بازار سهام

آهسته ولی پیوسته؟

بورس اوراق بهادار تهران روز دوشنبه به رشد ۲۴‌هزار واحدی دست یافت. به طوری که شاخص کل با افزایش ۱۵/ ۱ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۳۶‌هزار واحدی مستقر شد. نماگر هم‌‌‌وزن نیز رشد ۰۲/ ۱ درصدی به ثبت رساند. روز گذشته بورس و فرابورس شاهد ورود پول حقیقی معادل ۱۷۵ میلیارد تومان بودند. همچنین ارزش ماملات خرد به ۳۴۸۷ میلیارد تومان رسید. شایان ذکر است از علت‌‌‌های اصلی سبز بودن این روزهای بورس اخبارهای منتشر شده از نرخ تسعیر توسط بانک مرکزی است که تا حدودی چراغ بازار سهام را روشن کرده است. با وجود این برای تداوم این رویه، بازار نیازمند دلایل بنیادی‌‌‌تری نسبت به اخبار است. پیش‌بینی می‌شود به علت فرا رسیدن تعطیلات و در ادامه آخر هفته که منجر به بسته بودن بازار برای مدت بیشتری می‌شود، بازار سهام سه‌‌‌شنبه به سبزی دوشنبه نباشد. در بلندمدت نیز آینده بورس تهران در هاله‌‌‌ای از ابهام قرار دارد.

15-01

 

بازار سکه

نوسان اندک سکه

بازار سکه و طلا در روز دوشنبه توانست اندکی در کانال 28 پیشروی کند. به این ترتیب هر قطعه سکه امامی با افزایش در حدود 100‌هزار تومان در بهای 28 میلیون و 300‌هزار تومان مبادله شد. به نظر می‌رسد همراهی اونس جهانی و نرخ دلار در بازارهای داخلی سیگنال‌‌‌های افزایشی را به بازار سکه و طلا مخابره کرده باشند. چرا که در روزهای اخیر طلای جهانی قله یک‌ماهه خود را فتح کرد و از سوی دیگر دلار نیز به مرز 50‌هزار تومان نزدیک‌‌‌تر شد. به این ترتیب سکه و طلا در بازارهای داخلی راه رشد را هموارتر یافتند اما با ثبات نسبی در نرخ دلار این مسیر با موانعی روبه‌‌‌رو شد و نتوانست به افزایش قابل‌توجهی دست یابد. با وجود این سکه آینده روشن‌‌‌تری را پیش روی خود می‌‌‌بیند چرا که ماه صفر به نیمه رسیده است و با پایان یافتن آن تقاضای این بازار بهبود خواهد یافت.

15-02

 

بازار طلای جهانی

طلا در مسیر افزایشی

در مبادلات روز نخست هفته در جهان، طلا افزایش ملایم و اندکی را به ثبت رساند. به طوری که تا زمان تنظیم این گزارش هر اونس طلای جهانی در بهای 1941 دلار و 11 سنت قرار گرفت. در هفته گذشته آمارهای مختلف از بخش نیروی کار و اشتغال ایالات متحده انتشار یافت که منجر به مخابره سیگنال نگه داشتن نرخ بهره فعلی برای مدت بیشتری شد. به همین سبب دارایی بدون بازده همچون طلا با رشد کمتر هزینه فرصت نگهداری‌اش نسبت به نرخ‌های بالاتر بهره مواجه شد که در نهایت گامی اندک اما رو به جلو را برای طلا در روز دوشنبه به ارمغان آورد. در روزهای آتی علاوه بر توجه به سرنخ‌‌‌های اقتصادی بیشتر از ایالات متحده، اوضاع اقتصادی کشور چین نیز زیر ذره‌بین بازار قرار گرفته است. بنابراین تا مشخص شدن نشانه‌‌‌های بیشتر طلا با نوسانات محدود و متمایل به صعود به حرکت خود ادامه می‌دهد.

15-03

 

بازار اوراق مسکن

داستان معاملات مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد دادوستد قرار می‌گیرد طی معاملات روز دوشنبه برخی با افت و برخی دیگر با رشد قیمت همراه بودند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات مسکن بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 معامله می‌شود، روز گذشته با رشد 9/ 0 درصدی معادل بیش از یک‌هزار و 700 تومان کار خود را در قیمت پایانی 89هزار و 109 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که خریدار یا مصرف‌کننده واقعی در بازار وجود ندارد و اکثر معاملات به صورت تهاتر صورت می‌گیرد. همچنین برخی از معاملاتی هم که صورت می‌گیرد مربوط  به فروشندگانی می‌شود که قصد مهاجرت دارند یا دارای یک واحد کوچک متراژ هستند و قصد دارند واحدی بزرگ‌تر خریداری کنند و مبلغی مازاد پرداخت می‌کنند. از این رو هم‌‌‌اکنون خرید و فروش بسیار سخت صورت می‌گیرد.

15-04

 

بازار نفت

ثبات نفتی

بهای نفت خام در مبادلات تجاری روز دوشنبه تغییرات خاصی را به ثبت نرساند و تنها حدود 06/ 0‌درصد نوسان کرد. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت در بهای 88 دلار و 60 سنت مبادله شد و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در قیمت 85 دلار و 55 سنت قرار گرفت. اهرم کاهش تولیدات نفتی که توسط عربستان و روسیه بر بازار اعمال شده است با کاهش عرضه توانسته‌‌‌اند بها را حمایت کنند. در سمت دیگر بازار، انتشار آمارهای نیروی کار و اشتغال ایالات متحده احتمال باقی ماندن نرخ بهره در وضعیت فعلی را تقویت کرد. به همین سبب با ‌افزایش نیافتن شاخص دلار نفت برای دارندگان سایر ارزها گران‌‌‌تر نمی‌شود. از طرفی آمارهای تولیدی چین نیز حاکی از گسترش در ماه اوت بود که سبب آن شد تا بدبینی‌‌‌ها نسبت به آینده رشد اقتصاد جهانی کمتر شود.

15-05