بازار سهام

شیشه ترک‌خورده بورس

1

بورس اوراق بهادار تهران، در روز سه‌شنبه با کاهش 94/ 0 درصدی با رنگ قرمز به کار خود پایان داد. نوسانات ادامه‌‌‌دار بورس خیال توقف و تغییر روند ندارد. به طوری که شاخص کل با افت 18‌هزار واحدی در ستون یک میلیون و 978‌هزار واحدی متوقف شد و از طرف دیگر نماگر هم‌‌‌وزن با تغییر منفی 32/ 1 درصدی همراه بود. قطار بورس همچنان بر ریل رکودی در حال حرکت است چرا که ارزش معاملات خرد روز گذشته به رقمی در حدود 2314 میلیارد تومان رسید که در کنار خروج پول حقیقی 416 میلیارد تومانی از بورس و فرابورس، حاکی از عدم‌استقبال از بازار سهام و راکد بودن معاملات است. بنابراین اگر‌چه سیاستگذاران وعده مصوبات حمایت‌کننده بازار را داده‌‌‌اند تاکنون در جلب اعتماد سرمایه‌گذاران موفق عمل نکرده‌اند و در کنار عدم‌نیروی محرکه‌‌‌ای مانند نرخ ارز، بورس در این وضعیت کج دار و مریز باقی می‌‌‌ماند.

بازار سکه

سکه در مرز 28

2

بهای متزلزل بازار سکه و طلا در روز سه‌شنبه در مرز کانال 28 میلیون به نوسانات متعددی پرداخت به طوری که در لحظاتی منجر به از دست دادن کانال 28 میلیون شد. نوسانات هفته جاری در نرخ ارز به طور مستقیم بازار سکه و طلا را متاثر کرد. به طوری که بهای هر قطعه سکه امامی تا زمان تنظیم گزارش با کاهش 90‌هزار تومان درپایین مرز28 میلیون تومان متوقف شد. در حالی که تقاضای مسکوک و طلا به خودی خود در ماه محرم کاهش یافته است، دو اهرم دلار و طلای جهانی نیز وضعیت مناسبی ندارند. به طوری که سقوط طلای جهانی به سبب تورم افزایش‌یافته و عدم‌رشد نرخ ارز در بازارهای داخلی نیرویی مضاعف برای به عقب راندن سکه محسوب می‌‌‌شود. به همین سبب انتظار می‌رود در روزهای آتی نیز سکه به جابه‌‌‌جایی‌‌‌های این‌چنینی خود ادامه دهد.

بازار طلای جهانی

طلا در قعر قیمتی

3

روند افزایش تورم آمریکا طلا را حتی به زیر مرز 1900 دلار  برد اما دوباره این کانال را پس گرفت و ساعت19:30دقیقه دیروز به وقت تهران هر اونس طلا با قیمت1907 دلار معامله شد. از آنجا که تورم، بالاتر از هدف سالانه فدرال رزرو محاسبه شده است و در صورت عدم تغییر نرخ بهره، رسیدن تورم به هدف نهایی مشکل به نظر می‌‌‌رسد؛ احتمال افزایش نرخ بهره ایالات متحده بیش از پیش شده است. بنابراین نرخ بهره بالاتر، هزینه فرصت نگهداری از دارایی بدون بازده را می‌افزاید و با تقویت دلار، سرمایه را به سمت بازار پول منتقل می‌کند.

با این تفاسیر تنها امید طلا برای رشد در کوتاه‌مدت، رشد تقاضای آن به سبب نگرانی از اوضاع نابسامان اقتصاد جهانی باشد اما در حال حاضر دلار قوی اهرم محکم‌‌‌تری در این بازار است.

بازار اوراق مسکن

تاثیر خانه خالی بر بازار مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد روز سه‌شنبه برخی با افت و برخی دیگر با رشد قیمت همراه بودند. در این میان نیز اوراق تسهیلات مسکن بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، روز گذشته با افزایش 51/ 0 درصدی معادل بیش از 400 تومان رشد از مرز مقاومتی 90‌هزار و 915 تومان عبور کرد. به گفته برخی از کارشناسان این حوزه کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات کشور با دستورالعمل‌های ساماندهی مشاوران املاک و شناسایی خانه‌های خالی در کشور آغاز به‌‌‌کار کرد. از این رو شناسایی واحدهای خالی می‌تواند مانع از احتکار سودجویان در بازار ملک شود و در نهایت با گذشت زمان منجر به افزایش معاملات و فروش واحدهای مسکونی نیز شود. با این حال بسیاری معتقدند که حضور افراد برای ثبت خانه‌‌‌های خالی در سامانه می‌تواند زمان زیادی را صرف کند.

بازار نفت

ساحل امن نفت

5

روز سه‌شنبه نیز نفت توانست تا حدودی جایگاه خود را حفظ کند و تنها کمتر از یک دلار افت بها داشت. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت با افت 8/ 0 درصدی در قیمت 85 دلار و64سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت با کاهش 99/ 0 درصدی به ازای هر بشکه در بهای 81 دلار و 77 سنت مبادله شد. روز گذشته انتشار داده‌‌‌های تولیدات صنعتی و خرده‌فروشی چین که حاکی از آهسته‌‌‌تر شدن اقتصاد نسبت به ماه گذشته بود، بهای نفت را دچار چالش کرد. همچنین مقامات  را برای اصلاح نرخ‌ها تحت فشار قرار داد. با وجود این همچنان اهرم قدرت در دستان عرضه‌کنندگان نفت قرار دارد و کاهش تولیدات عربستان و روسیه توانسته است از قیمت نفت خام حمایت قابل‌توجهی کند. بنابراین نوسانات نزولی نفت در روزهای آتی از اصطکاک بالایی برخوردار است و نمی‌تواند شیب زیادی بگیرد.