بازار سهام

وضعیت تعادلی بورس

بورس اوراق بهادار تهران در روز دوشنبه کاهش ۱۱/ ۰ درصدی را به ثبت رساند. به طوری که شاخص کل روز گذشته با کاهش اندک ۲‌هزار واحدی در ستون ۲میلیون و ۱۳۳‌هزار واحدی مستقر شد. نماگر هم‌‌‌وزن اما به رشد ۱۱/ ۰درصدی دست یافت که حاکی از عملکرد بهتر سهم‌‌‌های کوچک‌تر در مبادلات بوده است. علاوه بر آن بورس و فرابورس شاهد خروج ۳۷۸میلیارد تومان پول حقیقی بودند. ارزش معاملات خرد نیز به ۴۲۳۵ میلیارد تومان رسید. بازار تا به این‌‌‌جای ماه جاری حالت متعادل و باثباتی را تجربه کرد که ناشی از عدم‌هیجانات در فضای اخبار بود. اما با توجه به اخبار آزادسازی منابع ارزی کشور، ‌‌‌ چشم‌انداز روند نرخ دلار در بازارهای داخلی مبهم می‌شود که می‌تواند اثر مستقیمی بر روند بازار در آستانه فصل پاییز بگذارد. بنابراین تا زمان روشن شدن تکلیف منابع ارزی، بازار روند فعلی خود را حفظ خواهد کرد و نوسانات کم و بیش را ادامه می‌‌‌دهد.

15-01

 

بازار سکه

چشم انتظاری سکه

بازار سکه و طلا روز گذشته به دنبال افت دلار با کاهش قیمت همراه شد. به طوری که در روز دوشنبه هر قطعه سکه امامی 27 میلیون و 900‌هزار تومان مبادله شد که نسبت به‌روز ماقبل خود در حدود 240‌هزار تومان افت قیمتی محسوب می‌شود. جدا از گام رو به عقب دلار در روز گذشته، عوامل دیگری منجر به کاهش معاملات در بازار سکه شد؛ چرا که اخبار حاکی از تبادل زندانیان و آزادسازی منابع ارزی می‌تواند تاثیر بسزایی بر آینده بازارها بگذارد، بازیگران این عرصه را به دست نگه داشتن تشویق کرده است. از سوی دیگر با پایان یافتن ماه صفر تقاضا در بازار سکه و طلا جای رشد قابل‌توجهی دارد که نااطمینانی از روند آینده سکه باعث می‌شود تا پیش‌بینی‌‌‌ها تمام و کمال تحقق نیابد. با این تفاسیر عملکرد سرمایه‌گذاران محتاطانه خواهد بود و نوسانات محدودی برای سکه قابل پیش‌بینی است.

15-02

 

بازار طلای جهانی

گام رو به جلوی طلا

در مبادلات روز نخست هفته طلا به سبب احتمال باقی ماندن نرخ بهره در میزان فعلی در حدود 3 دلار افزایشی شد. به این ترتیب هر اونس طلای جهانی تا زمان تنظیم این گزارش در قیمت 1926 دلار و 13 سنت قرار گرفت. روز دوشنبه فلز زرد از جانب احتمالات عدم‌تغییر نرخ بهره در جلسه آتی حمایت شد. چرا که تورم بالا و داده‌‌‌های فعالیت اقتصادی منجر به آن شد که بازارها منتظر ثبات نرخ بهره در ماه آینده باشند. همچنین نگرانی‌‌‌ها از جانب تکلیف دولت ایالات متحده اندکی تقاضای پناهگاه امن را افزایش داد. با وجود این صعود شاخص دلار به حداکثر 6ماهه خود، مانعی بر سر راه صعود فلز زرد شد. تا زمان برگزاری جلسه تصمیم‌گیری فدرال رزرو و مشخص شدن سرنخ‌‌‌های بیشتر از اوضاع اقتصادی جهان احتمال تغییرات وسیعی در بهای طلا وجود دارد و روند کوتاه‌مدت با ثبات کمی را به ارمغان می‌‌‌آورد.

15-03

 

بازار اوراق مسکن

فروشندگان مسکن در سایه

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرند روز گذشته عمدتا با رشد قیمت همراه بودند. به طوری که هر برگ اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، رو دوشنبه با 01/ 1درصد کاهش معادل بیش از 900 تومان افت کار خود را در قیمت پایانی 90‌هزار و 662 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه، بازار مسکن بعد از جهش غیرمعقول قیمت‌ها در زمستان ۱۴۰۱، وارد یکی از سخت‌‌‌ترین دوره‌‌‌های رکودی شده و با وجود کاهش میانگین قیمت‌های پیشنهادی فروشندگان، این بازار همچنان کساد است. فعالان بازار مسکن می‌‌‌گویند برای فروش ملک، فعلا راهی جز ارائه تخفیف‌‌‌های جذاب به خریداران وجود ندارد. همچنین بیش از ۹‌‌‌ماه است که آمار رسمی در مورد تحولات بازار مسکن منتشر نمی‌شود و روند بازار مشخص نیست و این موضوع فشار بیشتری بر معاملات بازار مسکن وارد می‌‌‌کند.

15-04

 

بازار نفت

نفت بالای 90 دلار

در مبادلات تجاری روز دوشنبه نفت خام با افزایش بها مواجه شد. به این ترتیب بها برای هر بشکه نفت خام برنت در 94 دلار و 45 سنت قرار گرفت و هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت در قیمت 91 دلار و 29 سنت مبادله شد. این رشد قیمتی در بازار نفت بیشتر به سبب در مضیقه قرار گرفتن عرضه رقم خورد. چرا که عربستان و روسیه اعلام کردند که کاهش تولیدات خود را برای ماه آینده تمدید می‌‌‌کنند. از سوی دیگر فضای خوش‌بینانه‌‌‌ای حول تقاضای چین صورت گرفته است. بنابراین هر دو بازوی بازار به نفع بهای تعادلی نفت در حال تغییر هستند. با وجود این بازار چشم‌انتظار روشن شدن تکلیف تصمیم فدرال رزرو است تا با مشخص شدن آینده نرخ بهره واکنش صحیحی بدهد. بنابراین بهای نفت نوسانات محدود خود را دنبال می‌‌‌کند ولی تحلیلگران بر این باورند که نفت توانایی حفظ ارقام بالای 90 دلار را دارد.

15-05