بازار سهام

سایه‌‌ رکود بر سر بازار سهام

کم‌رمقی مداوم در بورس اوراق بهادار تهران و رشد ناچیز ۳/ ۰ درصدی در روز دوشنبه به ثبت رسید. روز گذشته گرچه بازار با تقاضای صعودی روبه‌رو بود تنها توانست شاخص کل را با رشد ۶‌هزار واحدی تا ارتفاع ۲ میلیون و ۱۹۶‌هزار واحدی بالا بیاورد، نماگر هم‌‌‌وزن نیز هم‌‌‌گام با شاخص کل با تغییر ۷۹/ ۰ درصدی با رنگ سبز به کار خود پایان داد. برای روزهای متوالی ارزش معاملات زیر ۵‌هزار میلیارد تومان بیانگر ضعیف بودن وضعیت معاملات در بازار سهام است همانند روز گذشته که تنها ۴‌هزار و ۴۲ میلیارد تومان ارزش معاملات رقم خورد. همچنین روز گذشته حدود ۲۶۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. با این تفاسیر و با توجه به آینده سرشار از ابهام نرخ ارز به سبب مبهم بودن وضعیت سیاسی، سرمایه‌گذاران دست به معامله بیشتر نمی‌‌‌زنند. بنابراین برای روزهای آینده پیش‌بینی می‌شود این روند نوسانی با تغییرات اندک برقرار باشد.

15-01

 

بازار سکه

طلسم 28میلیون تومانی سکه

روز دوشنبه بازار سکه و طلا مانند پیش‌بینی‌‌‌ها تغییر شگرفی را تجربه نکرد و به درجا زدن خود ادامه داد. سکه امامی برای تقریبا دو هفته متوالی در کانال 28 میلیونی باقی ماند به طوری که روز گذشته هر قطعه سکه امامی در قیمت 28 میلیون و 500‌هزار تومان قرار گرفت و حباب سکه نیز با کاهش یک درصدی از کانال 6 میلیون تومان خارج شد. بازار در سردرگمی گرفتار شده است و تا حدودی خریداران دست نگه داشته‌‌‌اند. به همین ترتیب با کاهش اندک دلار، سکه نیز دلیلی برای افزایش نداشت. تا زمانی که این رکود خبری بر فضا حاکم است بازارها توان رشد ندارند. برای روزهای آتی سکه تمایلی به شکل‌دهی روند مشخص ندارد و در بازه‌‌‌های نوسانی پیش از این به تکان‌‌‌های کم خود ادامه می‌دهد در حالی که تحلیلگران معتقد هستند سکه با تمایلات نزولی همراه است و به زودی شاهد کاهش آن خواهیم بود.

15-02

 

بازار طلای جهانی

نفس تازه طلا

دوشنبه اولین روز کاری بازارهای جهانی برای طلای سبز به اتمام رسید. پس از ریزش چشمگیر بهای طلا و ثبت رکورد بیشترین کاهش هفتگی از ماه ژانویه در هفته قبل، فلز زرد در تلاش است تا قیمت خود را بازیابی کند. به طوری که در مبادلات روز گذشته هر اونس طلا در بهای 1931 دلار و 35 سنت قرار گرفت. در حال حاضر اخبار درگیری‌‌‌ها در روسیه اثراتی بر بازارهای جهانی گذاشته است و تا حدی منجر به احتیاط بازار شده است به طوری که با در نظر گرفتن اوضاع نابسامان جهانی تقاضا برای پناهگاه امن بالا می‌رود. همچنین در صورتی که تورم ایالات متحده قصد برطرف شدن نداشته باشد فلز زرد به خوبی از پس پوشش تورمی بر‌خواهد آمد و جذابیت آن برای سرمایه‌گذاران بیش از پیش خواهد شد. در حالی  که همچنان آینده طلا تار به نظر می‌رسد آمار ماهانه بیکاری که در روزهای آینده منتشر خواهد شد کمک به شفافیت می‌کند.

15-03

 

بازار اوراق مسکن

هدایت سرمایه برای ساخت مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، در روز معاملاتی اخیر کار خود را عموما با رشد قیمت سپری کردند. در این میان نیز هر برگ اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، معاملات خود را در روز شنبه با 88/ 4‌درصد افزایش معادل بیش از 4‌هزار و 500 تومان در قیمت پایانی 97‌هزار و 666 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت تزریق و حمایت دولت از بازار مسکن و تقویت واحدهای تولید وعرضه مسکن است که در حال حاضر با توجه به رکود ایجاد شده در بازار مسکن باید دولت برنامه‌ریزی لازم را برای هدایت آن در دستور کار خود قرار دهد که اخیرا هم شورای پول و اعتبار تسهیلات خرید مسکن را به ۸۰۰ میلیون تومان رسانده است. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که باید این تسهیلات به سمت ساخت و تولید مسکن هدایت شود.

15-04

 

بازار نفت

شوک مثبت به نفت

روز گذشته به عنوان اولین روز کاری هفته بهای نفت خام شاهد رشد یک دلاری بود. به این صورت که در مبادلات روز دوشنبه هر بشکه نفت خام برنت در قیمت 74 دلار و 36 سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه به بهای 69 دلار و 61 سنت مبادله شد. این افزایش 5/ 0 درصدی در بازار نفت از آن جهت بود که روسیه به عنوان یکی از عرضه‌کنندگان نفت دچار درگیری نظامی جدیدی در خاک کشورش شد و ترس از موثر بودن این رخداد بر میزان عرضه نفت خام از سوی روسیه نفت را ارزشمندتر کرد. آمارهای ماهانه بیکاری در انتهای ماه منتشر می‌شود و با تحلیل آن تا حدودی تکلیف بازار مشخص خواهد شد. علاوه بر آن با شروع فصل تابستان تقاضا برای سوخت افزایش می‌‌‌یابد و کاهش تولید نفت توسط عربستان دست به دست هم می‌دهند تا از بهای نفت حمایت کنند. پیش‌بینی روزهای آتی این است که مانند هفته گذشته به نوسانات در بازه محدودی ادامه دهد.

15-05