بازار سهام

انتظارات اصلاحی در بورس

1

بازار سهام معاملات روز دوشنبه را پرنوسان سپری کرد. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای از ابتدای بازار تا ساعات میانی، با تمایلات نزولی همراه بود. اما از نیمه بازار به بعد فشار تقاضا بیش از عرضه شد و توانستند شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران را بر مدار مثبت بازگردانند. به این ترتیب دماسنج اصلی بازار روز گذشته با 1/ 0درصد افزایش کار خود را در سطح 2 میلیون و 326‌هزار واحدی پایان داد. علاوه بر این شاخص هموزن در این روز با رشد بیشتر از شاخص کل معادل 02/ 1درصد همراه بود. به عقیده برخی از کارشناسان این بازار با توجه به روند اخیر شاخص‌‌‌ها و همچنین افزایش انتظارات تورمی در بازارها، انتظار می‌رود که تمایلات صعودی در بلندمدت باقی بماند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که نماگر اصلی بورس در کوتاه‌مدت با اصلاحی روبه‌رو شود.

بازار سکه

ثبات نسبی قیمت سکه

2

بازار طلا و سکه دوشنبه با تغییرات زیادی همراه شد. اما در نهایت قیمت‌ها تا حدودی با افت همراه شد. به طوری که در این میان بهای سکه امامی با وجود تغییرات مثبت نرخ دلار در بازار آزاد و بهای طلای جهانی، 100‌هزار تومان عقب‌نشینی کرد. این اتفاق عمدتا به دلیل کاهش نسبی تقاضای خرید مسکوکات ایجاد شده است. به این ترتیب هر قطعه از این فلز زرد گرانبهای داخلی روز گذشته در قیمت 31 میلیون و 480‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. با این حال برخی از فعالان این حوزه بر این باور هستند که با توجه به شرایط حاکم بر بازارها قیمت طلا و سکه تا پایان هفته نوسان خاصی نخواهد داشت و قیمت‌ها یک تا 3‌درصد افزایشی یا کاهشی خواهد بود. بر این اساس انتظار می‌رود قیمت سکه امامی طی روزهای آتی در همین کانال قیمتی 31 میلیون تومان باقی بماند.

بازار طلای جهانی

طلا زیر فشار نرخ بهره

3

طلا گرچه روز گذشته اندکی افزایش یافت اما با بروز نگرانی‌ها از افزایش بیشتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو و پیرو آن، کاهش اشتهای خریداران، تحت فشار باقی ماند. به طوری که هر اونس طلا در بازار جهانی روز گذشته با کمتر از یک دلار افزایش در قیمت 1981 دلار مورد معامله قرار گرفت. به گفته عده‌‌‌ای از کارشناسان در حال حاضر تمایل برای خرید طلا ازسوی سرمایه‌گذاران به دلیل ترس از افزایش احتمالی نرخ بهره توسط فدرال رزرو مانند افزایش اخیر بازدهی خزانه‌‌‌داری کاهش یافته و این عامل باعث شده است طلا از سطح 2000 دلار پایین‌‌‌تر بیاید و ارزش دلار افزایش یابد. به عبارتی با توجه به آنکه اظهارات تند‌‌ مقامات فدرال رزرو و برخی داده‌‌‌های قوی‌‌‌تر از حد انتظار اقتصادی، منجر به بروز نگرانی‌هایی مبنی بر ادامه‌‌ افزایش نرخ‌های بهره‌‌ فدرال رزرو در سال‌جاری شد، طلا مدتی است که از تب و تاب رشد قیمت افتاده است.

بازار اوراق مسکن

قیمت‌گذاری شخصی در مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز دوشنبه را عموما با افت قیمت پشت سر گذاشت. به طوری که در این میان تسه بهمن 1400 توانست بر مدار صعود قرار بگیرد. به این ترتیب هر برگ از این اوراق یاد شده با ایستادن در قیمت 97‌هزار و 28 تومان، معادل رشد 09/ 0 درصدی داد و ستدهای خود را به پایان رساند. برخی از تحلیلگران این بازار بر این باور هستند، بررسی قیمت مسکن در مناطق مختلف نشان می‌دهد قیمت واقعی مسکن در مناطق مختلف با قیمت‌هایی که در سایت‌‌‌های اطلاع‌رسانی درج می‌شود تفاوت معناداری دارد. بنابراین قیمت‌گذاری سلیقه‌‌‌ای دلیل برهم خوردن ریتم معاملات در بازار مسکن شده است. به عبارت دیگر نرخ‌گذاری شخصی در کنار دیگر عوامل تاثیرگذار، بر از بین رفتن تعادل عرضه و تقاضای مسکن تاثیر بسیار زیادی در سال‌های اخیرگذاشته است.

بازار نفت

افزایش تمایلات نزولی قیمت نفت

5

قیمت نفت در روز دوشنبه کاهش یافت. زیرا نگرانی‌ها در مورد موضوعات مختلف از جمله افزایش نرخ بهره، رشد نه‌‌‌چندان مطلوب اقتصاد جهانی و چشم‌‌‌انداز تقاضای سوخت، بر مسأله‌‌ کاهش عرضه ناشی از عدم‌تامین اوپک‌پلاس، تقدم داشت. همچنین تقاضای بنزین ایالات متحده نسبت به سال گذشته کاهش یافت و نگرانی‌ها درباره‌‌ رکود در بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان را تشدید کرد. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته در قیمت 80 دلار و 96 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت 77 دلار و 22 سنت معامله شد. گفته می‌شود بانک‌های مرکزی از ایالات متحده گرفته تا بریتانیا و اروپا، همگی درصدد مقابله با تورم سرسخت باشند و نرخ‌های بهره را در هفته‌‌ اول ماه مه افزایش دهند. بنابراین انتظار می‌رود که تغییرات قیمتی در بازار نفت طی روزهای آتی تا حدودی افزایش یابد.