بازار سهام

پرش شاخص بورس

1

بورس اوراق بهادار تهران برای سیزدهمین روز متوالی سبزپوش شد. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای در اولین روز معاملاتی با جهش 04/ 3 درصدی همراه شد. به این ترتیب شاخص کل با افزایش نزدیک به 65‌هزار واحد، تا سطح دو میلیون و 202‌هزار واحدی رشد کرد. علاوه بر این شاخص هموزن همسو با نماگرهای بازار با 91/ 3‌درصد رشد همراه بود. افزایش تمایلات صعود در بازار سهام و تداوم رشدهای سهام بورسی باعث شده تا در روزهای ابتدایی سال جدید، بورس تهران از رونق نسبی خوبی در خالص تغییر مالکیت‌‌‌های روزانه که عموما با ورود پول سرمایه‌گذاران خرد همراه بود، برخوردار باشد. از این رو برخی از کارشناسان بر این باور هستند در صورتی که خبر سیاسی و اقتصادی جدید از مذاکرات و سیاستگذاری‌‌‌ها برای قیمت‌های دستوری در داخل منتشر نشود می‌توان انتظار نوسانات محدود با تمایلات صعودی را برای چند روز آتی داشت.

بازار سکه

الاکلنگ قیمت سکه

2

بازار طلا و سکه اولین روز معاملاتی هفته را پر‌نوسان پشت سر گذاشت. به طوری که هر قطعه سکه امامی روز شنبه با توجه به عقب‌نشینی نرخ دلار در بازار آزاد، داد و ستدهای خود را در سطوح پایین‌‌‌تری انجام داد. به این ترتیب مسکوک یاد شده در قیمت 31 میلیون و 680‌هزار تومان معامله شد. همچنین افت بهای طلای جهانی در روز جمعه باعث شد تا شدت تمایلات صعودی برای این فلز زرد گرانبهای داخلی کاهش یابد. اما با این حال فاصله ارزش ذاتی و بازار مسکوک یاد شده همچنان بالاست. به عبارت دیگر حباب سکه امامی در سطوح 7 میلیون و 500‌هزار تومان به سر می‌‌‌برد. به عقیده برخی از فعالان این بازار با توجه به تثبیت نسبی قیمت طلای جهانی در سطوح بالای 2000 دلار و همچنین حمایت فنی 31 میلیون تومانی سکه، این احتمال وجود دارد که برای مدتی سکه مذکور با تغییرات الاکلنگی همراه باشد.

بازار طلای جهانی

طلا زیر بار ریسک‌‌‌ها

3

قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی هفته گذشته تغییرات چشمگیری داشت. به طوری که این فلز گرانبها تا سطوح بالای 2022 دلار نیز رشد کرد. به این ترتیب با ایستادن بهای طلا در 2007 دلار به ازای هر اونس، عملکرد مثبت 93/ 1 درصدی را در کارنامه هفتگی به ثبت رساند. چین به‌‌‌ عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا ذخایر طلای خود را برای پنجمین ماه پیاپی در ماه مارس افزایش داد. بانک‌های مرکزی سراسر دنیا در مواجهه با تورم بالا و افزایش خطرات ژئوپلیتیکی، ذخایر طلای خود را افزایش می‌دهند. از این رو انتظار می‌رود که استخراج طلا افزایش یابد و به این ترتیب احتمال عقب‌نشینی قیمت‌ها برای کوتاه‌مدت به دلیل افزایش عرضه ایجاد شود. گفته می‌شود فدرال رزرو چالش‌های دیگری مانند بحران بانکی را نیز برای ادامه عملیات انقباضی خود در پیش رو دارد. بنابراین اجرای تغییر نرخ بهره می‌تواند با تاخیر اعمال شود و طلا همچنان نوسانات مثبت خود را شاهد باشد.

بازار اوراق مسکن

رونق یا رکود معاملات مسکن؟

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز شنبه را عموما با افت همراه بودند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بهمن 1400 روز گذشته با کاهش 55/ 0 درصدی معادل بیش از 500 تومان عقب‌نشینی کرد. به این ترتیب تسه یاد‌شده داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 92‌هزار و 935 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که هنوز جریان معاملات در بازار مسکن سال جدید عادی نشده است و در نتیجه اگرچه سطوح قیمت‌های پیشنهادی در فایل‌‌‌های موجود بسیار بالاتر از محدوده انتظار متقاضیان خرید مسکن است، اما به منزله رونق نیست. به این ترتیب مشخص نیست آیا انتظار سازنده‌‌‌ها از فروش در بالاترین سطوح قیمت پیشنهادی برآورده می‌شود یا نه؛ به‌‌‌ویژه با توجه به اینکه رکود معاملات ملکی در ایام ماه مبارک رمضان یکی از سنت‌‌‌های همیشگی در این بازار است.

بازار نفت

رشد 6‌درصدی قیمت نفت

5

داده‌های دولتی نشان داد که ذخایر نفت خام آمریکا هفته گذشته 7/ 3 میلیون بشکه کاهش یافت که حدود 5/ 1 میلیون بشکه بیشتر از پیش‌بینی‌‌‌ها بود. ذخایر بنزین و فرآورده‌‌‌های میان تقطیر نیز بیش از حد انتظار کاهش یافت و به ترتیب 1/ 4 میلیون بشکه و 6/ 3 میلیون بشکه کاهش داشت. همچنین پس از آنکه اوپک‌پلاس وعده کاهش تولید داوطلبانه را داد، قیمت‌ها بر مدار صعود قرار گرفتند. به طوری که نفت برنت توانست بازدهی هفتگی 71/ 6‌درصد را کسب کند و نفت WTI نیز عملکرد مثبت 65/ 6 درصدی را در کارنامه هفتگی خود ثبت کرد. تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش داوطلبانه عرضه نفت خام از ماه مه به بعد، برای بسیاری تعجب‌آور بود، با توجه به اینکه انتظار می‌رفت تراز جهانی نفت خام در ماه‌های تابستان به طور فزاینده‌ای محدود شود، چیزی که مطمئنا به حفظ قیمت نفت خام کمک می‌کند.