بازار سهام

بورس در هفته گذشته

1

بورس اوراق بهادار تهران در هفته‌‌‌‌ای که گذشت شاهد کاهش شاخص‌‌‌‌ها و بهبود یافتن وضعیت ارزش معاملات خرد و خروج پول حقیقی بود. به طوری که شاخص کل با قرار‌گیری در ارتفاع 2 میلیون و 69‌هزار واحد نسبت به هفته گذشته در حدود 1.34‌درصد افت کرد. علاوه بر آن نماگر هم‌‌‌‌وزن نیز به بازدهی هفتگی منفی 0.37‌درصدی رسید. با  وجود این میانگین ارزش معاملات خرد بازار سهام در هفته گذشته نسبت به ماقبل410 میلیارد تومان افزایش یافت و به 4395 میلیارد تومان رسید. اگر چه بازار بورس و فرابورس طی 11 روز متوالی تنها با خروج پول حقیقی مواجه شد ولی نسبت به هفته ماقبل مقدار کمتری پول حقیقی از دست داد. به این ترتیب مجموع خروج پول حقیقی از بازار سهام به 1058 میلیارد تومان رسید. بنابراین روند نسبتا متعادلی را در هفته گذشته طی کرد و انتظار می‌‌‌‌رود برای هفته آتی نیز به همین منوال باشد.

بازار سکه

ثبات بازار سکه

2

بازار سکه و طلا در آخرین مبادلات توانست قیمت را به سمت بالا جابه‌جا کند. به طوری که هر قطعه سکه امامی در بهای 27 میلیون و 330‌هزار تومان قرار گرفت و توانست کانال 27 را حفظ کند. بازدهی هفتگی منفی 0.07‌درصد نشان‌‌‌‌گر ثبات نسبی در قیمت بازار سکه است. همچنین تقاضای بهبود نیفتاده از قبل از ماه محرم منجر به شکل‌‌‌‌گیری رکود در این بازار شده است. در طرف دیگر ثبات نرخ ارز در بازارهای داخلی و ریزش‌‌‌‌های متوالی اونس جهانی منجر به کاهش بهای سکه و طلای داخلی شدند. با این تفاسیر سکه به سبب تقاضای کم و جریان معاملات پایین تا حدودی از اصابت‌‌‌‌ شوک‌‌‌‌های قیمتی در امان است اما توان برای رشد نیز در این بازار مشاهده نمی‌شود. انتظار می‌‌‌‌رود برای هفته آینده تغییرات قیمتی گسترده‌‌‌‌ای در این بازار رخ ندهد و تنها شاهد نوسانات در بازده محدود باشد.

بازار طلای جهانی

چشم‌انداز تاریک طلا

3

در مبادلات روز جمعه بهای فلز زرد با رشد اندکی سبز شد ولی انتظار می‌‌‌‌رود نتواند هفته را مثبت به پایان برساند. به طوری که هر اونس طلای جهانی در بهای 1821 دلار و 36 سنت قرار گرفت. تا روز گذشته بازدهی هفتگی طلا به حدود منفی 2.6‌درصد رسید که نسبت به هفته ماقبل خود اوضاع بهتری داشت. با وجود آنکه دلار و اوراق بهادار خزانه‌داری ایالات متحده تا حدودی عقب‌نشینی کردند، طلا چشم‌اندازی روشنی برای رشد قابل‌توجه در کوتاه‌مدت ندارد. دلار و اوراق خزانه با افزایش بازدهی خود به عنوان دو رقیب جدی و دیرینه فلز زرد بخش بزرگی از سود طلا را از بین بردند. هم‌‌‌‌اکنون بازار در محدوده قرمز قرار دارد و با سختی بسیاری به افزایش‌‌‌‌های کوچک دست می‌‌‌‌یابد. بنابراین به نظر می‌رسد نوسانات طلا عمدتا به سمت پایین در روزهای آتی در انتظار فلز گرانبها باشد.

بازار اوراق مسکن

عملکرد مثبت تسه

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌‌گیرند، پس از دو هفته متوالی ثبت عملکرد هفتگی منفی، عملکرد هفتگی مثبتی داشت. در نهایت اوراق تسهیلات بانک مسکن بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 داد و ستد می‌شود طی معاملات هفته اخیر توانست با عبور از سطح 90‌هزار تومان بازدهی هفتگی مثبتی معادل 2.88‌درصد به ثبت برساند. به این ترتیب تسه یاد شده کار خود را در قیمت 91‌هزار و 970 تومان به پایان رساند. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که تامین مصالح ساختمانی در اجرای خدمات زیربنایی و روبنایی پروژه نهضت ملی مسکن، هزینه‌‌‌‌های سنگینی برای دولت و متقاضیان دارد که باعث افزایش قیمت تمام شده مسکن می‌شود اما عمدتا در تحلیل‌‌‌‌های کارشناسی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. بنابراین در این میان نیز لازم است وزارتخانه‌‌‌‌های صمت، اقتصاد، راه و شهرسازی و سازمان بورس تمهیدات  لازم را برای خرید مصالح ساختمانی با قیمت مناسب برای سازندگان و انبوه‌‌‌‌سازان بیندیشند.

بازار نفت

نفت در آستانه ریزش

5

بهای نفت جهانی بسیار متزلزل شد. به طوری که روز پنج‌شنبه با کاهش قابل‌توجهی روبه‌‌‌‌رو شد و در روز جمعه قیمت افت کرده را تا حدودی ثابت نگه داشت. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت در قیمت 84 دلار و قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در بهای 82 دلار و 59 سنت مبادله شد. آمارهای منتشر شده از وضعیت اقتصاد کلان جهان منجر به ایجاد نگرانی حول تقاضای سوخت شده است. علاوه بر آن به نظر می‌رسد اهرم قدرت از دستان تولیدکنندگان گرفته شد و کاهش تولیدات نفتی عربستان روسیه با تقویت نگرانی کمبود عرضه نمی‌تواند از بهای نفت حمایت کند. همچنین از دیگر عاملان افت بهای نفت، بازدهی چشمگیر اوراق بهادار خزانه‌داری ایالات متحده است. با این تفاسیر واضح شدن سرنخ‌‌‌‌های بیشتر از وضعیت اقتصاد جهانی می‌تواند جهت رفتار بازار نفت را تغییر دهد اما تا آن زمان نوسانات محدود همراه با تمایلات نزولی محتمل‌‌‌‌تر است.