بازار سهام

محدوده حساس شاخص کل

1

بازار سهام معاملات روز یکشنبه را بر مدار صعودی سپری کرد. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای در این روز پس از پنج روز منفی با رشد همراه بود. به این ترتیب شاخص کل با رشد 25/ 3‌درصدی معادل بیش از 71‌هزار واحد افزایش، کار خود را در ارتفاع 2میلیون و 285‌هزار واحد به پایان رساند. علاوه بر این شاخص هموزن که نمای بهتری از وضعیت بازار سهام را دارد، روز گذشته با 87/ 1‌درصد رشد سبز‌پوش شد. به این ترتیب پس از پنج روز متوالی خروج پول قوی سرمایه‌گذاران خرد بورسی، روز گذشته بورس تهران با خالص تغییر مالکیت مثبت حقیقی‌‌‌ها معادل 968 میلیارد تومان ورود پول همراه بود. به عقیده برخی از کارشناسان این بازار قرار گرفتن دماسنج اصلی بازار سهام در محدوده حساس، می‌تواند برای مدتی با نوسانات محدودی ادامه‌دار باشد و شاخص یاد شده روند الاکلنگی را سپری کند.

بازار سکه

دلار؛ ترمز رشد سکه

2

بازار طلا و سکه مدتی است که با تغییرات قیمتی محدودی همراه است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که دلار در بازار آزاد با تمایلات نزولی معامله می‌شود. اما در مقابل هیجان صعود بهای طلا در بازار جهانی نیز اهرم صعودی قیمت‌‌‌ طلا در ایران شده است. با این حال سکه امامی نیز همچنان تمایلی به رشد قیمت از خود نشان نمی‌‌‌دهد. به طوری که روز یکشنبه نیز این فلز زرد گرانبهای داخلی در قیمت 31 میلیون و 300‌هزار تومان مورد داد‌و‌ستد قرار گرفت. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که با وجود انتظارات تورمی در سطح جامعه و همچنین حضور قوی سیاست‌‌‌های کنترلی قیمت دلار در قالب حساب وکالتی خرید خودرو، می‌توان پیش‌بینی کرد در صورت به پایان رسیدن زمان خرید خودرو بازگشت معامله‌گران به بازار ارز مجددا شکل بگیرد و با افزایش تقاضا قیمت‌های مسکوکات طلا را دستخوش تغییرات کند.

بازار طلای جهانی

نگاه مثبت به بازار طلا

3

قیمت طلا در بازار جهلانی طی معاملات هفته گذشته ابتدا با رشدهای چشمگیری همراه بود. به طوری که این فلز گرانبها سطوح نزدیک به 2040 دلار را به ازای هر اونس تجربه کرد. اما در روزهای پایانی قیمت طلا با کاهش روبه‌رو شد. افزایش شاخص دلار آمریکا در اواخر هفته عامل نزولی برای فلزات شد. افزایش اندک در بازدهی اوراق خزانه‌‌‌داری ایالات‌‌‌متحده نیز برای فلزات امن همچون طلا اندکی منفی بود. به این ترتیب طلا با ایستادن در سطح 2010 دلار در هر اونس، پس از دو هفته مثبت، عملکرد منفی 3/ 0 درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. با این حال بر اساس نظرسنجی‌‌‌های سایت کیتکو بسیاری از معامله‌‌‌گران از هفته‌‌‌های گذشته نسبت به تحلیلگران بازار به روند کوتاه‌مدت قیمت طلا خوش‌بین‌‌‌تر هستند. به این ترتیب انتظار می‌رود که طلا روزهای ابتدایی هفته جاری را بر مدار صعودی آغاز به کار کند.

بازار اوراق مسکن

شفافیت در بازار مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد دادو‌ستد قرار می‌گیرد، روز یکشنبه عموما سبزپوش بودند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بانک مسکن بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 مورد معامله قرار می‌گیرد، روز گذشته با 02/ 4‌درصد رشد معادل بیش از 3‌هزار و 600 تومان افزایش، کار خود را در قیمت پایانی 94‌هزار و 189 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند  که در حال حاضر تامین و تولید مسکن برای کارگران و تامین زمین برای کارمندان و کارگران در شهرک‌های صنعتی از مهم‌ترین و اولویت‌دار‌ترین برنامه‌های زمین و مسکن است. همچنین با راه‌‌‌اندازی مرحله نخست سامانه ملی املاک و اسکان و ثبت اجاره‌‌‌نامه مسکن، امکان ثبت قرارداد اجاره و دریافت کد رهگیری بدون مراجعه به بنگاه معاملات املاک و به صورت رایگان فراهم شده است که کارشناسان این اقدام را باعث ایجاد شفافیت در بازار اجاره می‌‌‌دانند.

بازار نفت

عملکرد منفی نفت

5

شاخص دلار در روز جمعه به سمت بزرگ‌ترین افزایش هفتگی خود از فوریه پیش رفت، زیرا عدم‌اطمینان در مورد سقف بدهی و سیاست پولی ایالات متحده باعث تغییر تمایلات سرمایه‌گذاران به سمت پناهگاه‌‌‌های امن همچون طلا شد. دلار قوی‌‌‌تر، نفت با قیمت دلاری را برای دارندگان ارزهای دیگر گران‌‌‌تر می‌کند. به طوری که هر بشکه نفت خام برنت با ایستادن در سطح 74 دلار و 17 سنت عملکرد هفتگی منفی 5/ 1 درصدی را رقم زد. هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز با قرار گرفتن در قیمت 70 دلار عملکرد هفتگی منفی معادل 82/ 1‌درصد را از آن خود کرد. گفته می‌شود که عدم‌اعتماد به اقتصاد به معنای عقب‌نشینی به سمت دلار امن‌‌‌تر است و همچنین باعث بدبینی نسبت به تقاضای نفت می‌شود. با به تعویق افتادن مذاکرات بر سر سقف بدهی دولت آمریکا و افزایش نگرانی درباره بانک منطقه‌‌‌ای بحران‌‌‌زده دیگر، نگرانی‌ها از ورود معاملات نفت آمریکا به رکود افزایش یافت.