بازار سهام

ناامیدی برای بهبود وضعیت

1

در روز چهارشنبه، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای پس از سه روز به ثبت رساندن عددی مثبت به صورت متوالی، مجددا شاهد سقوط بود و با حدود 7‌هزار و 698 واحد کاهش معادل 0.38 درصد، کار خود را در عدد 2 میلیون و 23‌هزار واحد به پایان رساند. در این بین شاخص هم‌وزن نیز که به جهاتی وضعیت بازار را دقیق‌تر ترسیم می‌کند، با پیروی از شاخص کل، 1.01درصد معادل با 6هزار و 955واحد کاهش یافت و کار خود را در آخرین ساعت معاملاتی روز چهارشنبه با ثبت عدد 682هزار و 986 واحد به پایان برد. همچنین بازار سهام با خروج پول معادل 675 میلیارد تومان مواجه شد و ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌تقدم) نیز در سطح 3444 میلیارد تومان قرار گرفت. برخی تحلیلگران معتقدند که نمی‌توان به روند مثبت روزهای گذشته دل بست و بازار سرمایه شرایط پایداری ندارد و نمی‌توان با شرایط فعلی انتظار بهبود داشت.

بازار سکه

خروج از محدوده 28 میلیونی

2

در روز چهارشنبه قیمت سکه با 800‌هزار تومان افزایش به نسبت روز ماقبل مواجه شد و در محدوده 29میلیون و 280‌هزار تومان در بازارها مورد مبادله قرار گرفت. پس از اینکه سکه در 6 روز گذشته در کانال 28میلیون نوسان کرده بود، امروز از این کانال خارج شده و در محدوده 29 میلیون تومان قرار گرفت. این در حالی است که در بازارهای جهانی نیز قیمت طلا با افزایش کم‌سابقه همراه بوده و در بیشترین مقدار خود در ماه گذشته قرار گرفته است. همچنین دلار نیز با افزایشی در حدود 1700 تومان، در بهای 51‌هزار و 300 تومان در بازار آزاد مورد معامله قرار گرفت. به نظر می‌رسد که افزایش قیمت سکه هم‌راستا با افزایش نرخ دلار و قیمت طلا در پی تشدید جنگ میان حماس و اسرائیل بوده است و روند آینده آن در روزهای آتی نیز تحت‌تاثیر این عوامل قرار خواهد داشت.

بازار طلای جهانی

طلا، زیر سلطه جنگ

3

در حالی که در ساعات پایانی روز سه‌شنبه، قیمت جهانی طلا به 1923 دلار و 18 سنت به ازای هر اونس افزایش یافته بود، در روز چهارشنبه، قیمت این فلز گرانبها مجددا شاهد افزایش بود و در محدوده 1946 دلار مورد معامله قرار گرفت تا برای چهارمین روز متوالی در کانال امن روانی گذشته خود، یعنی 1900 دلار نوسان کند. این میزان بالاترین قیمت طلای جهانی در یک ماه اخیر است. در حالی که برخی از تحلیلگران معتقد بودند که بازار جهانی طلا پس از گذشت چند روز از شروع جنگ به ثبات نسبی رسیده است، در روز چهارشنبه و پس از شدت گرفتن مجدد ناآرامی‌های خاورمیانه و انتشار اخبار مبتنی بر حملات گسترده به بیمارستانی در غزه، قیمت طلا مجددا شاهد یک جهش بود تا این ثبات نسبی را بر هم بزند. همچنین انتظار می‌رود که روند روزهای آینده بازار طلا نیز، تا حد بسیار زیادی تحت‌تاثیر شرایط خاورمیانه قرار داشته باشد.

بازار اوراق مسکن

بازگشت تسه به زیر 100هزار تومان

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد «تسه 0011» در فرابورس ایران مورد مبادله قرار می‌‌‌گیرند، در معاملات روز چهارشنبه برای دومین روز متوالی با افت قیمت مواجه شد و با حدود 1200 تومان کاهش معادل 1.2- درصد، در محدوده 99‌هزار و 122 تومان مورد مبادله قرار گرفت. در حالی که «تسه 0011» چهار روز معاملاتی ماقبل را در کانال 100‌هزار تومانی نوسان کرده بود، امروز با این کاهش قیمت مجددا به کانال 90‌هزار تومانی بازگشت. در این روزها که بازار مسکن تحت‌تاثیر اخبار و حاشیه‌های مربوط به «دسترسی به مسکن» قرار دارد، با آمارهای ضد و نقیض مواجه است و همچنین اخبار مربوط به ساخت گسترده مسکن نیز بر سر زبان‌هاست. اکثر کارشناسان این حوزه معتقدند این اظهارنظرات غیر‌دقیق و کارشناسی‌نشده هستند و بر این باورند که چنین تصمیمات غیر‌کارشناسانه‌ای می‌تواند آسیب جدی به این حوزه وارد کند.

بازار نفت

صعود در پی ناآرامی‌ها

5

بهای جهانی نفت خام برنت که در پایان روز سه‌شنبه، کار خود را در قیمت 89 دلار و 90 سنت به ازای هر بشکه به پایان برده بود، در روز چهارشنبه با جهش قیمتی حدود 2 دلار مواجه شد و در بهای 91 دلار و 87 سنت به ازای هر بشکه در بازارهای جهانی مورد مبادله قرار گرفت. اتفاقی مشابه نیز برای نفت WTI افتاد. نفت WTI یا وست تگزاس اینترمدییت نیز که کار خود را در پایان روز سه‌شنبه با قیمت 86 دلار و 66 سنت (برابر با قیمت پایانی روز ماقبل خود) به پایان برده بود، در روز چهارشنبه افزایش قیمت داشت و در بهای 88 دلار و 70 سنت به ازای هر بشکه مورد مبادله قرار گرفت. برخی از تحلیلگران معتقدند که دلیل این افزایش قیمت را، که در 12 روز گذشته بالاترین میزان آن است، می‌توان در شدت گرفتن جنگ اخیر میان اسرائیل و حماس در آخرین ساعات روز سه‌شنبه جست‌و‌جو کرد.