بازار سهام

بورس سبز با ارزش معاملات پایین

1

بورس اوراق بهادار تهران سومین روز مثبت خود را به ثبت رساند. در روز چهارشنبه بازار سهام با افزایش 2میلیون و 321‌هزار واحدی توانست شاخص کل را با رشد 87/ 0‌درصد سبز کند. از طرفی رشد بهتر شاخص هم‌‌‌وزن نسبت  به شاخص کل با 69/ 1‌درصد مشاهده شد. در پایان هفته مجددا بورس شاهد استقبال بازیگران بود و مبلغی معادل 306 میلیارد تومان ورود پول را تجربه کرد. از نکات قابل‌توجه بازار روز گذشته می‌توان به ارزش معاملات خرد اشاره کرد که مبلغی معادل 6.920 میلیارد تومان ثبت شد. این رقم حاکی از عطش پایین معامله‌‌‌گران در بازار است و این امر موجب تردید در روند صعودی بازار در روزهای آتی می‌شود. اگرچه نمودار صعودی شاخص‌‌‌ها نشان می‌دهد تا آخرین دقایق تقاضا در بازار وجود داشته است. یکی از دلایل صبوری بازیگران می‌تواند کاهش بهای دلار و حتی ورود لحظه‌‌‌ای آن به کانال 50 تومانی روز گذشته باشد.

بازار سکه

خروج از کانال 31 میلیونی سکه

2

بازار سکه و طلا در روز چهارشنبه افت بها را پشت سر گذاشت. به طوری که هر قطعه سکه امامی تا زمان نگارش این گزارش در قیمت 30 میلیون و 300‌هزار تومان قرار گرفت. علاوه بر آن با فاصله گرفتن ارزش ذاتی از قیمت سکه، حباب آن نیز با رشد 2 درصدی به 6 میلیون و 600 رسید که در ادامه روز تا 6 میلیون و 200 نیز کاهش داشت. این خروج از کانال 31 میلیونی برای سکه می‌تواند به دلیل افت بهای دلار در بازار امروز باشد و از طرفی سقوط شبانه طلای جهانی نیز امید به افزایش بهای سکه در روزهای آتی را کمرنگ می‌کند. اگرچه در بازار داخلی به دلیل نزدیک شدن به اعیاد تقاضا در حال افزایش است و از طرفی قیمت تمایل نزولی دارد می‌توان انتظار داشت برآیند این دو نیرو موجب ثبات نسبی در قیمت بازار سکه و طلا شود.

بازار طلای جهانی

سقوط چشمگیر طلا

3

در حالی که طلای جهانی برای هفته‌‌‌های اخیر توانسته بود سطح حمایتی 2000 دلار را حفظ کند روز گذشته با ریزشی بیش از 20 دلار، یک‌شبه سقوط کرد و به زیر سطح حمایتی یاد‌شده عقب‌نشینی کرد. به طوری که تا زمان نگارش گزارش بهای هر اونس طلا در بازار جهانی در قیمت 1984 دلار مورد داد و ستد قرار گرفت. مدتی است که ایالات متحده برای روزهای آتی در حال تصمیم‌گیری بر سر مساله سقف بدهی‌‌‌های دولت خود است. از سوی دیگر داده‌‌‌های تورمی این کشور نشان می‌دهد نرخ بهره خیال پایین آمدن ندارد و این امر موجب تقویت دلار و از رونق افتادن بازار طلا می‌شود. بنابراین زمزمه افزایش سقف بدهی و تورم چسبنده توان رشد قیمت فلز زرد را می‌گیرد. اگرچه سایه رکود محتمل از بهای طلا حمایت می‌کند و آن را در جایگاه پایگاه امن تثبیت می‌کند.

بازار اوراق مسکن

رشدهای عجیب اجاره مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد دادوستد قرار می‌گیرد، روز دوشنبه عموما سرخ‌‌‌پوش بودند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بانک مسکن بهمن 1400، در این روز با 52/ 1‌درصد افت معادل بیش از یک‌هزار و 300 تومان کاهش، کار خود را در قیمت پایانی 89‌هزار و 676 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که در حالی که سقف افزایش اجاره‌بها در تهران ۲۵‌درصد و در سایر شهرها 20‌درصد تعیین شده است برخی شنیده‌‌‌ها حکایت از افزایش عجیب و غریب اجاره‌بها در تهران دارد. به طوری که گفته می‌شود رشد اجاره‌بها هر چند در آمارهای رسمی روشن نیست و بانک مرکزی پنج ماه است که میزان رشد قیمت مسکن و اجاره‌‌‌بها را اعلام نمی‌‌‌کند، اما بررسی‌‌‌ها حکایت از افزایش شدید نرخ اجاره‌‌‌بها در مناطق مختلف شهری دارد.

بازار نفت

درجا زدن نفت

5

نفت در روز گذشته رشد اندکی را به ثبت رساند و در بازه محدودی تغییر کرد. بازار این افزایش خرد را مدیون اعلام خبر خریداری 3 میلیون بشکه به جهت پر کردن ذخایر نفتی ایالات متحده بود. روز گذشته بهای نفت خام برنت در 74 دلار و 85 سنت به ازای هر بشکه قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در بهای 70 دلار و 78 سنت مبادله شد. بازار نفت تحت‌تاثیر چند عامل است ابتدا نگرانی از توقف رشد اقتصادی جهانی به دلیل داده‌‌‌های تورمی ایالات متحده و آمارهای منتشر شده از چین که روند رشد را کند نشان می‌دهد. در ادامه بحث داغ این روزها تعیین سقف بدهی‌‌‌های دولت ایالات متحده است که اهرم سنگینی بر بازار نفت محسوب می‌شود. در سوی دیگر عرضه انرژی توسط روسیه در سایه تصمیم‌گیری‌های جدید برای تحریم این کشور است.