بازار سهام

روز پرنوسان بازار سهام

بورس اوراق بهادار تهران در اواخر روز گذشته با رشد ‌هزار و ۲۹۹ واحدی به کار خود پایان داد. با وجود این ثبت رشد ۰۵/ ۰ درصدی در شاخص کل و رشد ۰۳/ ۱ درصدی شاخص هم‌وزن بیانگر عملکرد بهتر سهام کوچک بود. آمارها نشان می‌دهند در این روز، ارزش معاملات خرد بیش از ۱۲‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است و ورود حقیقی به بازار نیز ۳۹۷ میلیارد تومان ثبت شده است. کارشناسان بر این باور هستند که روند صعودی پیش روی بازار می‌تواند تداوم داشته باشد. این اتفاق در حالی ممکن است رخ دهد که شوک جدیدی به اقتصاد وارد نشود و همچنین ریسکی بالاتر متوجه بازار نشود. از این رو نظرات کارشناسان در رابطه با ادامه‌دار بودن رشد شاخص کل یا بازگشت آن و قرار گرفتن در یک پیک اصلاحی، متناقض بوده و سایه احتمالات در بازار سهام رو به افزایش است.

15-01

 

بازار سکه

سکه در آستانه کانال جدید

معامله‌گران بازار طلا در روز دوشنبه همچنان شاهد پیشتازی سکه بودند، از طرفی چند روز سبز متوالی برای بازار طلا و از طرف دیگر نرخ رو به رشد دلار،  به تمایل برای بازی در زمین سکه رونق بخشید. به طوری که هر قطعه سکه امامی با  رسیدن به سقف کانال34میلیون تومانی در قیمت34میلیون و 900هزار تومان دادوستد شد. هفته صعودی گذشته بازار طلای جهانی و انتظارات تورمی شکل‌گرفته حول افزایش نرخ دلار که از کسری بودجه 1402منتج شده‌، جهش قیمتی سکه را توجیه می‌کند. همچنین استیضاح وزیر صمت نیز در بازار اثر‌گذار بود. انتظارات تورمی بالا بازیگران سکه را به پناهگاه امن سرمایه‌گذاری بدل کرده است. از این رو گفته می‌شود که برای روزهای آینده با توجه به تغییرات زیاد قیمتی طلا در بازارهای جهانی در اولین روز کاری، فاصله ارزش ذاتی و بازار سکه همچنان رو به افزایش است.

15-02

 

بازار طلای جهانی

افت‌و‌خیز طلای جهانی

طلای جهانی اولین روز کاری ماه جدید را با افت و خیز زیادی اما با تمایلات صعودی به پایان رساند. به طوری که در روز دوشنبه تا ساعت 19 هر اونس طلا به قیمت 1983 دلار داد‌و‌ستد شد. این تغییرات قیمت به علت  نگرانی‌ها حول نتیجه کنفرانس فدرال رزرو و نتیجه احتمالی افزایش نرخ بهره تا 25/ 5‌درصد رخ داد. چرا که همچنان فشارهای تورمی برآورد‌شده از هزینه‌‌‌های مصرف‌کننده، فدرال رزرو را به سمت افزایش نرخ بهره سوق می‌دهد که موجب گردش تمایلات سرمایه‌گذاری از طلا به دلار شده است و این موضوع، بازار طلا را دچار چالش می‌کند. مانند پیش‌بینی‌‌‌های قبل هفته پیش رو، بازار طلا باید خود را برای نوسانات متعدد آماده کند.  با باز شدن بازارهای جهانی در روز دوشنبه طلا کاهش‌‌‌هایی را که ناشی از افزایش ریسک ورشکستگی بانک‌ها یا به عبارتی بحران بانکی بوده تجربه کرد.

15-03

 

بازار اوراق مسکن

آمار رکودی بازار مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز دوشنبه عموما با رشد قیمت همراه بودند. به طوری که در این میان هر برگ اوراق تسهیلات بانک مسکن بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 داد و ستد می‌شود، با افزایش 23/ 2 درصدی معادل بیش از یک‌هزار و 800 تومان رشد معاملات خود را در قیمت پایانی 86‌هزار و 822 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه بازار ساخت‌‌‌وسازهای مسکونی در پایتخت، هشتمین سال متوالی رکود را هم به ثبت رساند. آمار اولیه از حجم صدور پروانه ساختمانی در۱۴۰۱ نشان می‌دهد، سال گذشته عملیات احداث کمتر از ۶۵‌هزار واحد مسکونی در تهران آغاز شد. این در حالی است که این میزان ساخت‌‌‌وساز در مقایسه با ابتدای دهه۹۰ -آخرین دوره رونق خانه‌‌‌سازی- و همچنین کل سال‌های دهه۸۰، کمترین تیراژ تولید محسوب می‌شود.

15-04

 

بازار نفت

نفت در سایه فدرال رزرو

ادامه‌دار شدن روند نزولی بهای جهانی نفت در روز دوشنبه و کاهش عرضه نفت توسط اوپک نتوانست بهای نفت را حفظ کند به طوری که اولین روز هفته نفت برنت با حدود 2‌درصد کاهش در قیمت 78 دلار و 88 سنت به ازای هر بشکه مبادله شد. هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز با کاهش یکسان در قیمت 75 دلار و 19 سنت خرید و فروش شد. چرا که نتیجه کنفرانس کمیته بازار آزاد که بالارفتن نرخ بهره تا 25/ 5‌درصد را نوید می‌دهد باعث گران‌تر شدن هر بشکه نفت برای سایر ارزها می‌شود. از طرفی، نتایج ضعیف تولیدی چین به عنوان بزرگ‌ترین وارد‌کننده نفت خام منجر به فروش چشمگیر و شتاب‌زده نفت در روز دوشنبه شد که به خودی خود عامل مهمی در اعلام قیمت‌های پایین‌تر است. به نظر می‌رسد پشت سر گذاشتن محدودیت‌های کرونایی از طرف چین زیر سوال می‌رود.

15-05