بازار سهام

کاهش التهاب نزولی شاخص

1

روز سه‌شنبه برای بورس روز سبزی نبود اما روز امیدبخشی پس از دو ریزش سهمگین یکشنبه و دوشنبه بود. در ابتدای روز شاخص کل با افت زیاد همراه شد ولی در نیمه ساعات معاملاتی روز اخیر تقاضا برای سهم‌‌‌های بزرگ و شاخص‌ساز، نماگر اصلی بورس را بالا کشید. به طوری که روز گذشته، شاخص کل با 37/ 0‌درصد کاهش در 2میلیون و 305‌هزار واحدی به کار خود پایان داد. در همین روز شاخص هم‌‌‌وزن نیز وضعیت خوبی را کسب نکرد و آمار منفی 62/ 2 درصدی را به ثبت رساند. در طی معاملات 1087 میلیارد تومان خروج پول از بازار سهام صورت گرفت. همچنین ارزش معاملات خرد 13.920 میلیارد تومان بود. برخی تحلیلگران اذعان کردند بازار این روزها را به سلامت پشت سر خواهد گذاشت و به روند افزایشی می‌‌‌رسد. چرا که بر این باورند رسیدن به سطح مقاومتی و افت دلار از لحاظ روانی بازار را دچار تشویش کرد و تعدیل صورت گرفت.

بازار سکه

رونق نسبی بازار سکه و طلا

2

پس از یک هفته تماما نزولی، در دو روز متوالی رشد ناچیز قیمت برای بازار سکه و طلا رخ داد. روز سه‌شنبه سکه امامی با رشدی در حدود 80‌هزار تومان در کانال 32میلیون و 780‌هزار تومان به ازای هر قطعه مورد معامله قرار گرفت. به عقیده برخی از کارشناسان و فعالان این حوزه از علل نوسانات محدود قیمت این فلز گرانبهای داخلی می‌توان به بازار پر‌رونق طلای جهانی طی چند روز اخیر اشاره کرد که حمایت قیمت سکه و طلای داخلی را بر عهده داشته است. علاوه بر آن دوشنبه سیاه بازار سهام نیز می‌تواند اثر‌گذار باشد چرا که سکه و طلا را به پایگاه امن سرمایه‌گذاری برای بازیگران این عرصه بدل کرده و جایگاهی برای ورود پول خارج شده از این بازار بوده است. انتظار می‌رود اندکی قیمت‌ها در این بازار تعدیل شود اما به علت چسبندگی و نااطمینانی، کاهش شدیدی نخواهد داشت.

بازار طلای جهانی

استقرار نسبی طلا در سایه رکود

3

در حالی که بازار طلا به داده‌‌‌های تورم ایالات متحده چشم دوخته است، بیم بحران بانکی سایه انداخته بر اقتصاد از بهای فلز زرد حمایت می‌کند. به طوری که در روز سه‌شنبه هر اونس طلا در قیمت 2025 دلار (تا ساعت 19) مبادله شد. این بها بیانگر آن است که بازار ثبات نسبی خود را بالاتر از سطح حمایتی 2000 دلار حفظ کرده است. ارقام بهتر از انتظار بازار نیروی کار ایالات متحده توانست قله را برای طلا خلق کند. همچنین می‌تواند باعث اتمام سیاست‌‌‌های تهاجمی فدرال رزرو نیز باشد که این پیش‌بینی محتمل نیست و نرخ بهره برای مدت طولانی‌‌‌تری بالا نگه داشته می‌شود. در حال حاضر آمار قابل اتکا برای بازار شاخص قیمت مصرف‌کننده است که قرار بر آن بود امروز منتشر شود. بنابراین می‌توان انتظار داشت طلا تا پیش از انتشار این آمار نوسان زیادی را پشت سر نگذارد.

بازار اوراق مسکن

خلأ برنامه‌ریزی در مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس معامله می‌شود، طی معاملات روز سه‌شنبه عموما با رشد قیمت همراه بودند و تنها تعداد معدودی از این اوراق سرخ‌پوش شدند. به این ترتیب اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 معامله می‌شود، روز گذشته با رشد 36/ 1 درصدی معادل بیش از یک‌هزار و 100 تومان افزایش، داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 83 دلار و 759 تومان خاتمه داد. به اعتقاد برخی کارشناسان این حوزه، وضعیت تورم در بازار مسکن، عدم‌توجه به صنعت خانه‌‌‌سازی و کمبود عرضه در این بازار نشانه بی‌برنامگی دولت در جهت‌دهی پول‌‌‌های سرگردان است که در نهایت تشکیل موج‌‌‌های تورم در هرماه از سال آن هم به بهانه‌‌‌های بی‌اساس است. همچنین در این آشفته‌بازار مسکن متقاضیان خرید مسکن باید با هوشیاری کامل و تحقیق میدانی وسیع از ارزش واقعی املاک فروشی موجود در بازار مطلع شوند و در انجام معامله از عجله پرهیز کنند.

بازار نفت

نفت در کشاکش رشد و رکود اقتصادی

5

سه‌شنبه برای بازار نفت خام روز متعادلی بود. هر بشکه نفت با افت اندکی به این صورت مبادله شد که نفت خام برنت به قیمت 76 دلار و 22 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز با قیمت 72 دلار و 33 سنت به ازای هر بشکه نفت داد و ستد شد. اگر‌چه پس از انتشار آمارهای نیروی کار ایالات متحده که کمی از دلواپسی بازار را در راستای رکود بالقوه کاست، بهای نفت خام جان دوباره‌‌‌ای گرفت. در حال حاضر داده‌‌‌های اقتصادی نه‌چندان خوش‌بینانه چین، رشد بهای نفت را دچار چالش جدی کرده است. در همین حال بازارها به داده‌‌‌های تورمی که امروز منتشر می‌‌‌شوند چشم دوخته‌‌‌اند. چرا که انتظار دارند این آمارها بر تصمیمات فدرال رزرو اثر بگذارد و نرخ بهره به افزایش ادامه ندهد. همچنین جدیدترین داده‌‌‌های تولیدی چین نیز در حال انتشار است که از دیگر عوامل قابل‌توجه برای تعیین آینده تقاضای سوخت است.