بازار سهام

تعدیل روند بورس؟

1

بازار بورس اوراق بهادار تهران در آخرین روز معاملاتی خود توانست با رشد 14‌هزار واحدی با رنگ سبز به کار خود پایان دهد و هفته را سراسر مثبت طی کند. به طوری که روز سه‌‌‌‌شنبه با افزایش 69/ 0 درصدی، شاخص کل در ارتفاع 2 میلیون و 150‌هزار واحدی مستقر شد. این نماگر بورسی در هفته گذشته به بازدهی 2/ 2‌درصد دست یافت. به طور میانگین بورس هفته گذشته تهران ارزش معاملات خردی در حدود 3289 میلیارد تومان را تجربه کرد که نسبت به هفته ماقبل خود کاهش داشت. علاوه بر آن حدود 626 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس و فرابورس خارج شد. باتوجه به آمارهای موجود و اخبار مثبتی که در فضای بورسی در جریان است، انتظار می‌رود روند مثبت متعادل‌‌‌‌تری پیش‌‌‌‌روی بازار سهام قرار داشته باشد. بنابراین برای هفته پیش‌‌‌‌رو رخدادی مشابه وضعیت هفته گذشته از احتمال بالایی برخوردار است.

بازار سکه

رکود در بازار سکه

2

بازار سکه و طلا هفته گذشته بازدهی مثبتی داشت. به طوری که هر قطعه سکه امامی در بهای 28 میلیون و 300‌هزار تومان قابل معامله بود. با وجود این، این روند مثبت تا انتهای هفته پایدار نماند و به سبب ایام اربعین حسینی و آخر هفته با کاهش قابل‌توجه معاملات، روز پنج‌شنبه سکه دچار افت بها شد. به این ترتیب آخرین قیمت ثبت شده برای سکه امامی 28 میلیون و 160‌هزار تومان است که نسبت به‌روز کاری ماقبل خود کاهش داشته است. با وجود این در هفته گذشته سکه توانست بازدهی مثبت 57/ 0 درصدی را ثبت کند. هفته پیش‌‌‌‌رو نیز با تعطیلات همراه است، بنابراین به نظر نمی‌رسد وضعیت رکودی بازار سکه و طلا تغییر چندانی را به چشم ببیند. در نهایت عوامل کاهنده تقاضا در کنار ثبات نرخ ارز در بازارهای داخلی سکه را به سمت نوسانات محدود با تمایلات نزولی سوق می‌دهند.

بازار طلای جهانی

تقاضای پناهگاه امن

3

در مبادلات روز جمعه طلای جهانی با افزایش همراه شد. به این ترتیب هر اونس طلای جهانی در بهای 1924 دلار و 67 سنت قرار گرفت. چرا که آمارهای نه‌چندان خوشایند اقتصادی از ژاپن و نگرانی حول بدتر شدن وضعیت در اقتصاد چین، طلا را به پایگاه امن سرمایه‌گذاری بدل کرد و با افزایش تقاضا برای آن، قیمت در این بازار حمایت شد. در سمت دیگر شاخص دلار روز گذشته اندکی به سمت پایین لغزید و موجب کاهش فشار وارده بر فلز زرد شد. با وجود این در صورتی که داده‌‌‌‌های نیروی کار فراتر از انتظارات ظاهر شوند در کنار تورم ماه آینده، فدرال رزرو می‌تواند نرخ بهره را به سمت بالا هدایت کند. بنابراین سایه این تصمیم احتمالی مانعی جدی بر سر راه رشد فلز زرد محسوب می‌شود. در مجموع با وجود آنکه طلا در آستانه ضرر هفتگی قرار دارد مسیر صعودی را از دست نداده است.

بازار اوراق مسکن

تلاش برای تولید مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد دادوستد قرار می‌‌‌‌گیرند، طی معاملات هفته اخیر پس از ثبت یک عملکرد مثبت هفتگی در هفته ما قبل، هفته گذشته را با روندی نزولی به پایان رساند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بانک مسکن بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 معامله می‌شود عملکرد منفی 86/ 0‌درصد را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. به این ترتیب اوراق یاد‌شده با افت بیش از 700 تومان کار خود را در قیمت پایانی 88‌هزار و 346 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند با توجه به این موضوع که بخش زیادی از متقاضیان نهضت ملی مسکن را دهک‌‌‌‌های پایین تشکیل می‌دهند نهضت ملی مسکن به عنوان ابر‌پروژه‌‌‌‌های دولت سیزدهم در حالی روند اجرایی شدن را طی می‌کند که تولید با ارزان‌‌‌‌ترین روش البته با رعایت استانداردها در اولویت اجرای این طرح قرار گرفته است.

بازار نفت

نفت 90 دلاری

5

بهای نفت خام در مبادلات تجاری روز جمعه با وجود سیگنال‌‌‌‌های مختلف از هر سوی بازار توانست به رشد 8/ 0 درصدی برسد. به طوری که قیمت برای هر بشکه نفت خام برنت در 90 دلار و 65 سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در بهای 87 دلار و 56 سنت مبادله شد. در حالی که بازارها نگران مشکلات عدیده در اقتصاد کلان جهانی هستند، کاهش گسترده تولیدات نفتی به دست اعضای اوپک‌پلاس توانست نفت را به بالای بشکه‌‌‌‌ای 90 دلار برساند. با وجود این ادامه‌دار شدن این روند دشوار به نظر می‌‌‌‌رسد. چرا که اوضاع اقتصادی در عربستان امکان کاهش‌‌‌‌های داوطلبانه عرضه نفت را سلب می‌کند و در سمت تقاضا نیز اخبار نه‌چندان قوی از وضعیت اقتصادی چین، وزن کفه رکود جهانی را می‌‌‌‌افزاید. بنابراین بازار تا سرنخ‌‌‌‌های بیشتری از جمله میزان عرضه و نرخ بهره ایالات متحده روند واضحی به خود نمی‌گیرد.