بازار سهام

پیش‌‌‌بینی تعدیل در روند بورس

1

بازار سهام طی معاملات روز چهارشنبه با تمایلات نزولی همراه بود. به طوری که نماگر اصلی بورس تهران روز گذشته در ساعات ابتدایی تا نیمه بازار کاهشی بود. اما این روند نزولی در نیمه دوم ساعات معاملاتی اندکی متعادل شد. به این ترتیب شاخص کل روز اخیر با عقب‌نشینی 14/ 0 درصد کار خود را در سطح دو میلیون و 365 هزار واحد به پایان رساند. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که دماسنج اصلی بورس اوراق بهادار تهران در موقعیت حساس مقاومتی قرار گرفته است. بنابراین انتظار می‌‌‌رود که شاخص کل هفته آتی را اندکی با نوسانات منفی همراه باشد. در مقابل نیز برخی معتقدند که این نماگر در کوتاه‌مدت می‌‌‌تواند تا سطح 5/ 2 میلیون واحد نیز رشد کند. با این حال بسیاری از سرمایه‌گذاران در چنین موقعیتی اقدام به شناسایی سود کردند. از این رو پیش‌بینی می‌‌‌شود که تغییرات صعودی بازار سهام اندکی متعادل‌‌‌تر شود.

بازار سکه

سطح حمایتی سکه

2

بازار طلا و سکه روز چهارشنبه مانند چند روز اخیر هفته یک پله دیگر با افزایش قیمت همراه شد.

به طوری که در این میان سکه امامی با توجه به رشد ناچیز نرخ دلار در بازار آزاد، نزدیک به 250 هزار تومان افزایش پیدا کرد. به این ترتیب هر قطعه از این مسکوک در قیمت 31 میلیون و 750 هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. لازم به ذکر است که روز اخیر بهای طلا در بازار جهانی پر‌نوسان بود و همین امر باعث شد تا تمایلات صعودی در بازار طلا و سکه تشدید نشود. با این حال عده‌‌‌ای از فعالان این بازار معتقدند که قیمت سکه امامی در سطوح یاد شده تا حدود زیادی به تثبیت رسیده است. این موضوع حاکی از آن است که قیمت‌‌‌ها در یک سطح حمایتی قرار گرفته‌‌‌اند و بیش از این نیز توان عقب‌نشینی ندارند.

بازار طلای جهانی

نگرانی‌‌‌های پیرامون بازار طلا

3

قیمت طلا در روز چهارشنبه به سطوح کلیدی افزایش یافت که تحت‌تاثیر تقاضای پناهگاه امن بود. زیرا مجموعه‌‌‌ای از درآمدهای ضعیف شرکت‌‌‌های ایالات متحده و داده‌‌‌های اقتصادی به ترس از رکود بالقوه در سال جاری دامن زد. همین امر باعث شد تا بهای هر اونس طلا 2000 دلار را لمس کند. اما با توجه به افزایش نگرانی‌‌‌ها از تصمیمات فدرال رزرو و بانک‌‌‌های اروپایی قیمت طلا مجددا به زیر این سطح بازگشت. به این ترتیب هر اونس طلا روز گذشته ساعت19به وقت تهران در قیمت 1996 دلار مورد داد و ستد قرار گرفت. در ضمن داده‌‌‌های ضعیف‌‌‌تر از حد انتظار مصرف‌‌‌کننده در آمریکا نیز به کاهش مصرف در سال جاری اشاره کرد که باعث افت رشد اقتصادی می‌‌‌شود. همین امر می‌‌‌تواند نگرانی‌‌‌های پیرامون این بازار را افزایش دهد. همچنین عدم‌اطمینان در مورد سیاست‌‌‌های پولی و تقویت شاخص دلار در هفته‌های اخیر مواردی است که می‌‌‌تواند بر بازار طلا موثر باشد.

بازار اوراق مسکن

نیاز مسکن به تولید

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرد، روز چهارشنبه عموما افت قیمت را شاهد بودند. بنابراین در این میان اوراق تسهیلات بانک مسکن بهمن 1400 روز گذشته با 89/ 4 درصد کاهش معادل بیش از 4 هزار و 700 تومان‌، داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 91 هزار و 662 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این بازار بر این باور هستند که اوضاع نابسامان این روزهای بازار مسکن نشان می‌دهد که اگر دولت و مجلس التهابات بازار مسکن را کاهش ندهند و راهکاری برای بهتر شدن حوزه مسکن ارائه نکنند باید در انتظار روزهای سخت و دشوار در اوج روزهای نقل و انتقالات باشیم. علاوه بر این معتقدند که قطعا مسکن و تولید آن می‌‌‌تواند محرک و پیشرانی برای بخش‌‌‌های اقتصادی مختلف و ایجاد اشتغال موثر باشد. به طوری که نیاز انباشت تقاضا در حال حاضر به دلیل عدم‌تولید بوده است.

بازار نفت

نفت زیر فشار آمار اقتصادی

5

قیمت نفت در روز چهارشنبه متفاوت و پرنوسان بود. زیرا خبر کاهش ذخایر آمریکا قیمت‌‌‌های نفت را در ابتدا با افزایش همراه کرد. اما در ادامه بازار، قیمت‌‌‌ها تمایلات نزولی به خود گرفتند. زیرا بازار آمارهای اقتصادی ضعیف ایالات متحده را در نظر گرفت که ترس از رکود را در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان افزایش داد. بنابراین هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت در قیمت 76 دلار و 69 سنت و نفت خام برنت در قیمت 80 دلار و 11 سنت مورد معامله شد. در این میان گفته‌‌‌ها حاکی از آن است که در حالی که داده‌‌‌های API بازار را در روز اخیر بالاتر برد، نگرانی‌‌‌های اقتصادی و انتظارات افزایش بیشتر نرخ بهره که می‌‌‌تواند رشد تقاضای سوخت را کاهش دهد، با نشانه‌‌‌های بهبود سود مصرف کوتاه‌‌‌مدت مقابله می‌‌‌کند. با افزایش نگرانی‌‌‌ها در مورد آینده، اعتماد مصرف‌کننده در ماه آوریل به پایین‌ترین حد در 9 ماه گذشته رسید و رکود اقتصاد را در سال جاری افزایش داد.