بازار سهام

رنگ سرخ بازار سهام

1

بورس اوراق بهادار تهران در روز چهارشنبه برای چهارمین روز متوالی شاهد ریزش با آمارهای دانه‌درشت در خروج پول بود. اگر‌چه در ابتدای روز تقاضای بالا توانست تا حدودی بازار را حفظ کند و شاخص کل به 2‌میلیون و 334هزار واحد برسد اما در ادامه روز با 2‌میلیون و 277هزار واحد به کار خود پایان داد و آمار کاهشی 22/ 1 درصدی را به ثبت رساند. شاخص هم‌‌‌وزن نیز با همین روند در ابتدا با افزایش همراه بود و در نهایت کار خود را با افت 24/ 2 درصدی به اتمام رساند. اثرگذارترین نماد در افت امروز نماد شستا بود. همچنین خالص تغییر مالکیت سرمایه‌گذاران خرد معادل 2‌هزار و 422 میلیارد تومان خروج پول حقیقی برای روز گذشته بازار سهام مشاهده شد که این خارج شدن مبنی بر ورود آن به سایر بازارها نبوده بلکه صرف فروش سهام است. بنابراین نشان‌دهنده پایداری اعتماد سرمایه‌‌‌‌گذاران به بورس است.

بازار سکه

ریزش سکه و طلا

2

روز چهارشنبه جدول قیمتی سکه قرمز به کار خود پایان داد. به طوری که هر قطعه سکه امامی تا زمان نگارش گزارش، با کاهشی در حدود 700‌هزار تومان به قیمت 32 میلیون و 180‌هزار تومان مبادله شد که از منظر تحلیلگران این بها برای سکه سطح حمایتی است. البته این کاهش قیمت در بازار سکه و طلا، از حباب سکه نیز در حدود نیم میلیون تومان کاست. از آنجا که بازار جهانی طلا در انتظار داده‌‌‌های تورمی ایالات متحده آمریکا تقریبا دست نگه داشته است و حتی کمی افت بها را تجربه کرده است، نمی‌توان از طریق طلای جهانی آینده سکه را پیش‌بینی کرد. از طرفی تحلیلگران مهم‌ترین سیگنال‌دهنده بازار سکه و طلای داخلی را نرخ ارز می‌‌‌دانند بنابراین باید تغییرات دلار را در روزهای آتی بررسی کرد.

بازار طلای جهانی

فراز و نشیب طلا

3

بازار جهانی طلا در انتهای روز سه‌‌‌شنبه به قیمت 2034 دلار به ازای هر اونس رسید در حالی که روز چهارشنبه با افزایشی  معادل 15دلار تا 2049 دلار بالا رفت ولی دوباره با شیب نزولی روبه‌رو شد. به‌طوری که تا ساعت 19 به وقت تهران به 2025دلار رسید. این در حالی است که روز گذشته رئیس جمهور ایالات متحده حول محدودیت‌های بدهی فدرال رزرو جلسه‌‌‌ای داشت که نتایج تاثیرگذاری بر بازار ارائه نشد. نوسانات یک‌ماه اخیر بهای فلز زرد پیرامون سطح حمایتی 2000 دلار هم‌اکنون به نظر می‌رسد در این سطح به ثبات نسبی رسیده است. اگرچه نوسانات قیمتی طلا در سایه افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو تمایلات نزولی دارد. دلواپسی در باب بحران‌های بانکی ایالات متحده و کاهش تقاضا ناشی از کاهش رشد، پایگاه امن سرمایه‌گذاری را از تقاضای بالایی برخوردار کرده و از بهای آن حمایت می‌کند.

بازار اوراق مسکن

مسکن‌سازی با تسه

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن در آخرین روز معاملاتی هفته سبز‌پوش شد. به طوری که در این میان هر برگ اوراق تسهیلات بانک مسکن بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، توانست با رشد 06/ 4‌درصد معادل بیش از 3‌هزار و 300 تومان افزایش کار خود را در قیمت پایانی 87‌هزار و 159 تومان خاتمه دهد. نهضت ملی مسکن یکی از مهم‌ترین طرح‌ها و اولویت‌‌‌های دولت سیزدهم است که بر همین اساس مقرر شده تا با واگذاری زمین رایگان از سوی دولت، آورده متقاضیان و از سوی دیگر تسهیلات بانکی، مسکن موردنیاز مردم ساخته و به آنها واگذار شود. به همین منظور و با توجه به اینکه رویکرد دولت تسهیل‌سازی روند اجرایی شدن نهضت ملی مسکن است، به همین منظور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد که در شورای پول و اعتبار، تسهیلات نهضت ملی مسکن به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافت.

بازار نفت

نااطمینانی بازار نفت

5

بازار نفت به افت و خیزهای خود در روز چهارشنبه نیز ادامه داد. به صورتی که  در پایان روز سه‌شنبه به قیمت حدود 77 دلار برای نفت خام برنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت 73 دلار به ازای هر بشکه رسید. این در حالی است که هر دو در روز چهارشنبه با ثبت افزایش کمتر از یک دلار در قیمت‌های 77 دلار و 28 سنت برای هر بشکه نفت خام برنت و 73 دلار و 58 سنت برای نفت وست تگزاس اینترمدییت مبادله شدند. بازار نفت به چند جهت چشم دوخته است؛ از یکسو داده‌‌‌های تورمی ایالات متحده که بر نرخ بهره آتی و نمایانگر شدن وضعیت تقاضای جهانی موثر است و از سوی دیگر گزارش اوپک است که نشان می‌دهد چگونگی تغییر عرضه چه اثری بر قیمت نفت خواهد گذاشت.