بازار سهام

دوراهی بورس

1

بازار سهام آخرین روز معاملاتی هفته را پرنوسان سپری کرد. به طوری که شاخص کل روز چهارشنبه در ساعات ابتدایی بازار با افت همراه بود. اما از نیمه بازار، نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای تغییر جهت داد. تا جایی که نماگر یاد شده تنها با رشد 04/ 0‌درصدی سبزپوش شد. در این میان نیز شاخص هموزن صعودی بود و رشد بیشتری را نسبت به شاخص کل معادل 31/ 0‌درصد به ثبت رساند. با توجه به موقعیت دماسنج اصلی بورس اوراق بهادار تهران و شرایط اقتصادی و غیر‌اقتصادی، کارشناسان بر این باور هستند که بازگشت بازار سهام به روند صعودی و جبران افت‌‌‌های گذشته تا حدود زیادی دور از انتظار است. بنابراین این احتمال وجود دارد که روند بورس تهران برای هفته آتی با افت و خیز‌‌‌های زیادی همراه باشد. در مقابل نیز گفته می‌شود بازار پس از تغییرات شدید مدت کوتاهی را در روندی خنثی سپری خواهد کرد.

بازار سکه

رشد تورمی قیمت سکه

2

بازار طلا و سکه طی معاملات روز چهارشنبه با نوسانات صعودی همراه بود. به طوری که قیمت هر قطعه سکه امامی روز گذشته فاصله خود را از مرز 24 میلیون تومان افزایش داد و در قیمت 24 میلیون و 200‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. با توجه به تغییرات اخیر نرخ دلار و همچنین تمایلات صعودی نسبی در بهای طلای جهانی، ارزش ذاتی و بازاری این فلز زرد گرانبهای داخلی مجددا سطوح جدیدی را به ثبت رسانده است. به طوری که حباب مسکوک یاد شده به بیش از 4 میلیون تومان رسیده است. به گفته کارشناسان این حوزه حبابی که در سکه مشاهده می‌شود، انتظارات تورمی و نرخ پیش‌بینی شده دلاری است که بر اساس آن، قیمت سکه را ارزیابی می‌کنند. علاوه بر این اذعان دارند با توجه به اینکه قیمت طلا متاثر از تغییرات نرخ دلار است، انتظار می‌رود که طی بازه زمانی بلندمدت سکه نیز با افزایش‌‌‌هایی همراه باشد.

بازار طلای جهانی

موقعیت‌یابی معامله‌‌‌گران

3

قیمت طلا در بازار جهانی، روز چهارشنبه با افت و خیزهایی همراه بود. زیرا بازارها در انتظار نشانه‌‌‌های تازه از سیاست‌‌‌های پولی از جانب فدرال رزرو هستند. به این ترتیب هر اونس طلای جهانی روز گذشته با تغییرات زیر یک دلار در قیمت 1929 دلار مورد معامله قرار گرفت. به گفته کارشناسان طلا شروع قدرتمندی را برای سال 2023 نشان داد و در ژانویه در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها مبنی بر اینکه فدرال رزرو در ماه‌‌‌های آینده موضع سخت سیاستگذاری خود را نرم خواهد کرد، رشد قابل‌توجهی داشت. به این ترتیب طلا از افزایش تقاضا، در شرایطی که نگرانی‌های فزاینده از رکود اقتصادی جهانی همراه است، تا حدود زیادی سود می‌‌‌برد و افزایش قیمت را به همراه دارد. با این حال معامله‌‌‌گران در انتظار انتشار آمارهای اقتصادی و تصمیمات فدرال رزرو هستند تا موقعیت خود را در بازار مشخص کنند.

بازار اوراق مسکن

وزن مسکن در سبد دارایی

4

تسه 9912 طی معاملات روز گذشته با رشد 79/ 0‌درصد معادل بیش از 900 تومان، داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 125‌هزار و 787 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان بازار مسکن معادله قیمت مسکن در شرایط کنونی با دو متغیر نرخ دلار و نرخ سود سپرده‌‌‌های بانکی در ارتباط است. فعالان بازار مسکن، هم‌‌‌اکنون به دو علت عمده بازارهای دلار و پول را رصد می‌کنند. چرا که ادامه رشد دلار به معنای افزایش انتظارات تورمی و افزایش میل به خرید سرمایه‌‌‌ای ملک خواهد بود. البته در چنین وضعیتی، شرایط برای خانه ‌‌‌اولی‌‌‌ها سخت‌‌‌تر خواهد شد. از سوی دیگر، افزایش نرخ سود بانکی در حدی که برای سپرده‌‌‌گذاران جذاب شود، می‌تواند بخش قابل‌توجهی از تقاضای سرمایه‌گذاری ملکی را به بازار پول هدایت کند. به عبارتی نوسان نرخ دلار اثر مستقیم بر تورم مسکن دارد و مطابق الگوی تاریخی، در صورت افزایش نرخ سود بانکی، وزن املاک در سبد دارایی افراد تغییر خواهد کرد.

بازار نفت

محرک‌‌‌های قیمت نفت

5

قیمت نفت روز چهارشنبه با اندکی رشد همراه بود. به طوری که هر بشکه نفت خام برنت روز معاملاتی اخیر در قیمت 85 دلار و96 سنت معامله شد. علاوه بر این نفت وست تگزاس اینترمدییت با بیش از 50 سنت افزایش در قیمت 79 دلار و 51 سنت داد و ستد شد. به عقیده فعالان تشدید شرایط پولی در اقتصادهای جهانی به‌خصوص تولیدکننده و مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان، می‌تواند به طور بالقوه به رشد اقتصادی آسیب برساند و در پی آن نیز به تقاضای نفت آسیب جدی وارد کند. به عبارتی معامله‌‌‌گران نگران هستند که هرگونه افزایش بیشتر در نرخ‌های بهره ایالات متحده آمریکا می‌تواند بر رشد اقتصادی و حمایت از شاخص دلار تاثیر زیادی مانند گذشته بگذارد و سناریویی منفی برای قیمت نفت به حساب آید. همچنین تصمیمات پیرامون نشست اوپک‌پلاس که انتظار می‌رود سطح فعلی تولید حفظ شود، می‌تواند بر قیمت‌ها نیز موثر باشد.