بازار سهام

روز سیاه برای سهامداران

1

بورس اوراق بهادار تهران روز دوشنبه، سومین ریزش تاریخی خود را تجربه کرد. تابلو معاملاتی روز دوشنبه روز تلخ و سرخ‌رنگی را برای سرمایه‌گذاران به نمایش گذاشت. به طوری که شاخص کل، افت 15/ 5درصدی را تجربه کرد و به عدد 2 میلیون و 314‌هزار واحد رسید. ریزش نماگر اصلی سومین افت درصدی بالا در مقیاس روزانه بود. روز گذشته تمام نمادهای شاخص‌ساز با رنگ قرمز روز معاملاتی خود را به پایان رساندند و از معدود نمادهای سبز بازار می‌توان به نماد‌‌‌های پی‌‌‌پاد، خوساز، فرود و چکاوه اشاره کرد. با وجود این برخی از تحلیلگران این بازار بر این باورند که روزهای سرخ، مانند سال 99، ادامه‌دار نخواهد بود و پس از چند روز حال بازار مساعد خواهد شد. به عبارتی اصلاح و منفی خوردن جزئی از بازار بوده پس از هر رشد تند و تیز افت‌‌‌های شدید نیز در کمین است.

بازار سکه

واگرایی سبز سکه و طلا

2

بازار سکه و طلا روز دوشنبه بعد از چند روز متوالی کاهش قیمتی با رنگ سبز به کار خود پایان داد. به طوری که هر قطعه سکه امامی با رشدی کمتر از یک میلیون تومان در قیمت 32 میلیون و 700‌هزار تومان معامله شد. این افزایش قیمت می‌تواند به علت افزایش بهای طلا در بازار جهانی باشد. اگر‌چه آینده طلای جهانی در گرو عوامل متعدد اقتصادی در ایالات متحده است، اما در حال حاضر چشم‌انداز مثبتی برای روند آتی قیمت این فلز زرد گرانبها دیده می‌شود. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند در صورتی که در این موقعیت دلار در قیمت‌های فعلی ثابت بماند، می‌توان این امید را داشت که تا پایان ماه قیمت سکه نیز در همین حدود قیمت‌ها باقی بماند. اما با این حال بسیاری از معامله‌گران طلا و مسکوکات را به عنوان پشتوانه‌‌‌ای برای حفظ ارزش دارایی‌‌‌های خود از تورم می‌‌‌دانند.

بازار طلای جهانی

سربالایی بهای طلا

3

در اولین روز از هفته معاملاتی بازار جهانی طلا با افزایش قابل‌توجهی در قیمت 2026 دلار به ازای هر اونس (با ساعت 19 به وقت تهران) مبادله شد. این در حالی است که فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش داده است و انتظارات به این سمت و سو می‌‌‌رفت که بهای طلا به ازای هر اونس کاهش یابد. در این بین داده‌‌‌های اشتغال ایالات متحده آمریکا نویدبخش کاهش نرخ تورم است و این امر موجب اثرگذاری بر تصمیمات آینده فدرال رزرو می‌شود. با این حال روز چهارشنبه روزی کلیدی برای بازار طلا خواهد بود. به این صورت که روز چهارشنبه قرار است آمارهای مربوط به شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده منتشر شود که به فدرال رزرو در تصمیمات حول افزایش نرخ بهره جهت می‌دهد. بنابراین این احتمال وجود دارد که در آینده فدرال رزرو به افزایش نرخ بهره پایان دهد که البته در این بین بهای فلز زرد متاثر از این تصمیم خواهد بود.

بازار اوراق مسکن

گفته‌‌‌های پیرامون مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، طی معاملات روز گذشته عموما با کاهش قیمت همراه بودند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بانک مسکن بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 معامله می‌شود، روز گذشته با کاهش 13/ 2‌درصد معادل بیش از یک‌هزار و 800 تومان رشد، داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 82‌هزار و 634 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه نوسانات قیمت مسکن که به کاهش تقاضای خرید متقاضیان منجر شده، طرف تقاضا را به سمت آپارتمان‌‌‌های کوچک‌متراژ و قدیمی سوق داده و این در حالی است که تعداد واحد‌‌‌های کوچک‌متراژ چندان زیاد نیست. از طرف دیگر رکود ساخت‌وساز در دوره‌‌‌های گذشته باعث شده تا عرضه آپارتمان به بازار مسکن کاهش پیدا کند. واسطه‌‌‌های ملکی می‌‌‌گویند شانس فروش آپارتمان‌‌‌های کوچک‌متراژ در رکود فعلی بازار به مراتب بیش از واحد‌‌‌های بالای ۱۰۰ مترمربع است.

بازار نفت

رشد بهای نفت زیر سایه رکود

5

روز دوشنبه بهای هر بشکه نفت خام کمی به سمت بالا حرکت کرد. به طوری که نفت خام برنت در قیمت 76 دلار و 74 سنت به ازای هر بشکه خرید و فروش شد و هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت با قیمت 72 دلار و 94 سنت مورد داد و ستد قرار گرفت. در این میان گزارش‌‌‌های اشتغال ایالات متحده آمریکا تاثیر مستقیمی بر بهای نفت خام داشت و باعث بالا رفتن آن در روز جمعه شد. اگر‌چه داده‌‌‌های تولیدی چین که به عنوان بزرگ‌ترین وارد‌کننده نفت جهان به حساب می‌‌‌آید، در حال حاضر چنگی به دل نمی‌‌‌زند، اما در این بین بازار نفت چشم انتظار آمارهای اقتصادی جدیدی است که روز چهارشنبه منتشر خواهد شد. گفته می‌شود که این آمارها شامل شاخص مصرف‌کننده ایالات متحده است که نمای بهتری از تورم حال حاضر را می‌دهد و می‌تواند بر تصمیمات آتی فدرال رزرو اثر بگذارد.