بازار سهام

دو روز مثبت در بورس

1

بورس اوراق بهادار تهران در آخرین روز کاری هفته برای دومین روز معاملاتی مثبت به کار خود پایان داد. به این ترتیب شاخص کل با افزایش 2‌هزار واحدی که نسبت به‌روز ماقبل خود در حدود 11/ 0‌درصد تغییر محسوب می‌شود، توانست در ارتفاع 2 میلیون و 69‌هزار واحدی ساکن شود. نماگر هم‌‌‌وزن نیز 46/ 0‌درصد رشد کرد. علاوه بر آن ارزش معاملات خرد بازار روز چهارشنبه به بالای سطح 4‌هزار میلیارد رسید. با وجود این بورس و فرابورس خروج پول حقیقی در حدود 107 میلیارد را ثبت کردند که آمار 11 روز متوالی خروج پول حقیقی را رقم زدند. مانند روزهای گذشته بازار سهام از دلیل مستحکمی برای رشد چشمگیر برخوردار نیست اما علتی هم برای ریزش ندارد. بنابراین در هفته آتی پیش‌بینی می‌شود نوسانات گسترده‌‌‌ای رخ ندهد و بازار وضعیت متعادل فعلی خود را با تمایلات صعودی در روزهای آتی حفظ خواهد کرد.

بازار سکه

رکود در بازار سکه

2

بازار سکه و طلا در روز چهارشنبه تقریبا ثابت و با نوسانات بسیار اندک نزولی همراه بود. به طوری که هر قطعه سکه امامی در بهای 27 میلیون و 30‌هزار تومان مبادله شد که تنها 20‌هزار تومان از قیمت روز ماقبل خود کمتر است. حباب سکه اما رشد داشت که بیانگر انتظارات افزایشی در این بازار است. روند نزولی با شیب زیاد طلای جهانی کار را برای افزایش سکه دشوار کرده است. در طرف دیگر نیز دلار نوسانات رو به پایین را در روز گذشته ثبت کرد که خود سیگنال کاهشی به بازار سکه منتقل می‌کند. افزون بر آن، پایین بودن میزان تقاضا در بازار منجر به آن شده است که نوسانات و تغییرات شدید قیمتی متاثر از عوامل بیرونی کم شود. بنابراین در هفته آتی نیز در حالی که امکان تغییر کانال وجود دارد احتمال تغییرات گسترده قیمت در بازار سکه کم است و روند فعلی تداوم خواهد یافت.

بازار طلای جهانی

طلا؛ قدمی رو به بالا

3

در مبادلات تجاری روز چهارشنبه طلای جهانی بعد از مدت‌‌‌ها توانست اندکی رشد کند. به این ترتیب هر اونس طلای جهانی با افزایش 2 دلاری در بهای 1826 دلار و 9 سنت قرار گرفت. چرا که ارز گوی سبقت را از فلز زرد ربوده است و بازدهی بالای اوراق قرضه رقیب جدی برای طلا محسوب می‌شود. به همین علت سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند دلار را پایگاه امن سرمایه‌گذاری بدانند و این امر از جذابیت طلا کاسته است. از طرفی با انتشار آمارهای اشتغال ایالات متحده و رشد آن که موجب بازدهی بیشتر خزانه‌داری می‌شود بهای طلا در روزهای گذشته کاهش یافت اما روز چهارشنبه پس از لمس قعر هفت ماهه توانست به سمت بالا جابه‌جا شود. بنابراین احتمال اندکی وجود دارد که طلا بتواند روند صعودی خود را تا یکی دو روز آینده حفظ کند و به سطح بالاتری برسد. با این وجود سناریوی محتمل‌‌‌تر نوسانات محدود و متمایل به نزول است.

بازار اوراق مسکن

رشد قیمت تسه

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرند، در آخرین روز معاملاتی هفته (روز چهارشنبه) با رشد قیمت همراه بودند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 داد و ستد می‌شود، روز گذشته با افزایش 36/ 1‌درصدی معادل بیش از یک‌هزار و 200 تومان رشد کار خود را در قیمت پایانی 91‌هزار و 969 تومان خاتمه داد. به گفته برخی از کارشناسان این حوزه مهم‌ترین بخش طرح نهضت ملی مسکن بحث مسکن حمایتی است که دولت باید زمین تامین و تسهیلات آن را نیز فراهم کند تا بتواند به خانه‌‌‌دار شدن مردم کمک کند. در حالی که در شرایط فعلی اقتصاد کشور، بحث مسکن یکی از اساسی‌‌‌ترین دغدغه‌‌‌های خانواده است. تا جایی که به سختی می‌توان یک سقف را برای زندگی مهیا و با کرایه و اجاره‌بهای سر به فلک کشیده، در آن زندگی کرد.

بازار نفت

نفت نزولی

5

بهای نفت در مبادلات تجاری روز چهارشنبه حدود یک دلار افت کرد. به طوری که هر بشکه نفت خام برنت در قیمت 89 دلار و 43 سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در بهای 87 دلار و 73 سنت مبادله شد. هر چند عربستان اعلام کرد کاهش تولیدات خود را ادامه می‌دهد اما نگرانی از آینده تقاضای سوخت اثر آن را خنثی کرد و مانع حمایت قیمتی شد. بهای بازار نفت همچنان تحت فشار از کاهش تقاضا به سبب مشکلات اقتصاد کلان قرار دارد. از طرفی تقویت دلار در روزهای اخیر منجر به گران‌‌‌تر شدن نفت برای دارندگان سایر ارزها شد که به کاهش تقاضا و قیمت ختم می‌شود. بنابراین با کم‌اثر شدن تاثیر کاهش تولیدات نفتی و کمبود عرضه در بازار نفت احتمال می‌رود در روزهای آتی نفت تمایلات نزولی از خود نشان بدهد تا زمانی که سرنخ‌‌‌های بیشتری از اقتصاد منتشر شود.