بازار سهام

رونق ارزش معاملات خرد بورس

1

بازار سهام از ابتدای سال 1402 در یک روند صعودی قرار گرفته است. به طوری که شاخص کل با فتح کانال 2 میلیون واحد و عبور از سقف تاریخی خود، حال در محدوده 2 میلیون و 119‌هزار واحد قرار دارد. این اتفاق در حالی رخ داده که بورس تهران 11 روز متوالی با رشد همراه است. به این ترتیب روز گذشته نیز نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای 40/ 1‌درصد افزایش داشت. علاوه بر این ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) از بهبود قابل‌توجهی برخوردار است. به نحوی که این متغیر مهم بورسی یک هفته معاملاتی در سطوح بالای 6هزار میلیارد تومان قرار دارد که از آن دو روز متوالی اخیر را رقم بالای 8‌هزار میلیارد تومان ثبت شد. به عقیده کارشناسان در صورتی که ارزش معاملات خرد بتواند در این محدوده بماند و در کنار آن نیز شاخص کل به نوسانات محدود صعودی ادامه دهد، می‌توان انتظار تثبیت شاخص در کانال فعلی را داشت.

بازار سکه

تداوم افت قیمت سکه

2

بازار طلا و سکه روز دوشنبه مانند روزهای معاملاتی اخیر با افت قیمت‌ها همراه بود. به طوری که در این میان سکه امامی نیز با توجه به نوسانات بسیار محدود قیمت درهم امارات و در نتیجه آن عقب‌نشینی نرخ دلار و رسیدن قیمت این ارز به مرز 50‌هزار تومان، کانال‌‌‌های قیمتی خود را یکی پس از دیگری واگذار کرد. به این ترتیب هر قطعه از این مسکوک یاد شده روز گذشته در محدوده 30 میلیون تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. گفته می‌شود که در روز اخیر عرضه ربع‌سکه در مرکز مبادلات ارزی، می‌تواند یکی دیگر از محرک‌‌‌های نزولی باشد. با این حال به عقیده برخی از فعالان این بازار انتظار می‌رود که سکه برای بازه زمانی کوتاه‌مدت در همین محدوده قیمتی باقی بماند. در صورتی که دلار با افت بیشتری روبه‌رو شود و کانال 50‌هزار تومان را از دست بدهد، احتمال عقب‌نشینی بیشتر سکه وجود دارد.

بازار طلای جهانی

ابهامات پیرامون بازار طلا

3

کاهش غیرمنتظره تولید اوپک‌پلاس و سپس داده‌‌‌های پایین‌‌‌تر از پیش‌بینی‌‌‌های تولید در آمریکا باعث شده طلا باز هم به‌‌‌ عنوان پشتوانه‌‌‌ای در برابر تورم بالا شناخته شود. به این ترتیب قیمت طلا در روز سه‌شنبه پس از بازگشت به سطوح کلیدی و اندکی نوسان با رشد همراه شد. زیرا بازارها پتانسیل آشفتگی اقتصادی بیشتر در سال‌جاری را در بحبوحه کندی تولید و افزایش هزینه‌‌‌های سوخت بررسی کردند. از این رو هر اونس طلای جهانی روز گذشته در قیمت 1991 دلار معامله شد. همچنین تمرکز این هفته اکنون روی داده‌های حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده است که قرار است در روز جمعه ارائه شود تا نشانه‌‌‌های بیشتری در بازار کار داشته باشد. داده‌‌‌های تولیدی از آمریکا، منطقه یورو، بریتانیا و ژاپن نشان داد که فعالیت در بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان تا ماه مارس در انقباض باقی مانده است. این موضوع، همراه با نرخ تولید کمتر از حد انتظار چین، نگرانی‌ها را در مورد تضعیف رشد اقتصاد جهانی در ماه‌‌‌های آینده افزایش داده است.

بازار اوراق مسکن

دومینوی منفی تسه

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز سه‌شنبه نیز مجددا با افت قیمت همراه بودند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بهمن 1400 هفته گذشته با افت شدید 67/ 3‌درصد معادل نزدیک به 3‌هزار و 500 تومان کاهش یافت. به این ترتیب تسه یاد‌شده داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 91‌هزار و 242 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که بازار مسکن در سال‌جاری نیز مانند تمام چند سال گذشته، بیشترین اثر‌پذیری را از پارامتر‌‌‌های بیرونی خواهد داشت. جدا از اینکه پیش‌بینی ادامه روند صعودی رشد قیمت مسکن تحت ‌‌‌تاثیر تورم برای سال‌‌‌ 1402 وجود دارد، می‌توان با نحوه سیاستگذاری در درون و بیرون بازار مسکن، وضعیت این بازار را تا حدود زیادی تغییر و تسکین داد. همچنین پنج صاحب‌نظر برجسته مسکن کریدور چرخش این بازار را از وضعیت رکود تورمی شدید به مسیر بهبود، معرفی کردند.

بازار نفت

تغییر جهت قیمت نفت

5

قیمت نفت در روز سه‌‌‌شنبه پس از اینکه برنامه‌‌‌های اوپک‌پلاس برای کاهش تولید بیشتر بازارها را تکان داد و توجه سرمایه‌گذاران به روند تقاضا و تاثیر افزایش قیمت‌ها بر اقتصاد جهانی معطوف شد، اندکی افزایش یافت. به طوری که هر بشکه نفت خام برنت در این روز به قیمت 85 دلار و 56 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت در قیمت 81 دلار معامله شد. کاهش تولید اوپک‌پلاس باعث شد بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی خود از قیمت نفت برنت را تا پایان سال به حدود 100 دلار در هر بشکه برسانند. همچنین گلدمن ساکس پیش‌بینی خود را برای نفت برنت تا پایان سال‌جاری به 95 دلار در هر بشکه و تا 100 دلار برای سال 2024 افزایش داد. از این رو انتظار می‌رود که قیمت نفت در میان‌مدت با افت و خیزهای زیادی اما با برآیند مثبت همراه باشد.