بازار سهام

تعدیل و استراحت بازار سهام

1

بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال تاکنون ریزش سنگینی همچون روز یکشنبه رقم نزده بود. بازار سهام بیشترین خروج پول را از شهریور 99 با مبلغی معادل 2‌هزار و 585 میلیارد تومان تجربه کرد. بیشترین خروج پول از بانک‌ها و فلزات اساسی رخ داد. بازار سرخ‌پوش روز یکشنبه با کاهش 75/ 3‌درصد شاخص کل در حدود 95‌هزار واحد افت داشت که رکورد محسوب می‌شود. شاخص هم‌‌‌وزن هم به روند سبز خود پایان داد و کاهش 45/ 3درصدی را ثبت کرد. یکشنبه تمام نمادهای شاخص‌ساز نیز با کاهش مواجه شدند. از دلایل خروج پول از بازار می‌توان به باز شدن مهلت ایجاد حساب وکالتی برای ثبت‌‌‌نام خودرو اشاره کرد که سهامداران خرد پول خود را از بازار به آن انتقال دادند. البته تحلیلگران این عرصه بر این باورند که کاهش روز گذشته بازار ریزش محسوب نمی‌شود و تنها اصلاح و تعدیلی برای بازار است.

بازار سکه

خروج سکه از کانال 33 میلیونی

2

بازار طلا و سکه طی معاملات روز یکشنبه به کاهش بهای خود ادامه داد. به طوری که با افتی نزدیک به یک‌میلیون تومان از کانال 33 میلیون تومانی عقب‌نشینی کرد و در قیمت 32 میلیون و 200‌هزار تومان به ازای هر قطعه مورد داد و ستد قرار گرفت. با سقوط بهای طلای جهانی در روز جمعه سکه امامی نیز کاهش قیمت را تجربه کرد. گفته می‌شود که بازار طلا چشم‌انتظار مشخص‌‌‌تر شدن روند نرخ دلار است. تحلیل‌‌‌های متنوع درباره آینده بازار جهانی طلا با همراهی کاهش اندک دلار در داخل کشور برای قیمت سکه نوید‌بخش نیستند و احتمال افزایش قیمتی آن در حال حاضر وجود ندارد. بر این اساس برخی از کارشناسان بر این باور هستند که تنها می‌توان به سقوط نکردن آن امید داشت زیرا که قیمت‌ها در ایران با وجود نرخ تورم زیاد از چسبندگی رو به بالا برخوردار هستند.

بازار طلای جهانی

تلاطم نوسانات بهای طلا

3

هفته گذشته برای بازار جهانی طلا به شدت پر‌نوسان بود. به طوری که فلز زرد گرانبها هم به نقاط پایین‌‌‌تر از سطح حمایتی 2000 دلار رسید، هم با قدرت آن را پشت‌‌‌سر گذاشت و به 2080 دلار به ازای هر اونس رسید. بازار طلا نیز مانند سایر بازارهای جهانی متاثر از تصمیمات فدرال رزرو بود. نتیجه کنفرانس 3 مه آن شد که پیش‌بینی‌‌‌ها حاکی از آن بود که افزایش نرخ بهره برای ماه آینده به 25/ 5درصد برسد که این اقدام شاخص دلار را به جانشین پربازده‌‌‌تری نسبت به طلا تبدیل می‌کند. بنابراین سقوط طلا محتمل بود اما این چنین نشد چرا که ورشکستگی‌‌‌های بانکی اخیر در ایالات‌متحده گستره ترس از بحران بانکی را بیشتر کرده است و همین امر موجب ثابت ماندن طلا به عنوان پایگاه امن سرمایه‌گذاری شده. داده‌‌‌های مثبت اشتغال فدرال رزرو را از پایان دادن به سیاست‌‌‌های تهاجمی خود بازمی‌‌‌دارد با وجود این سیاست‌‌‌های پولی در مرکز توجه قرار دارند.

بازار اوراق مسکن

سیاستگذاری درست برای عرضه

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، طی معاملات روز گذشته برخی با کاهش قیمت و برخی دیگر با افزایش قیمت همراه بودند. به طوری که در این میان تسه 0011، روز گذشته با افزایش 43/ 0‌درصد معادل بیش از 300 تومان رشد، داد وستدهای خود را در قیمت پایانی 84‌هزار و 435 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه شکستن انحصار زمین و حرکت به سمت ویلایی‌‌‌سازی مسکن، مهم‌ترین راهکار دولت در زمینه مهار تورم و رشد تولید مسکن است که باید مورد توجه قرار گیرد. اما این موضوع از نگاه برخی دیگر از فعالان بازار مسکن چندان در بهبود روند عرضه مسکن نمی‌تواند موثر باشد. زیرا که احداث چنین بناهایی مستلزم زمین‌‌‌هایی با مساحت بیشتر است و بالطبع این مجموعه ساختمان‌‌‌ها به مناطق دورتر از شهر و حومه‌‌‌های کلان‌شهر هدایت می‌شود و تقاضا برای این واحد‌‌‌های ساختمانی با سرعت بسیار پایین ایجاد خواهد شد.

بازار نفت

هفته امیدبخش برای نفت

5

با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی و عدم‌انجام معاملات در روزهای شنبه و یکشنبه، قیمت نفت ثابت ماند. در هفته‌‌‌ای که گذشت بازیگرانی از جمله فدرال رزرو، چین، اوپک و روسیه در تعیین قیمتی هر بشکه نفت خام نقش داشتند. در ابتدا نااطمینانی از رشد اقتصادی موجب کاهش تقاضا برای نفت و سوخت بود که منجر به کاهش قیمت می‌‌‌شد. در ادامه بالا بردن نرخ بهره برای ماه آینده توسط فدرال رزرو بر تعلل در خرید نفت اثرگذار بود. از طرفی داده‌‌‌های تولیدی منتشر شده از چین توقف رشد جهانی را نوید می‌‌‌داد که در این هنگام فروش شتاب‌‌‌زده نفت از قیمت آن کمی کاست. نیروهای متضاد سمت عرضه نیز بیکار نبودند، زمزمه‌‌‌های اوپک در راستای کاهش عرضه و نگرانی از عرضه روسیه و ایران توانست بهای نفت خام را حفظ کند. انتظار می‌رود با داده‌‌‌های اشتغال ایالات متحده که تا حدودی از دلهره رکود کاست؛ قیمت نفت، افزایش را تجربه کند.