بازار سهام

استارت مثبت بازار سهام

بورس اوراق بهادار تهران اولین ماه سال ۱۴۰۲ را متفاوت پشت سر گذاشت. به طوری که در این ماه تمامی نماگرهای بورس تهران بر مدار مثبت قرار داشتند. در این میان دو شاخص که بیشتر مورد توجه فعالان بازار است عملکرد چشمگیر مثبتی داشتند. به این ترتیب نماگراصلی تالار شیشه‌‌‌ای با ثبت بازدهی ۵۵/ ۱۸ درصدی در کارنامه ماهانه خود، توانست نسبت به عملکرد ماهانه دیگر بازارهای رقیب همچون دلار و سکه پیشتاز شود. شاخص هموزن نیز که نمای بهتری از کلیت بازار به نمایش می‌‌‌گذارد رشد قابل‌توجهی را به همراه داشت.  دو متغیر ارزش معاملات خرد بورس و خالص تغییر مالکیت سهامداران خرد نیز نسبت به ماه‌‌‌های اخیر از رونق نسبی برخوردار بودند و نشان از بازگشت نسبی اعتماد به بازار داشت. حال با توجه به نزدیکی بسیاری از مجامع و آرامش نوسانات قیمت در بازارهای موازی می‌توان این امید را داشت که تعادل بازار تا حدودی محفوظ بماند.

15-01

 

بازار سکه

کنترل قیمت‌‌‌ در بازار سکه

بازار طلا و سکه با توجه به اینکه از دو متغیر نرخ دلار در بازار آزاد و بهای طلا در بازار جهانی با نوسانات قیمتی همراه می‌شود، ماه اخیر با کنترل قیمت اسکناس آمریکایی و افت و خیزهای مداوم ارزش طلای جهانی، باعث شد تا سکه امامی نیز در یک دامنه محدود قیمتی در نوسان باشد. به این ترتیب هر قطعه از این مسکوک با افزایش قیمت در روزهای ابتدایی ماه و رسیدن به سطوح نزدیک به 33 میلیون و 600‌هزار تومان، با افزایش تمایلات نزولی در این بازار قیمت‌ها عقب‌‌‌نشینی و در کانال 31 میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب با ایستادن سکه امامی در قیمت 31 میلیون و 580‌هزار تومان توانست عملکرد مثبت 53/ 2درصدی را در کارنامه ماهانه خود به ثبت برساند. حال گفته می‌شود با وجود سیاست‌‌‌های کنترلی دولت و برخی اخبار امیدوار‌کننده از جانب همکاری‌‌‌های بین‌المللی با ایران، می‌توان انتظار تغییرات محدود در بازار دلار و سکه  را داشت.

15-02

 

بازار طلای جهانی

افت سریع قیمت طلا

قیمت طلای جهانی امروز در بازارهای جهانی به دلیل اینکه پیش‌بینی شده است که فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را به میزان بیشتری کاهش دهد، عقب‌نشینی کرد. به طوری که این فلز گرانبها تا قیمت 1983 دلار در هر اونس افت کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که تقویت دلار، طلا را برای خریداران با دیگر ارز‌ها گران‌تر می‌سازد و به همین دلیل تقاضا برای این فلز کاهش یافته و قیمت در بازار پایین می‌‌‌آید. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه، فدرال رزرو آمریکا متعهد شده است که به هر طریقی تورم را در این کشور کاهش دهد و تحلیلگران می‌‌‌گویند معنی آن این است که نرخ بهره را به میزان بیشتری افزایش می‌د‌هد. افزایش نرخ بهره موجب تقویت دلار شده و روی قیمت فلز زرد تاثیر منفی می‌گذارد. بنابراین انتظار می‌رود که معاملات طلا در هفته جاری پر‌نوسان دنبال شود.

15-03

 

بازار اوراق مسکن

سیاست‌‌‌های پیرامون مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، هفته گذشته را با تغییرات زیادی پشت سر گذاشت. به این ترتیب تسه بهمن 1400 نیز توانست بر مدار صعود قرار بگیرد. به این ترتیب هر برگ از این اوراق با ایستادن در قیمت 96‌هزار و 942 تومان، عملکرد 66/ 5 درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. برخی از تحلیلگران این بازار بر این باور هستند، از آنجا که در شرایطی که تقاضای سرمایه‌‌‌ای‌ درصد بسیار بالایی از معاملات مسکن را به خود اختصاص می‌دهد، مالیات بر معاملات مکرر می‌تواند به عنوان ابزاری در کنترل قیمت مسکن عمل کند. این پایه مالیاتی که سوداگران را هدف قرار داده می‌تواند در بازه زمانی بلندمدت مکملی برای مالیات خانه‌‌‌های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه باشد و تا حدودی بتوان از فعالیت‌‌‌های سفته‌بازی جلوگیری کرد.

15-04

 

بازار نفت

تلاطم در بازار نفت

بر اساس گزارش فدرال رزرو، فعالیت اقتصادی ایالات‌متحده در هفته‌‌‌های اخیر تغییر چندانی نداشته است. زیرا رشد اشتغال تا حدودی تعدیل شده است و به نظر می‌رسد افزایش قیمت‌ها تا حدودی کند شده باشد. در همین حال، مقامات بانک مرکزی اروپا نسبت به تورم، محتاط ماندند و افزایش بیشتر نرخ بهره را نیز پیشنهاد کردند. بر اساس گفته کارشناسان، هند و چین اکثریت قریب به اتفاق نفت روسیه را تاکنون در ماه آوریل با قیمت‌هایی بالاتر از سقف قیمتی غربی ۶۰ دلار در هر بشکه خریداری کرده‌‌‌اند. منابع تجاری و کشتیرانی نیز اذعان دارند، به‌رغم وعده مسکو برای کاهش تولید، بارگیری نفت از بنادر غربی روسیه در ماه آوریل به بالاترین میزان از سال ۲۰۱۹ یعنی بالای 4/ 2 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. همچنین عملکرد هفتگی منفی داشتند. به طوری که نفت خام برنت با ثبت عملکرد منفی 39/ 5‌درصد و نفت WTI نیز با عملکرد منفی 63/ 5 درصدی هفته اخیر را به پایان رساند.

15-05