بازار سهام

تمایلات مثبت بورس

1

بورس اوراق بهادار تهران روز سه‌‌‌شنبه پس از یک روز استراحت، مجددا بر مدار صعودی قرار گرفت. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای در ساعات اولیه بازار تا بیش از 2‌درصد نیز رشد کرد. اما با افزایش عرضه و شناسایی سود برخی از نوسان‌گیران شاخص کل اندکی عقب‌نشینی کرد که در نهایت نماگر یاد شده توانست با 82/ 1‌درصد صعود کار خود را در سطح 2میلیون و 368‌هزار واحد به پایان برساند. علاوه بر این شاخص هموزن با 69/ 1درصد افزایش سبز پوش شد. نبود اخباری مبنی بر کاهش اعتماد به بازار سهام و همچنین عدم‌ایجاد تنش‌‌‌های اقتصادی و غیر‌اقتصادی همچون برهم خوردن توافقات بین‌المللی با ایران، تماما باعث شده تا بورس تهران با حفظ تمایلات صعودی خود به رشد ادامه دهد. از این رو برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که بازار سهام توانایی رشد 20درصدی را تا پایان فصل بهار دارد.

بازار سکه

تغییرات محدود قیمت سکه

2

بازار طلا و سکه روز سه‌‌‌شنبه همگام با افزایش ناچیز نرخ دلار در بازار آزاد رشد کرد. این رشد در حالی رخ داد که کاهش بهای هر اونس طلا در بازار جهانی مانع از شتاب‌گیری تغییر قیمت‌ها در بازار طلا و سکه ایران شد. به این ترتیب هر قطعه سکه امامی نیز روز گذشته 31 میلیون و 500‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. به گفته برخی از تحلیلگران این بازار قیمت طلا و سکه این روزها به دلیل کاهش تقاضا با نوسان جزئی داد و ستد می‌شود. در این میان نیز برخی معتقدند که در ابتدای هفته جاری قیمت دلار در مسیر صعودی قرار بگیرد و بازیگران بازار سکه به واسطه این اتفاق بتوانند شاهد افزایش ارزش دارایی خود باشند. با توجه به این موضوع انتظار می‌رود که برای کوتاه‌مدت وضعیت معاملات و روند تغییر قیمت‌ها در یک دامنه محدودی باقی بماند.

بازار طلای جهانی

نگاه طلا به نرخ بهره

3

قیمت طلا روز سه‌‌‌شنبه افزایش یافت و روند بهبود را برای دومین روز متوالی ادامه داد. زیرا تغییرات شاخص دلار در بحبوحه نگرانی معامله‌‌‌گران مبنی بر اینکه فدرال رزرو می‌تواند چرخه افزایش نرخ بهره خود را برای کنترل تورم تا ژوئن متوقف کند، کاهش یافت. بنابراین بهای طلا روز گذشته با بیش از 2 دلار افزایش در قیمت 1991 دلار به ازای هر اونس مورد معامله قرار گرفت. با توجه به اینکه افزایش نرخ‌های بهره، هزینه فرصت نگهداری‌ها را افزایش می‌دهد، این سناریو نوید خوبی برای طلاست. همچنین انتظار می‌رود که افزایش نرخ محور سیاست‌های فدرال رزرو به دلیل بدتر شدن شرایط اقتصادی باشد که جذابیت فلز زرد را افزایش می‌دهد. در حالی که انتظار می‌رود فدرال رزرو در جلسه هفته آینده خود 25 واحد دیگر نرخ بهره را افزایش دهد، قیمت‌های آتی صندوق فدرال رزرو نشان می‌دهد که بازارها با احتمال بیش از 60‌درصدی برای توقف افزایش نرخ بهره در اواسط سال، برنامه‌‌‌ریزی می‌کنند.

بازار اوراق مسکن

سیاست مالیات بر مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز سه‌‌‌شنبه عموما با افت قیمت همراه بودند و برخی دیگر نیز افزایش قیمت راشاهد بودند. بنابراین در این میان اوراق تسهیلات بانک مسکن بهمن 1400 روز گذشته با 67/ 0‌درصد معادل بیش از 650 تومان کاهش، داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 96‌هزار و 376 تومان خاتمه داد. برخی از فعالان این حوزه برنامه وزارت راه و شهرسازی برای کنترل بازار مسکن، اظهار کردند که مالیات بر عایدی سرمایه بخش مسکن تقریبا در همه کشورها تجربه شده است. این برنامه یک «اما»ی بزرگ دارد و تنظیم‌‌‌گری آن خیلی متفاوت است. شرایط نظام مالیاتی و نظام تورمی مالیات عایدی سرمایه متفاوت است. با این حال با توجه به ماهیت هر یک از بازارها نسبت به یکدیگر گفته می‌شود که بعضی‌‌‌ها مولد هستند و قطعا تنظیم‌‌‌گری بیشتری را می‌‌‌طلبند. برخی هم مخربند و مالیات بر عایدی سرمایه بیشتر تنبیهی است.

بازار نفت

سایه نگرانی در بازار نفت

5

قیمت نفت روز سه‌‌‌شنبه به دلیل تداوم نگرانی‌ها از کاهش شدید رشد اقتصاد جهانی که چشم‌‌‌انداز تقاضای سوخت در نیمه دوم سال را به شدت تحت‌تاثیر قرار خواهد داد، کاهش یافت. به طوری که هر بشکه نفت خام برنت در قیمت 81 دلار و 55 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت 77 دلار و 64 سنت معامله شد. انتظار می‌رود بانک انگلستان، بانک مرکزی اروپا و به‌ویژه فدرال رزرو ایالات متحده، همگی در نشست‌های آتی خود در هفته‌های آینده نرخ‌های بهره را افزایش دهند تا با تورم که هنوز در سطوح بالا قرار دارد مبارزه کنند. با این حال، نگرانی‌ها از اینکه تشدید سریع سیاست‌‌‌های پولی باعث کاهش رشد اقتصادی شود، در حال افزایش است که به طور بالقوه منجر به رکود جهانی در اواخر سال و در نتیجه ضربه شدیدی به تقاضای نفت خواهد زد.