بازار سهام

سومین روز سرخ بورس

1

بورس اوراق بهادار تهران روز دوشنبه تغییر اندک 976 واحدی به سمت پایین داشت؛ به طوری که شاخص کل بورس با افت 05/ 0 درصدی در ستون 2 میلیون و 122 هزار واحد قرار گرفت. نماگر هم‌‌‌وزن ولی در حدود 11/ 0 درصد رشد کرد. هفته سرسبز گذشته بازار سهام را به این مسیر متعادل شدن راهی کرده است. روز گذشته ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس تنها توانست به حدود 3578 میلیارد تومان برسد. علاوه بر آن بورس شاهد خروج پول بود و فرابورس برعکس آن شاهد ورود پول حقیقی؛ به طوری که در مجموع بازار 119 میلیارد تومان پول حقیقی را از دست داد. با وجود آنکه همچنان دلار در حال درجا زدن است بورس پاسخی به افزایش‌‌‌های اندک این روزهای دلار نداده است. در صورتی که دلایل محکم‌‌‌تری برای شروع مسیر افزایش به بازار داده نشود، پیش بینی می‌‌‌شود بازار با تحرکات کم تا پایان هفته به همین روند ادامه دهد.

بازار سکه

دریای آرام سکه

2

بازار سکه و طلا روز دوشنبه با نوسانات محدود و رو به نزولی همراه شد. به طوری سکه با خارج شدن از کانال 28میلیونی به ازای هر قطعه در بهای 27 میلیون و 950هزار تومان قرار گرفت. همگام با کاهش بها، حباب سکه نیز رو به عقب حرکت کرد؛ چرا که به نظر می‌‌‌رسد اخبار حاکی از توافقات بین‌المللی برای ایران این بازار را برای رشد محدود می‌‌‌کند. در حالی که دلار روز گذشته افزایشی ثبت شد و طلای جهانی نیز با رشد قیمتی همراه بود، سکه از سیگنال افزایش تبعیت نکرد. با وجود این با در نظر گرفتن آنکه ماه صفر رو به اتمام است و امکان جان گرفتن تقاضای این بازار بسیار است، امید است سکه بتواند رشد مناسبی را برای خود به ثبت برساند. در کوتاه‌مدت اما همانند هفته‌‌‌های گذشته تحرکات وسیعی در انتظار سکه نخواهد بود و روند فعلی ادامه‌‌‌دار خواهد شد.

بازار طلای جهانی

تورم؛ مانع صعود طلا

3

در مبادلات روز دوشنبه طلا با افزایش 7 دلاری کار خود را در هفته جاری آغاز کرد؛ به طوری که هر اونس طلای جهانی در قیمت 1926 دلار و 18 سنت مورد مبادله قرار گرفت. چرا که با عقب‌نشینی شاخص دلار ایالات‌متحده فلز زرد برای دارندگان سایر ارزها ارزان‌‌‌تر و تقاضا برای آن افزایش یافت. همچنان رقیب اصلی این فلز گران‌‌‌بها نرخ بهره ایالات متحده است. در حال حاضر تمرکز بازارها بر انتشار آمارهای تورمی در روز چهارشنبه هستند. پیش‌‌‌بینی‌‌‌ها حاکی از آن است که تورم ماه اوت بیشتر از ماه گذشته خواهد بود و این سیگنالی برای فدرال رزرو است تا نرخ بهره را برای مدت بیشتری بالا نگه دارد. بنابراین نرخ بهره بالا هزینه فرصت نگهداری از دارایی بدون بازده را می‌‌‌افزاید و منجر به کاهش جذابیت طلا می‌‌‌شود. در کوتاه‌مدت بیشتر تحلیلگران تمایلات صعودی با نوسانات در بازده محدود را برای هفته جاری پیش‌‌‌بینی می‌‌‌کنند.

بازار اوراق مسکن

تعادل نسبی در بازار مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد داد‌و ستد قرار می‌‌‌گیرند، روز دوشنبه عموما با رشد قیمت همراه بودند؛ به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بانک مسکن بهمن 1400 که با نماد هر برگ تسه 0011 مورد معامله قرار می‌‌‌گیرد، روز گذشته با افزایش 28/ 0 درصدی معادل بیش از 200 تومان رشد کار خود را در قیمت پایانی 89 هزار و 40 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که از خرداد امسال به بعد بازار مسکن به ثبات رسیده است. این آرامش پس از آن ایجاد شد که بازارهای موازی شامل ارز و طلا تحت تاثیر تعاملات بین‌‌‌المللی، آزادسازی دارایی‌‌‌های بلوکه شده ایران و کاهش ریسک‌‌‌های غیراقتصادی به ثبات رسیدند. به این ترتیب انتظار می‌‌‌رود که بازار مسکن تا زمانی که اخبار افزایش نگرانی از مذاکرات، نرخ دلار، تحریم‌‌‌ها و ... منتشر نشود و سیاست کنترلی در فعالیت سفته‌بازان نیز متوقف نشود، وضعیت این بازار به همین منوال با تعادل نسبی باقی خواهد ماند.

بازار نفت

کاهش اول هفته نفت

5

بهای نفت خام در مبادلات تجاری روز دوشنبه کمی به سمت پایین جابه‌جا شد و از نزدیکی قله 10 ماهه خود فاصله گرفت. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت در قیمت 90دلار و 38 سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس به ازای هر بشکه در بهای 87 دلارمبادله شد. کاهش برنت نسبت به وست تگزاس به سبب حمایت اعضای اوپک پلاس اندکی کمتر بود. حرکت محتاطانه بازار دیروز که منجر به کاهش جزئی در قیمت نفت‌خام شد به سبب تمرکز بازار بر داده‌‌‌های تورمی ایالات‌متحده بود که قرار است در روز چهارشنبه منتشر شود. هر چه آگاهی بازار با استفاده از آمارهای اقتصادی بالاتر برود، چشم‌انداز آینده روشن‌‌‌تر می‌شود. از آنجا که دورنمای تقاضای سوخت غبارآلود و نگران‌کننده است، تصمیم فدرال رزرو می‌‌‌تواند اندکی از مه‌‌‌آلود بودن فضا بکاهد و بازار را به سمت تصمیمات منطقی هدایت کند. تا آن زمان نفت نوسانات کوتاه را ادامه می‌‌‌دهد.