بازار سهام

بورس کمرنگ تهران

1

بورس اوراق بهادار در آخرین روز چهارشنبه با کاهش اندکی هفته کم‌رونق خود را به پایان رساند. تقاضا در روز گذشته روندی تقریبا نوسانی را پشت سر گذاشت و در نهایت در ارتفاع 2 میلیون و 288 هزار واحدی قرار گرفت که به معنای کاهش 05/  0 درصدی شاخص کل بود. در حالی که شاخص هم‌‌‌وزن با 03/  0‌درصد تغییر مثبت به رنگ سبز ثبت شد. از دیگر موارد بااهمیت بازار دیروز می‌توان به خروج پول حقیقی به مبلغی در حدود 375 میلیارد تومان اشاره کرد و ارزش معاملات خرد نیز معادل 4.713 میلیارد تومان و کاهشی بود. مانند روزهای گذشته با توجه به انباشت سرمایه در بازار خودرو تا زمان اعلام نتایج قرعه‌کشی احتمال صعود چشمگیر در بازار سهام کم است. همچنین روند کاهشی نرخ دلار، موتور رشد بورس را کند کرده است. پیش‌بینی می‌شود در ابتدای هفته آینده تغییر مثبت بزرگی رخ ندهد و بازار با ثبات ادامه دهد.

بازار سکه

لغزندگی مسیر سکه

2

بازار سکه و طلا برخلاف پیش‌بینی سقوط ارزش تحت‌تاثیر اخبار سیاسی، در روز چهارشنبه تنها به میزان اندکی کاهش یافت. به طوری که هر قطعه سکه امامی در قیمت 29 میلیون تومان قرار گرفت که نشان‌دهنده خروج سکه از کانال 30 میلیونی است. نکته حائز اهمیت روز گذشته کاهش 7 درصدی حباب سکه بود که بیانگر حاکم شدن جو مثبت نسبت به خبرهای سیاسی است و این خود مانع افزایش هیجانی و شدید بهای سکه در روزهای آتی می‌شود. علاوه بر آن در انتظار کاهش بیشتر تقاضای کمی در بازار مشاهده می‌شود. فضای خوش‌بینانه حاکم در اخبار سیاسی موجب ثبات و تمایلات نزولی قیمت دلار در داخل شده است که این به عنوان مهم‌ترین سیگنال‌دهنده بازار سکه، نوید عدم‌افزایش بهای آن را می‌دهد. از سوی دیگر از دست بازار طلای جهانی با وجود اوضاع نابسامان فعلی نیز کاری برنمی‌‌‌آید بنابراین در روزهای آتی رشد قابل‌توجهی به ثمر نخواهد رسید.

بازار طلای جهانی

طلا؛ مستقر در پایگاه امن

3

بهای طلای جهانی در روز چهارشنبه زیر سایه انتظار برای جلسه فدرال رزرو کمی بالا رفت. به طوری که هر اونس طلا به قیمت 1971 دلار نیز رسید اما پس از آن رو به کاهش گذاشت و تا ساعت 19 به وقت تهران به 1953دلار کاهش یافت. بهای فلز زرد در هفته گذشته توسط داده‌‌‌های ضعیف ایالات متحده و به تبع آن کاهش شاخص دلار حمایت شد چرا که طلا را برای سایر ارزها ارزان‌‌‌تر کرد. البته این کاهش شاخص دلار در سایه ابهام قدم بعدی فدرال رزرو توان افت بیشتر ندارد، بنابراین با محدود شدن افت شاخص، حمایت قیمتی تضعیف شد. در این بین اطمینان از بالا ماندن نرخ بهره برای مدت طولانی‌‌‌تر از جذابیت طلا به عنوان سرمایه بدون بازده می‌‌‌‌‌‌کاهد و تقاضا برای فلز زرد را کاهش می‌دهد. در حال حاضر بازار از آمار ضعیف تولیدی چین نیز مطلع شده است و این به سبب افزایش نگرانی در راستای رکود، تقاضا برای طلا را افزایش می‌دهد.

بازار اوراق مسکن

کاهش قیمت‌های مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، در آخرین روز معاملاتی هفته (سه‌شنبه) قبل از تعطیلات کار خود را عموما با کاهش قیمت سپری کردند. اما در این میان هر برگ اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 مورد داد وستد قرار می‌گیرد، معاملات خود را با 35/  2‌درصد افزایش معادل بیش از 2‌هزار تومان در قیمت پایانی 87‌هزار و 709 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که به دلیل رکود حاکم بر بازار، قیمت مسکن 10 تا 20‌درصد کاهش یافته است. در واقع به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، فروشندگان قیمت‌های پیشنهادی برای املاک خود را کاهش داده‌‌‌‌‌‌اند. علاوه بر این گفتنی است که درباره عامل این کاهش قیمت نظرات مختلفی بیان شده که به نظر می‌رسد علت اصلی آن سیاست تثبیت ارزی است.

بازار نفت

فراز و نشیب نفت

5

روز چهارشنبه در حالی که آمار دلسرد‌کننده چین و کاهش ذخایر نفت دو اثر متضاد بر بازار داشتند، قیمت‌ها افزایشی شد. به طوری‌که هر بشکه نفت خام برنت در قیمت 77 دلار و 28 سنت و نفت WTI در بهای 72 دلار و 48 سنت معامله شد. ‌رکود اقتصادی جهانی همچنان بر بازار سایه انداخته است و هر گزارش جدیدی این احتمال را تشدید یا تضعیف می‌کند که تاثیر مستقیم بر تقاضای نفت می‌‌‌گذارد. از سوی دیگر خبر کاهش داوطلبانه تولید نفت توسط عربستان نتوانست برای مدت طولانی بازار را سبز نگه دارد و به سرعت با آمار ضعیف چین تعدیل شد. در حال حاضر تصمیم فدرال رزرو و سایر آمارهای اقتصادی همچنان می‌توانند از بهای نفت حمایت کنند. پیش‌بینی‌‌‌ها حاکی از آن است که پس از اعمال کاهش تولید در نیمه دوم سال قیمت نفت به 80 دلار نیز خواهد رسید.