بازار سهام

تداوم سرخ‌‌‌پوشی بورس

1

بازار سهام روز معاملاتی دوشنبه را در مسیر کاهشی پشت سر گذاشت. بر این اساس نماگر اصلی بازار با افتی معادل 16/ 0درصدی همراه بود و در سطح یک میلیون و 539هزار واحد قرار گرفت. در این میان ارزش معاملات خرد بورس به میزان 3هزار و 994میلیارد تومان رقم خورد. این در حالی است که در جریان معاملات روز مذکور به میزان 490میلیارد تومان خروج پول حقیقی ثبت شد. کارشناسان عقیده دارند یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش اخیر در شاخص کل بازار سهام خبرهایی مرتبط با توقف فروش خودرو در بورس‌کالا بوده است که موجب نامه‌نگاری‌‌‌های متعدد مسوولان بورس و شورای رقابت در این مورد شده است. در این میان ابهاماتی که در لایحه بودجه وجود داشت در کنار نامه شورای رقابت سبب ترس و واهمه سهامداران و سرمایه‌گذاران شد و در جریان این معاملات پول حقیقی و هوشمندی که وارد بازار شده بود تا حد زیادی خارج شده است.

بازار سکه

ثبات درخشش سکه

2

قیمت سکه طلا روز معاملاتی دوشنبه را با تمایلات کاهشی پشت سر گذاشت. بر این اساس سکه امامی در این روز با قیمت 24میلیون و 150هزار تومان معامله شد و کانال 24میلیون را حفظ کرد. به عقیده کارشناسان این حوزه دلیل اصلی افزایش قیمت سکه ناشی از رشد قیمت دلار بود. معامله‌‌‌گران مدعی شدند که حادثه اصفهان در نوسانات بازار ارز تهران بی‌اثر نبوده که باتوجه به رابطه مستقیم میان سکه و نرخ ارز، قیمت سکه از این موضوع تاثیر گرفته و با رشد مواجه شده است. با این حال عده‌‌‌ای دیگر از معامله‌‌‌گران با اشاره به سیگنال جدید قطر به تهران درباره پیام آمریکا به ایران، اعتقاد دارند تا روشن شدن جزئیات پیام و عکس‌‌‌العمل ایران نسبت به این پیام برخی از سکه‌بازان بی‌گدار به آب نخواهند زد و با احتیاط دست به خرید و فروش می‌زنند. از طرفی باتوجه به اینکه طلای جهانی هفته معاملاتی را با کاهش شروع کرده، بنابراین این موضوع موجب کاهش نسبی در قیمت سکه امامی شده است.

بازار طلای جهانی

روز پرنوسان طلا

3

قیمت طلای جهانی اولین روز معاملاتی هفته را در مسیر کاهشی پشت سر گذاشت. به طوری که این فلز گرانبها (تا ساعت16) در قیمت 1926دلار و 37سنت معامله شد. کارشناسان بر این باورند که در حال حاضر معامله‌‌‌گران در انتظار نشست فدرال رزرو آمریکا در این هفته هستند و تمرکز آنها بر نشانه‌‌‌های کند شدن رشد اقتصاد دنیاست. انتظار می‌رود بانک فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را در روز چهارشنبه تنها 25واحد افزایش دهد. اما با توجه به اینکه اطلاعات اخیر تصویر پیچیده‌‌‌ای از اقتصاد آمریکا نشان داده، موضع بانک مرکزی این کشور در مورد افزایش نرخ بهره در آینده به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد. از طرفی سرمایه‌گذاران در این هفته بر اطلاعات اقتصادی و تورم در منطقه یورو در سه‌ماه پایانی سال گذشته میلادی که قرار است در روزهای سه‌‌‌شنبه و چهارشنبه منتشر شود تمرکز دارند، چرا که هرگونه نشانه‌‌‌ای از رکود اقتصادی در این منطقه خصوصا آلمان می‌تواند تقاضا برای طلا را افزایش دهد.

بازار اوراق مسکن

تسه درجا زد

4

اوراق تسهیلات مسکن روز معاملاتی دوشنبه را با تغییرات اندک پشت سر گذاشت. در این میان تسه9912 رشدی معادل 14/ 0درصد داشت. در پایان معاملات این اوراق در سطح 124هزار و 410تومان به معاملات خود خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان مسکن در ایران روز‌به‌روز گران‌‌‌تر و با مشکلات جدیدی رو‌‌‌به‌‌‌رو می‌شود. ساخت‌‌‌وسازها به کمترین حد خود در چند سال اخیر رسیده و این موضوع سمت عرضه را با مشکل مواجه کرده است. آمارهای بانک مرکزی نیز حاکی از کاهش تعداد معاملات نسبت به قبل در پی کاهش قدرت خرید مردم است. این در حالی است که هزینه وام مسکن، هم برای متاهلان و هم برای مجردها به‌تازگی افزایش یافته و حتی اخذ وام را برای متقاضیان سخت‌‌‌تر کرده است. در این میان در صورت افزایش نرخ تورم، صعود قیمت دلار و نبود نظارت درست بر قیمت‌گذاری مسکن، این بازار در سال آینده در وضعیت بحرانی‌‌‌تری قرار می‌گیرد و خرید مسکن را عملا ناممکن می‌کند.

بازار نفت

نفت در انتظار نشست اوپک

5

قیمت نفت اولین روز معاملاتی هفته را در مسیر کاهشی پشت سر گذاشت. در این میان نفت خام برنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت در قیمت‌های 86دلار و 68سنت و 79دلار و 63سنت (تا ساعت16) معامله شد. به عقیده صاحب‌نظران این حوزه از آنجا که انتظار می‌رود تولیدکنندگان جهانی در نشست اوپک‌پلاس این هفته میزان تولید خود را بدون تغییر نگه دارند، و از سوی دیگر سرمایه‌گذاران نیز در آستانه نشست فدرال رزرو آمریکا که ممکن است نوسانات بازار را تحریک کند، محتاطانه رفتار می‌کنند. در این میان قیمت نفت در سال‌جاری تاکنون نوسانات شدیدی داشته و از سوی دیگر، نگرانی‌ها در مورد رکود جهانی نیز مطرح شده است. در حالی که عملکرد اقتصاد ایالات متحده در سه‌ماه‌‌ چهارم سال 2022 بهتر از حد انتظار بود اما از آنجا که اثرات سیاست‌‌‌های پولی سخت‌‌‌تر و تورم نسبتا بالا همچنان محسوس است، بازارها نگران هستند که این مومنتوم شاید از بین برود.