بازار سهام

کم‌رمقی بورس تهران

1

بورس اوراق بهادار تهران در روز سه‌شنبه مانند روزهای اخیر شاهد ناتوانی و کم‌قوت بودن معاملات بود که در نهایت پیشروی خردی را به ثبت رساند. روز گذشته شاخص کل با افزایشی در حدود 2 هزار واحد یا به عبارتی 13/ 0درصد توانست در ستون 2 میلیون و 166 هزار واحدی قرار بگیرد. شاخص هم‌‌‌وزن نیز هم‌گام با شاخص کل رشد 12/ 0درصد را رقم زد. آمار نه‌چندان دلخوش‌کننده‌‌‌ای همچون ارزش معاملات خرد میلیارد تومان که برای چندمین روز متوالی زیر 10 هزار میلیارد است و خروج پول حقیقی میلیارد تومان گواه احتیاط بازیگران این عرصه است. نااطمینانی موجود در فضای سیاسی منجر به کاهش اعتماد به بازار سرمایه شده است. نوسانات دلار مانعی بر سر راه رشد بازار سهام شناخته می‌‌‌شود و برای روزهای آتی همچون سایر بازارهای موازی شاهد چرخش‌‌‌های شدید شاخص نخواهد بود.

بازار سکه

کشمکش سکه بین دو کانال

2

بازار سکه و طلا در محدوده کوچکی نوسان می‌‌‌کند و روز سه‌شنبه اندکی رشد برای آن به ثبت رسید. پس از ریزش دلار و افت شدید سکه به تبع آن و سپس بازگشت نرخ ارز و تلاش سکه برای صعود در هفته گذشته،  بهای آن در هفته جاری بین کانال 28 و 29 در نوسان بود. به طوری که روز گذشته هر قطعه سکه امامی در قیمت 28 میلیون و 600 هزار تومان قرار گرفت. حباب سکه نیز تغییر محسوسی نداشت. بنابراین این افزایش خرد امروز سرآغاز یک روند نیست و احتمال دارد تغییر در تقاضا این رشد را رقم زده باشد. چرا که دلار به‌رغم افزایش تغییر چشمگیری نداشته و فضای سیاسی سرشار از توافقات و دیدارهایی است که  بر نااطمینانی می‌‌‌افزاید که در نهایت منجر به تداوم نوسانات قیمتی می‌‌‌شود و کارشناسان بر این باورند که بازار سکه تمایلات نزولی دارد. برای روزهای آتی با فرض ثبات سیاسی افت و خیزها ادامه می‌‌‌یابد.

بازار طلای جهانی

سیاست‌‌‌ها چراغ راه طلا

3

بازار طلا در حالی که چشم به راه سرنخ‌‌‌های جدید از سیاست‌‌‌های پولی ایالات متحده است در روز سه‌شنبه افت قیمتی را تجربه کرد. بدین ترتیب در مبادلات روز گذشته هر اونس طلا تا ساعت 19 به وقت تهران در قیمت 1935 دلار قرار گرفت. فدرال رزرو و نااطمینانی اقتصادی فلز زرد را در محدوده 1925 تا 2000 محبوس کرده است و عاملی جهت کمک به برون‌رفت از این محدوده برای طلا وجود ندارد. علاوه بر آن بالا ماندن نرخ بهره برای مدت طولانی منجر به کاهش سود فلز زرد در بازار می‌‌‌شود که  از جذابیت آن برای سرمایه‌‌‌گذاران می‌‌‌کاهد اما زمزمه‌‌‌های رکود احتمالی تقاضا برای پناهگاه امن را حفظ کرده است و مانع کاهش بهای آن می‌شود. در روزهای پیش‌‌‌رو با توجه به جلسه کنگره تا حدودی بازار چشم به راه اتفاقات و سرنخ‌‌‌های بیشتر از آینده سیاست‌‌‌های پولی است که مسیر خود را پیدا کند. در حال حاضر بهای آن نوسانی است.

بازار اوراق مسکن

افت قیمت ملک

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرد،  طی معاملات روز سه‌شنبه کار خود را عموما با کاهش قیمت سپری کردند. در این میان نیز هر برگ اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 مورد داد و ستد قرار می‌‌‌گیرد،  معاملات خود را با 98/ 2 درصد کاهش معادل بیش از 2 هزار و 400تومان در قیمت پایانی 80 هزار و 440 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه طی یک ماه گذشته خبرهایی مبنی بر کاهش قیمت مسکن به‌‌‌ویژه در کلان‌شهر تهران منتشر شده است؛ در این میان برخی باور دارند سیاست‌‌‌های اخیر دولت در بازار مسکن دلیلی بر این سیر نزولی قیمت ملک بوده است. به طوری که برخی معتقدند قیمت آپارتمان نزول قیمت محسوسی را تجربه کرده و شرایط در حال بهبود است. بنابراین برخی از مالکان در موقعیت فروش واحدهای خود قرار گرفته‌‌‌اند.

بازار نفت

دست بر گلوی نفت

5

در مبادلات روز سه‌شنبه بازار نفت،  همچون روزهای اخیرکاری در بازه کوچکی به افت و خیز ادامه داد. به‌طوری که هر بشکه نفت خام برنت در قیمت 75 دلار و 99 سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در بهای 71 دلار مبادله شد. بزرگ‌ترین نگرانی بازار نفت از رکود احتمالی است که با کاهش تقاضا برای سوخت همراه خواهد شد. در این باب چین با کاهش نرخ‌‌‌های بانکی قصد دارد تا از التهاب رکود اقتصادی بکاهد و از واردات نفت حمایت کند بنابراین بیش از گذشته بازار به این عامل وزن داده است و در انتظار کاهش بیشتر است. در سمت عرضه نیز عربستان در حال کاهش تولید خود به امید افزایش بهای نفت است که تاکنون به میزان قابل‌توجهی خنثی شده است. در روزهای آتی قیمت نفت به تحرکات بالا و پایین خود ادامه خواهد داد و آینده روند آن همچنان در ابهام قرار دارد.