بازار سهام

تداوم هفته سیاه بورسی

بورس اوراق بهادار تهران چهارمین روز منفی خود را پشت سر گذاشت. در روز دوشنبه شاخص کل با ریزش ۶۲‌هزار واحدی در ارتفاع ۲میلیون و ۱۴۵هزارواحدی قرار گرفت که دومین ریزش شدید این هفته را رقم زد. از سوی دیگر شاخص هموزن نیز افت ۵۲/ ۲درصدی را به ثبت رساند. علاوه بر آن ارزش معاملات زیر ۱۰‌هزار میلیارد تومان بیانگر فضای رکودی در بورس است که روز گذشته ارزش معاملات به ۶۰۶۸میلیارد تومان رسید و خروج پول حقیقی به مبلغ ۹۶۴میلیارد حاکی از کاهش جذابیت بازار است. بازار سهام نیز مانند سایر بازارها تحت‌تاثیر خروج دلار از کانال ۵۰‌هزار تومانی و پایین‌‌‌تر آمدن آن که موجب تعدیل انتظارات تورمی بود، نزولی شد. افق این بازار نیز در کوتاه‌مدت نزولی است و درصورت توافق باید منتظر سوددهی و اثرات مثبت آن در بلندمدت بود؛ چراکه فضای هیجانی کنونی کمر شاخص را خم می‌کند.

15-01

 

بازار سکه

بهای متزلزل سکه

پس از کاهش و نوسانات شدید قیمتی روز یکشنبه، بازار سکه و طلا در روز دوشنبه اندکی رشد کردند. به‌طوری‌که هر قطعه سکه امامی در قیمت 27میلیون و 600‌هزار تومان قرار گرفت که نسبت به‌روز یکشنبه در حدود 200‌هزار تومان کاهش داشته؛ درحالی‌که از حباب سکه کاسته شد که البته این افزایش اندک به معنای پایداری مسیر صعود نیست؛ چراکه تاثیر ناپایداری بازار ارز تمام و کمال به بازار سکه اصابت می‌کند. بنابراین با توجه به انتظارات نزولی دلار و تعدیل انتظارات تورمی بازار سکه توان رشد چشمگیر ندارد. علاوه بر آن در بخش تقاضا نیز تعداد قابل‌توجهی مشاهده نمی‌شود و تا زمانی که چشم‌‌‌انداز کاهشی وجود دارد، خریداران دست به خرید نمی‌‌‌زنند که خود مانعی بر سر راه صعود بهای سکه در روزهای آتی است. در بازار طلا نیز باوجود نوسانات متعدد نمی‌تواند در نقش محرکه رشد عمل کند.

15-02

 

بازار طلای جهانی

اثر مثبت رکود بر طلا

بهای طلای جهانی در روز دوشنبه تا حدودی ثابت و با تمایلات نزولی همراه بود؛ به‌طوری‌که هر اونس طلا در بهای 1956دلار و 44سنت قرار گرفت. در هفته گذشته داده‌‌‌های بیکاری که نوید کاهش تورم را با خود به همراه داشتند سبب افزایش احتمال عدم تغییر نرخ بهره شد که این امر از بهای فلز زرد حمایت کرد. باقی ماندن طلا در این محدوده قیمتی در مبادلات روز گذشته به‌خاطر احتیاط بازارها پیرامون جلسه فدرال‌رزرو و آمار تورم مصرف‌کنندگان ایالات متحده است که به زودی منتشر خواهد شد. از دو جهت طلا در جایگاه سوددهی قرار می‌‌‌گیرید؛ در ابتدا توقف روند افزایش نرخ بهره در کوتاه‌مدت می‌توان رشد قیمتی را حاصل کند و در بلندمدت نگرانی از رکود اقتصادی تقاضای پایگاه امن را افزایش خواهد داد؛ اما بالا ماندن نرخ بهره میزان سوددهی فلز زرد را محدود می‌کند.

15-03

 

 

بازار اوراق مسکن

سیاستگذار در بازار مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، در معاملات روز دوشنبه کار خود را برخی با کاهش قیمت و برخی دیگر با رشد قیمت سپری کردند. اما در این میان هر برگ اوراق تسهیلات بهمن1400 که با نماد تسه0011 مورد دادوستد قرار می‌گیرد، معاملات خود را با 43/ 0درصد کاهش معادل بیش از 360تومان در قیمت پایانی 84‌هزار و 621 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که چند دهه است سیاستگذار مسکن به دنبال مهار قیمت مسکن است و در انجام این کار شکست خورده است. در این مسیر چند سیاست اشتباه دنبال شده، اما هیچ‌‌‌‌کدام جواب نگرفته است؛ اما نظام سیاستگذاری کماکان این به استفاده از تصمیمات ناکارآ یا بررسی‌نشده متناسب با شرایط کشور، مسیر را ادامه می‌دهد. از این رو نیز انتظار نمی‌رود که بازار مسکن به تنهایی با سیاستگذاری دولتی بهبود پیدا کند.

15-04

 

بازار نفت

نفت تحت فشار رکود

در روز دوشنبه زیر چتر جلسه آتی فدرال رزرو، هر بشکه نفت خام برنت در مبادلات به قیمت 73 دلار و 33سنت دادوستد شد و بهای نفت وست‌تگزاس‌ اینترمدییت به ازای هر بشکه در 68 دلار و 57سنت قرار گرفت. سوای فرضیه‌‌‌های مطرح‌شده حول آینده نرخ بهره، رشد نگرانی‌های میزان تقاضای سوخت چین و عرضه نفت خام روسیه در بازار وزن بیشتری گرفته‌‌‌اند. بهای نفت بین دو اهرم متضاد گرفتار است از یکسو داده‌‌‌های ضعیف چین و ترس از رکود که موجب به عقب رانده شدن آن می‌شود و از سوی دیگر گروهی با امید افزایش تقاضا و کاهش عرضه در نیمه دوم سال به رقم 80دلار امیدوارند. در کوتاه‌مدت نتیجه جلسه نرخ بهره بسیار اثرگذار خواهد بود در حالتی که بالابرود نفت برای سایر ارزها گران‌‌‌تر و از قیمت آن کاسته می‌شود؛ اما با احتمال بیشتری ثبات در نظر گرفته می‌شود که موجب کاهش بهای نفت به‌صورت مستقیم نخواهد شد.

15-05