بازار سهام

بورس کم رمق

1

بورس اوراق بهادار تهران در آخرین روز هفته با افزایش بسیار ناچیزی سبز به کار خود پایان داد. به طوری که شاخص کل با رشدی در حدود 249 واحد و تغییر مثبت 01/ 0 درصدی در ارتفاع 2 میلیون و 97‌هزار قرار گرفت و نتوانست از مرز مهم 2 میلیون و 100هزار  عبور کند. نماگر هم‌‌‌وزن نیز 17/ 0‌درصد به سمت بالا جابه‌جا شد. ارزش معاملات روز گذشته اندکی از تله رکودی خود فاصله گرفت و به 4894 میلیارد تومان در بورس و فرابورس رسید. اگر چه بازار سهام پس از 6 روز منفی توانست به افزایشی اندک برسد، بورس و فرابورس شاهد خروج 137 میلیارد تومان پول حقیقی بود. با توجه به روند نزولی با شیب ملایم نرخ دلار در بازارهای داخلی، بازار سهام نیز از شانس بالایی برای رشد برخوردار نیست. بنابراین برای هفته پیش‌‌‌رو روندی کم و بیش مشابه هفته گذشته قابل پیش‌بینی است.

بازار سکه

سکه نزولی

2

بازار سکه و طلا در روز چهارشنبه به پله‌‌‌های ابتدایی کانال 27 میلیون تومان کاهش یافت. به این ترتیب هر قطعه سکه امامی در بهای 27 میلیون و 200‌هزار تومان قابل مبادله بود. در بازار روز گذشته از یکسو دلار افت بها داشت که به عنوان مهم‌ترین سیگنال دهنده بازار سکه و طلا منجر به کاهش قیمت در این بازارها شد.

 از طرف دیگر طلای جهانی نیز با سقوط قیمتی به زیر سطح کلیدی 1900 دلار رسید. این کاهش‌‌‌های پی در پی طلای جهانی موانع افت بهای سکه و طلای داخلی را از میان برداشته است. با توجه به احتیاط سرمایه‌گذاران به علت اخبار سیاسی مختلف که منجر به کاهش تقاضا در بازار می‌شود و قیمت سایر بازارها سکه بر لبه تیغ ایستاده است. بنابراین انتظار می‌رود برای روزهای آتی حباب سکه کمتر شود و قیمت سیر نزولی به خود می‌گیرد.

بازار طلای جهانی

طلا زیر سطح کلیدی

3

در مبادلات روز چهارشنبه به سبب ترس از افزایش نرخ بهره ایالات متحده و متمایل شدن سرمایه‌گذاران به دلار، نرخ طلای جهانی به زیر سطح کلیدی 1900 دلار سقوط کرد. بهای هر اونس طلای جهانی تا زمان تنظیم این گزارش در 1891 دلار و 84 سنت قرار گرفت. اولین افت قیمت تا زیر سطح کلیدی این ماه در حالی رقم خورد که فدرال رزرو از افزایش نرخ بهره برای مرتبه‌ای دیگر خبر داد. به این ترتیب از آنجا که نرخ بهره بالا منجر به افزایش هزینه فرصت نگهداری دارایی بدون بازده می‌‌‌شود، فلز زرد جذابیت خود را به دلار باخت. با این وجود طلای بلندمدت هم‌‌‌چنان به طور کلی ناامید نشده است. چرا که نگرانی از آینده دولت در ایالات متحده اندکی تقاضا برای پناهگاه امن را می‌‌‌افزاید که این امر منجر به حمایت از بهای آن در بازار می‌شود. بنابراین نوسانات اندک متمایل به نزول در روزهای آتی محتمل است.

بازار اوراق مسکن

سبزپوشی تسه

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرند روز چهارشنبه را با رشد همراه بودند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بانک مسکن بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 داد و ستد می‌شود، روز گذشته به رغم رشد، همچنان زیر سطح 90‌هزار تومان قرار دارد و کار خود را در قیمت پایانی 89‌هزار و 397 تومان خاتمه داد. با توجه به شرایط ساخت‌وساز مسکن نهضت ملی شنیده‌‌‌ها حاکی از آن است که برخی بانک‌ها به‌‌‌جای پرداخت تسهیلات مسکن به مسکن‌‌‌سازی روی آورده و فعالیت اقتصادی خود را جزو آمار تسهیلات پرداختی نهضت ملی مسکن ارائه کرده‌‌‌اند. همچنین گفته می‌شود که بانک‌ها تمام تلاش خود را به کار بسته‌‌‌اند که در حوزه ساخت مسکن تسهیلات پرداخت نکنند. سیستم بانکی شعار پرداخت وام را می‌دهد اما در مقام اجرا مانند سایر تسهیلات این کار قطره‌‌‌چکانی انجام می‌شود.

بازار نفت

برتری کمبود عرضه نفت

5

بهای نفت خام جهانی در مبادلات روز چهارشنبه به جهت احتیاط حول آغاز زمستان و کاهش تولیدات نفتی بار دیگر افزایش یافت. به این ترتیب بها برای هر بشکه نفت خام برنت در 95 دلار و 53 سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در قیمت 92 دلار و 23 سنت قرار گرفت. اگر چه برخلاف پیش‌بینی‌‌‌های کاهشی برای ذخایر نفتی ایالات متحده، این میزان افزایش یافته است اما همچنان نگرانی‌ها از افت ذخایر بازار را متاثر می‌کند. تحلیلگران بر این باورند کمبود عرضه قدرت زیادی برای کنترل بازار دارد و از بهای نفت حمایت خواهد کرد. اگر چه که رسیدن به قیمت 100 دلار برای هر بشکه در بلندمدت چندان دور از دسترس نیست. با این وجود فدرال رزرو از افزایش نرخ بهره خبر داده است و این اقدام منجر به گران‌‌‌تر شدن نفت برای دارندگان سایر ارزها می‌شود. بنابراین نوسانات در بازار تداوم خواهد داشت.