بازار سهام

واکنش شاخص به سطح مقاومتی

1

بازار سهام در دومین روز معاملاتی هفته نیز بر مدار صعودی قرار گرفت. شاخص کل روز یکشنبه با رشد 47/ 0 درصدی که معادل بیش از 10‌هزار واحد بود، تا ارتفاع دو میلیون و 212‌هزار واحد اوج گرفت. در این میان شاخص کل هم‌وزن که نمای دقیق‌‌‌تری را از وضعیت بورس تهران به نمایش می‌‌‌گذارد، روز گذشته نیز با رشد بیش از نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای، معادل 68/ 1 درصد، سبز‌پوش شد. علاوه بر این طی معاملات روز گذشته خالص تغییر مالکیت از جانب حقوقی به حقیقی معادل 950 میلیارد تومان که بیشترین مقدار از 6 اسفند 1402 بود، به ثبت رسید. برخی از کارشناسان تکنیکالی بازار سهام بر این باور هستند که دماسنج اصلی بازار سهام به سطح مقاومتی 2 میلیون و 300‌هزار واحدی خود نزدیک شده است. بنابراین انتظار می‌رود که بازار در برخی از روزهای باقی‌مانده ماه جاری، با تمایلات نزولی همراه شود.

بازار سکه

ثبات مشکوک قیمت سکه

2

بازار طلا و سکه روز یکشنبه نیز اندکی با عقب‌نشینی قیمت‌ها روبه‌رو شد. به طوری که سکه امامی روز اخیر با توجه به کاهش یک پله‌‌‌ای نرخ دلار در بازار آزاد و رسیدن آن به مرز 50‌هزار تومان، نیمه کانال 31 میلیون تومان را از دست داد. به این ترتیب هر قطعه از این فلز گرانبهای داخلی روز گذشته در قیمت 31 میلیون و 290‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. با توجه به اینکه دولت برای کنترل نرخ ارز در تلاش است و تاکنون نیز اخبار امید‌بخش سیاسی و اقتصادی منتشر شده است، انتظار می‌رود که برای کوتاه‌مدت نرخ دلار در همین محدوده فعلی در نوسان باشد و بهای سکه امامی نیز با افت و خیزهای محدودی همراه باشد. اما برخی فعالان معتقدند که بازار در حال استراحت است و پس از مدتی ممکن است تمایلات صعودی مجددا به بازار معاملات نقدی دلار و سکه ‌باز‌گردد.

بازار طلای جهانی

هدف طلا برای گران‌‌‌تر شدن

3

قیمت طلا هفته گذشته را عمدتا با رشد همراه بود. به طوری که رشدهای قابل‌توجهی را تجربه کرد. بنابراین هر اونس طلای جهانی با لمس سطوح 2022 دلار و بازگشت به سطح 2007 دلار، توانست عملکرد مثبت 93/ 1 درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند. با توجه به عملکرد طلا، برخی تحلیلگران بر این باورند که بهای طلا در دو سال و نیم آینده دو برابر می‌شود که در این میان برخی اذعان دارند چنین اهدافی با توجه به شرایط اقتصاد جهانی و مسائل ژئوپلیتیکی بسیاری از کشورها دور از انتظار است. علاوه بر این برخی معتقدند با وجود بحران‌های بانکی اخیر، طلا همچنان به عنوان دارایی امن می‌‌‌درخشد؛ البته حصول به رکورد جدید برای این فلز گرانبها نیاز به زمان دارد. به عبارت دیگر با وجود ابهام زیاد در بازارهای مالی، انتظار می‌رود که رسیدن قیمت طلا به بالاترین رکورد جدید و به بالای 2000 دلار در هر اونس، فقط مستلزم زمان است.

بازار اوراق مسکن

افت روز‌افزون بهای تسه

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز یکشنبه را عموما با افت همراه بودند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بهمن 1400 روز گذشته با کاهش 26/ 1 درصدی معادل بیش از یک‌هزار و 100 تومان عقب‌نشینی کرد. به این ترتیب تسه یاد شده داد و‌ستدهای خود را در قیمت پایانی 91‌هزار و 764 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که به نظر می‌رسد کمبود منابع بانکی، میزان بازپرداخت و همچنین برنامه‌‌‌هایی به منظور کنترل تورم باعث شده تا سیاست‌‌‌هایی در جهت کاهش قیمت تمام‌شده مسکن اجرا شود. همچنین گفته می‌شود با توجه به نوسانات قیمت مصالح ساختمانی در پایان سال گذشته تصور بر این بود که تسهیلات ساخت افزایش پیدا می‌کند اما به هر حال باید میزان منابع بانکی، اثرات تورمی وام‌‌‌ها و البته توان بازپرداخت اقساط از سوی متقاضیان را نیز در نظر گرفت.

بازار نفت

سایه ابهام بر بازار نفت

5

قیمت نفت هفته گذشته را با رشدهای چشمگیری پشت سر گذاشت. به طوری که با رسیدن قیمت هر بشکه نفت خام برنت به سطح 85 دلار و 12 سنت توانست بازدهی هفتگی 71/ 6 درصدی را به ثبت برساند. همچنین نفت وست تگزاس اینترمدییت با رسیدن به قیمت 80 دلار و 70 سنت نیز عملکرد مثبت هفتگی 65/ 6درصدی را عاید سرمایه‌گذاران این بازار کرد. به عقیده برخی از تحلیلگران ناتوانی قیمت‌های نفت خام در بالاتر رفتن به‌رغم گزارش صعودی هفتگی در مورد عرضه و تقاضای ایالات متحده که در روز چهارشنبه منتشر شد، گویای برخی از نگرانی‌های اقتصادی بزرگ‌تر در بازار بود. با وجود این تغییر، افزایش اخیر بیکاری زنگ خطر را در میان اقتصاددانان برای افزایش نگرانی‌ها برای رکود به صدا درآورد، که این موضوع می‌تواند عاملی برای کاهش شدت رشد نرخ نفت در بازه زمانی میان‌مدت شود. بنابراین انتظار می‌رود که معاملات هفته جاری نیز پرنوسان و بعضا نیز با تمایلات نزولی همراه باشد.