بازار سهام

بازگشت امید به بورس؟

1

بورس اوراق بهادار تهران برای سومین روز متوالی از آغاز هفته با رنگ سبز تابلوی معاملاتی به کار خود پایان داد. به طوری که رشد 54/ 0 درصدی شاخص کل را در ارتفاع 2 میلیون و 51 هزار واحد مستقر کرد و نماگر هم‌‌‌وزن نیز با افزایش 36/ 0 درصدی همراه شد. ارزش معاملات خرد روز دوشنبه به 3307 میلیارد تومان رسید که همچنان چنگی به دل نمی‌‌‌زند با وجود این شعله امید به صعود را زنده نگه می‌‌‌دارد. علاوه بر آن در حدود 199 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس و فرابورس خارج شد. بورس این روزها به شدت از سمت اخبار و تصمیمات سیاستگذاران آسیب دیده است و دلایل بنیادی و علمی کمتری در اوضاع دخیل است. با وجود این در صورت ثبات فضای سیاسی، بازار سهام می‌‌‌تواند در روند صعودی قرار بگیرد. برخی از تحلیلگران بر این باورند که در روزهای آتی بورس شاهد رشد خواهد بود و برخی به ادامه روند اصلاحی اعتقاد دارند.

بازار سکه

نوسانات نزولی سکه

2

روز دوشنبه بازار طلا و دلار با افزایش اندکی مواجه شد اما بها در بازار سکه نسبتا ثابت و با کاهش ناچیز همراه شد. بدین ترتیب هر قطعه سکه امامی با افتی در حدود 50 هزار تومان تا زمان تنظیم این گزارش در بهای 28 میلیون و 700 هزار تومان قرار گرفت و رشد حباب سکه نیز خبر از انتظارات افزایشی در این بازار می‌‌‌دهد. در حالی که به نظر می‌‌‌رسد دلار تا مدتی ثابت و حتی رو به کاهش قیمتی باشد، سکه نیز امیدی به رشد قابل توجه ندارد. از سمت دیگر اوضاع اونس جهانی نیز نابسامان است و نمی‌‌‌توان از این طریق انتظار حمایت از طلا و سکه داخلی را داشت. طبق معاملات پشت خطی پیش‌‌‌بینی‌‌‌ می‌‌‌شود دلار خیال افزایش نداشته باشد بنابراین سکه نیز با پاسخ به این سیگنال کاهشی در مسیر افت بها قرار ‌‌‌گیرد. بدین صورت در روزهای آتی احتمال از دست دادن کانال وجود دارد و نوسانات نزولی برای سکه پیش‌‌‌بینی می‌‌‌شود.

بازار طلای جهانی

طلا در مضیقه

3

در مبادلات روز دوشنبه طلا در حدود 8 دلار کاهش قیمتی را رقم زد. به طوری که هر اونس طلای جهانی تا زمان تنظیم این گزارش در قیمت 1933 دلار مبادله شد. فلز زرد هفته پر‌فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت به صورتی که با افت شاخص دلار به سبب آمارهای دستمزد کمتر از حد انتظار، به رشد قابل توجهی دست یافت اما در نهایت با بازده هفتگی منفی به پایان رسید. در هفته جاری نیز انتظار برای شاخص مصرف‌کننده ایالات متحده مانعی بر سر راه صعود طلا محسوب می‌‌‌شود. چرا که پیش‌بینی می‌‌‌شود تورم برخلاف کاهش ماه گذشته، افزایش یابد و این امر بر رشد نرخ بهره موثر است که هزینه فرصت طلا را افزایش می‌‌‌دهد. بنابراین تا پایان هفته احتمال قوی برای رشد وجود ندارد و تنها در صورتی که تقاضای پناهگاه امن افزایش یابد، از طلا حمایت می‌‌‌شود. با این تفاسیر بهای فلز زرد با نوسانات متعددی همراه خواهد بود.

بازار اوراق مسکن

رشد تولید مسکن با دانش‌بنیان؟

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرند اولین روز گذشته را پرنوسان پشت سر گذاشتند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 دادوستد می‌‌‌شود روز دوشنبه با 47/ 1 درصد کاهش معادل بیش از یک هزار و 300 تومان افت، کار خود را در قیمت پایانی 87 هزار و 971 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که حلقه مفقوده در صنعت ساختمان ارتباط تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان است که باید سرعت را در اجرای پروژه‌‌‌ها افزایش دهیم و سبک‌سازی را اجرا کنیم تا قیمت تمام‌شده کاهش یابد که این موضوع بسیار مهمی است. از 7 هزار دانش‌بنیان کمتر از یک درصد در بخش صنعت فعال هستند. علاوه بر این گفته می‌‌‌شود که اهمیت استفاده از فناوری‌‌‌های نوین در صنعت ساختمان امروز امری ضروری است.

بازار نفت

اهرم قوی عرضه نفت

5

روز دوشنبه بهای نفت خام توانست قیمت بالای 85 دلار را حفظ کند و تنها کاهش بسیار ناچیزی داشته باشد. به طوری که بهای هر بشکه نفت خام برنت در 85 دلار و 45 سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در قیمت 82 دلار و 1 سنت مبادله شد. بهای نفت خام توانست ششمین هفته مثبت را به علت کمبود عرضه به تبع کاهش تولیدات نفتی عربستان و روسیه به ثمر برساند. از سمت دیگر در جدیدترین جلسه نیز عربستان اعلام کرده است میزان تولیدات را ثابت نگه می‌‌‌دارد ولی روسیه دست به کاهش آن زد. اگرچه در حال حاضر بازار در انتظار داده‌‌‌های تورمی ایالات متحده و چین است که احتمال می‌‌‌رود اثر منفی بر تقاضای سوخت بگذارد، پیش‌‌‌بینی‌‌‌ها حاکی از تداوم رشد قیمتی به علت کاهش عرضه است. بنابراین انتظار می‌‌‌رود در هفته آتی نفت در بازه محدودی به نوسانات خود ادامه دهد و تغییرات قابل توجه را پس از اعلام تورم نشان دهد.