلیون تومان قدم گذاشت و در قیمت 24 میلیون و 300‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند  که در صورتی که بهای سکه امامی در سطوح بالایی میانه کانال 24 میلیون تومان به تثبیت برسد، می‌توان بازگشت قیمت‌ها را به زیر سطوح 22 میلیون تومان تا حدود زیادی دور از انتظار دانست.

بازار طلای جهانی

عدم قطعیت در طلای جهانی

3

بازار طلا در واکنش اولیه به آخرین داده‌‌‌های تورم به سمت محدوده مثبت حرکت کرده است. در حالی که تورم به طور مداوم بالاست، نشانه‌‌‌هایی وجود دارد که اقتصاد همچنان به کندی ادامه می‌دهد. به این ترتیب بهای هر اونس طلای جهانی هفته گذشته را با تغییرات زیاد همراه بود و عموما با نوسانات صعودی همراه بود. به این ترتیب طلا با ایستادن در سطح 1930 دلار توانست عملکرد مثبت 21/ 0 درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. برخی از تحلیلگران بازار طلا بر این باورند که بهای این فلز گرانبها در نهایت به سطح 2هزار دلار در هر اونس می‌‌‌رسد. اما برای رسیدن به این سطح ممکن است مدتی با نوسانات زیادی همراه باشد. اما برخی دیگر معتقدند که بازار طلا در کوتاه‌مدت تنها در شرایطی می‌تواند از سطح 2هزار دلار عبور کند که سیاست‌‌‌های فدرال رزرو تا حدودی ملایم‌تر و همچنین آمار اقتصادی مطلوب‌‌‌تری از اقتصاد‌‌‌های بزرگ جهان منتشر شود.

بازار اوراق مسکن

چرخش در تقاضا

4

روز یکشنبه برخی از اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد مثبت و برخی دیگر با افت همراه بودند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات اسفند 99 با کاهش قیمت همراه بود. به این ترتیب هر برگ تسه 9912 طی معاملات روز گذشته با افت 81/ 0‌درصدی معادل بیش از یک‌هزار تومان، دادوستدهای خود را در قیمت پایانی 124‌هزار و 230 تومان به پایان برد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که هرچه حجم معاملات از ساختمان‌های نوساز به سوی ساختمان‌های فرسوده و قدیمی سوق پیدا کند، گردش نقدینگی از تولید و تولیدکننده نیز دورتر خواهد شد. در شرایطی که نقدشوندگی واحدهای ساخته‌شده و تزریق نقدینگی به واحدهای درحال احداث از مهم‌ترین چالش‌‌‌های تولیدکنندگان مسکن است، انحراف منابع از تولید کاهش پروانه‌های ساختمانی در آینده را تشدید خواهد کرد.

بازار نفت

تهدید کاهش عرضه

5

قیمت نفت هفته معاملاتی اخیر را در مسیر کاهشی پشت سر گذاشت. در این میان نفت خام برنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت هفته را با بازدهی مثبت 13/ 1درصد و مثبت 58/ 0درصد به پایان رساندند. به عقیده کارشناسان رونق اقتصادی چین و تلاش آمریکا برای پر کردن ذخایر نفتی خود دو عامل مثبت برای رشد قیمت نفت است اما با این حال دو عامل ترس از رکود و تحریم‌‌‌های مشروط روسیه عاملی برای کنترل قیمت‌ها در بازار نفت بوده است. در این میان سقف قیمت فرآورده‌‌‌های نفتی روسیه که کشورهای G7 در ماه فوریه برای آن برنامه‌ریزی کرده بودند می‌تواند منجر به افزایش شدید کسری بازار فرآورده‌‌‌های نفتی در ماه‌‌‌های آینده ‌‌‌شود. بنابراین باز شدن اقتصاد چین، همراه با تکمیل احتمالی ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده با افزایش خطرات کاهش عرضه از سوی روسیه، همچنین سیاست اوپک‌پلاس همگی از قیمت‌های بالاتر در ماه‌‌‌های آینده حمایت خواهند کرد.